Carbon monopod voor sportfotografie?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor MarcoEos70D » do jan 03 2019 7:23 am

Ik gebruik net als Imagenery de simpele, goedkope maar oersterke Manfrotto 234 op een lange monopod. Zowel voor autosport (pannen) als luchtshows werkt dat prima.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor imaginary_nl » do jan 03 2019 12:05 pm

Ik zou nog even laten zien wat ik gebruik.

De monopod, een aluminium Manfrotto 434B.
Afbeelding

De neigkop Manfrotto 234 met sunwayfoto MAC-14 ArcaSwiss/Manfrotto snelsluiting. Let erop dat beide knoppen aan één zijde zitten, zodat je het met één hand kunt bedienen. Zoals René ook al meldde.
Bij mij is dat met de linker hand, want ik houd met rechts de camera vast.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn "tijdelijke" oplossing met wat sporttape en het blauwe flesdopje. Blijkt bijzonder slijtvast! :lol:
Afbeelding

Mijn tuigje van Blackrapid (beide zijden). Ik ben nogal voorzichtig met plastic sluitingen die de stevige banden onderbreken, dus ook daar een extra veiligheidje gemonteerd.
Afbeelding

Op alle bodies heb ik een extra koordje wat ik aan de riem van het tuigje monteer.
Afbeelding

Je hebt geen last van het extra koordje, monteren is bijna net zo snel (het rode koordje in de extra karabiner haken) en beter voor mijn gemoedsrust. Het geheel ziet er dan zo uit:
Afbeelding
Online
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor ReneG » do jan 03 2019 12:39 pm

Ik kan in feedback op je apparatuur wel vertellen dat die Manfrotto tilt head een beetje een onding is. Die heb ik zelf ook gehad. De Sirui (is wel wat duurder) en de RRS (Helemaal top en geremd maar erg duur) doen dat veel beter. Bij de Manfrotto kop is het vast->los. Bij de RRS kun je dat redelijk instellen (die heb ik niet was me te duur). De Siriu is niet echt geremd maar de bediening is vele malen beter dan de Manfrotto kop, er zit al een arca plaat op én er zit een beveiliging op tegen wegglijden van de arca plaat.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor imaginary_nl » do jan 03 2019 1:12 pm

Mee eens René, de Manfrotto is voor verbetering vatbaar.
Voor mij niet en heel groot probleem, ik werk liever zonder poot.
En lange lens meetrekkers is meer mijn ding, dan is het neigen minder belangrijk en stel ik het sporadisch in.

Toen ik zwaardere objectieven ging gebruiken ben ik van Manfrotto naar ArcaSwiss koppelingen overgegaan. Deze snelsluiting geeft me de vrijheid om beide systemen te gebruiken.

Op (in ieder geval de lange) ArcaSwiss platen zit een beveiliging tegen het totaal uitglijden van de plaat in de vorm van de twee inbusboutjes aan iedere korte zijde.
Werkt uiteraard niet wanneer de snelkoppeling zelf helemaal open komt te staan...
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op do jan 03 2019 1:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor Kristian » do jan 03 2019 1:39 pm

Met een 70-200 heb ik ook eerst een tijdje met monopod gefotografeerd, totdat je merkt dat je bewegingsruimte beperkt word. Tevens is het zeker met een lange tele vanaf 300mm wel goed om met een balhoofd erbij te fotograferen.
In eerste instantie had ik ook een monopod aangeschaft zonder balhoofd maar de medewerker zei al tegen mij, tot over enkele weken.. en hij had ook gelijk.


Edit: had niet gezien dat er een 2e pagina was.

Zelf heb ik de Sirui met de manfrotto 234 balhoofd, werkt perfect.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor nikoyama » za jan 05 2019 7:24 pm

Allen dank voor de uitgebreide tips en adviezen. Heb inmiddels de 200-500 besteld en een Sirui P326 met Manfrotto 234 RC neigkop met Arca Swiss plaatje. Denk er nog wel over om een base (met balconstructie) bij te kopen zoals op onderstaand plaatje. Wie weet hoe het zit met de spike aan de onderkant van de Sirui P326, kun je die afchroeven en er een base plate aan schroeven?

Yamamoto

C4D4 Base gezien op Ebay voor € 16,18 (gratis verzending)

Afbeelding
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor Huib » zo feb 03 2019 10:19 am

@nikoyama
Ben bang dat de Manfrotto 234 veel te zwak is voor wat zwaardere combinaties. Heb er nog 1 liggen maar voldoet niet. Ook bij overdreven stevig vast draaien zakt hij door bij gebruik van een 500mm en zelf bij de 300 vertrouw ik er niet aan toe.

Sinds een halfjaar tevreden over de Serui P-324sr monopod met de Serui L-20S Monopod Tilt Head. Stevig genoeg om zonder probleem een D500/500mm f4 VR maar ook voor bv een 300 of 70-200. Universeel in draai en zwenken. En het belangrijkste stabiel!

Handige is dat je in een paar minuten er een driepoot statiefje van kan maken om laag bij de grond opnames te maken. Voor mij persoonlijk de meest zinvolle investering in 2018.

Afbeelding

Afbeelding
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten