Carbon monopod voor sportfotografie?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor nikoyama » wo jul 18 2018 3:27 pm

Gisteren werd mij aanbevolen om voor sportfotografie (motorrace met lange tele) zaalhandbal met 2,8 70-200 mm gebruik te maken van een carbon-monopod. Dit zou tot verbetering leiden.
Wie heeft ervaring en advies. Camera D750 met Meike batterygrip (ietsje meer dan 1 KG), 2,8-70-200 (1,5 KG) eventueel aan te schaffen lange tele 2 tot 3 KG. Totaal al gauw tot 4 KG dus.
Kun je zonder balhoofd? Staand is mijn ooghoogte circa 1,65 meter.

Groet, Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor imaginary_nl » wo jul 18 2018 4:44 pm

Nodig? Hangt van vele zaken af.
- Ben je vast ter hand of juist niet.
- Trek je veel mee met bewegende onderwerpen? Met een monopod is dat de draaias, zonder is dat jouw lichaam. Vergt oefening!
- Bij een 70-200 en motorracen is het niet nodig. Buiten en zat licht. Binnen is een ander verhaal.
- lange telelens. Wat is lang en wat voor een type? Met of zonder VR. Wel of niet meetrekken. Binnen of buiten.
- koolstof of aluminium. Maakt weinig uit behalve de prijs. Alu is sterker (slagvast), koolstof iets lichter en stijver.
- wanneer je zulke lage sluitertijden moet gebruiken is de kans ook groot op bewegingsonscherpte van het onderwerp. Daar helpt een statief niet tegen.
- ik gebruik een klein neigkopje, Manfrotto rc234 uit mijn hoofd.
Voordeel is dat je omhoog en naar beneden kunt zonder de poot te bewegen.
Nadeel is dat het kopje met een zware combi kan omklappen wanneer je alleen de poot vasthoudt.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor evelakes » wo jul 18 2018 5:13 pm

Heb een Sirui P-324 Carbon met k40x ballhead met daarop Caruba Fast loading plate Long Swiss Arca compatible, ideaal om bij langere lenzen toch balans te houden en snel af te koppelen indien
niet wenselijk. Maar dat is met een combi van 1DX met Sigma 150-600 sport en dat is bijna 5KG samen. Maar als je wilt pannen bij je toch gauw geneigd om uit de hand te schieten, net als Patric
zegt als je monopod de draaias is zal dit toch raar aanvoelen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor Vincent » wo jul 18 2018 6:20 pm

Ik zou een 70-20mm sowieso nooit op monopod schieten, behalve als je vanwege je eigen fysieke gesteldheid deze niet lang stil kunt vasthouden.

Draaipunt is een wezenlijk probleem omdat je bij roteren op een monopod automatisch ren scheve horizon krijgt. Oplossing is dan om tijdens het draaien de monopod iets op te tillen en alsnog om je eigen as te draaien.

Ga je richting 4 kg dan zit je waarschijnlijk ook op een brandpunt waar een monopod wenselijk kan zijn.

Carbon monopods zijn niet extreem duur (hoewel alles relatief is), ook niet de top modellen van de topmerken. Ik adviseer daarom wel altijd een goede stevige monopod, daar heb je langer plezier van dan die paar euro’s die je anders in je zak houdt. Ik heb zelf ook ervaring met een goedkopere en minder stevige. Die gaf bij een 300mm 2.8 al behoorlijk veel trillingen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor ReneG » wo jul 18 2018 8:04 pm

Voor een 70-200 zou ik idd. ook nooit een monopod gebruiken. Veel te beperkend en m.i. niet nodig.

Voor zwaardere telelenzen (150-600), 200-500 en zwaarder) voegt het wel wat toe. Maar dan gebruik ik geen 'standaard' monopod. Ik gebruik een lange monopod met fluid voet (die ze voor video gebruiken) in combinatie met een geremde 'neigh-head' (1-as/kantelkop). Dat geeft dan ondersteuning, maar ook de vrijheid om op alle assen (of juist niet) te bewegen. Ik gebruik een extra lange monopod voor het geval het onderwerp zich boven me bevindt (denk aan luchtshows). Nog mooier is natuurlijk een statief met een zwenkkop.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 19 2018 11:01 am

Beste Nikoyama,
Een monopod kan een goed hulpmiddel zijn, maar niets is zaligmakend.
Ik zou een monopod gebruiken als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
Binnen (zeker bij dynamische sporten) lijkt een monopod me nutteloos.
re: carbon of niet
De voordelen van carbon zitten vooral in (enige) gewichtsbesparing (gevallen waarbij het statief een eind gesjouwd moet worden).
Voor de omstandigheden die je noemt lijkt me de meerprijs (tov een metalen monopod) niet te rechtvaardigen.
re: balhoofd
Soms is het nutig, maar bij lange lenzen vaak niet.
Bedenk dat je lange lenzen meestal via de (draaibare) statiefgondel aan de monopod koppelt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor evelakes » do jul 19 2018 3:10 pm

gijs sandberg schreef:Re.Balhoofd
Soms is het nutig, maar bij lange lenzen vaak niet.
Bedenk dat je lange lenzen meestal via de (draaibare) statiefgondel aan de monopod koppelt.
Groeten, Gijs


Toch wel als je de monopod onder een bepaalde hoek tegen je aan drukt voor meer stabiliteit.
Klein voorbeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=edIKz_9Otbc
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor nikoyama » wo jan 02 2019 2:26 pm

Beste adviseurs,

Ik denk er nu zwaar over om de NIKON AF-S 200-500MM F/5.6E VR ED (2300 gram) aan te schaffen voor motorsport op circuit Assen, nu hij weer in de aanbieding is. Ik denk aan een carbon monopod omdat je er soms uren mee bezig bent, van net iets hoger dan 150 cm (op 3-poot gemeten met meike batterygrip onder de D750). Heeft het aantal geledingen nog veel invloed? de Sirui P-326 tot 10 kg heeft 6 geledingen. Ook kan ik me nog niet goed voorstellen of ik kan volstaan met een knikkopje of dat hij moet kunnen draaien of zelfs een volledige spelingsvrije kogelkop. Ik houd me aanbevolen voor verdere suggesties.

Met vriendelijke groet, Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor imaginary_nl » wo jan 02 2019 2:46 pm

Ik gebruik hetzelfde objectief ook regelmatig, meestal zonder eenpootstatief. Zo zwaar is deze combinatie nou ook weer niet (mijn mening).

Bedenk je eens wat je er mee wilt.

Klinkt als een open deur, maar wanneer je veel meetrekkers maakt, dan is een monopod niet heel handig. Of je moet een nieuwe techniek aanleren waarbij je de eenpoot als draaipunt gebruikt en niet jouw eigen lichaam. Kan prima, maar is even wennen.

Het aantal secties in het statief maakt niet zo heel veel uit. Meer secties maakt dat het iets meer werk is en wat langer duurt om het uit te schuiven.
Het statief is met meer secties ingeschoven wel wat korter, dus misschien gemakkelijker mee te nemen. Voor het draagvermogen in dit geval niet relevant.

Koolstof of aluminium? Ach, maakt ook niet zoveel uit. Gewicht scheelt weinig, prijs kan wel flink verschillen. Slagvastheid van aluminium is hoger dan van koolstof. Een deuk in aluminium is minder erg dan een scheur in koolstofvezels...

Je kunt ook nog een speciaal voetje onder de eenpoot zetten. Zelf geen ervaring mee. Er zit bij mijn eenpoot al jaaaaren een blauw plastic schroefdopje van een waterflesje of zo onder. Ooit het rubber voetje kwijtgeraakt...
Met een sneeuw/ijs ondergrond werkt een metalen spike overigens ook erg fijn.

Dan de kop. Ik heb lang zonder gewerkt met slechts een snelsluiting (dat is een absolute aanrader). De draaiende beweging gaat prima op een eenpoot, dus in de kop overbodig. Een neigkop als de Manfrotto 234 met een snelkoppeling naar keuze werkt bij mij goed. Ik gebruik zelf een snelkoppeling waarin ik zowel de Manfrotto als de ArcaSwiss op kan monteren. (Ik zal het type nog even opzoeken).
Qua draagvermogen van de 234 zit ik een beetje in de marge met grote objectieven, maar het ding lijkt onverwoestbaar. Dus daar maak ik mij niet druk om. (Er zit in deze opstelling nog wel minimaal een draagriem aan het objectief en mijzelf, mocht de boel eens loskomen... Ook aan de draagriem en de camera/objectief zitten minimaal 2 bevestigingen, maar hier even niet belangrijk.)
In het algemeen: probeer de 1/4" schroefdraad te mijden, dat is te zwak voor zwaar spul.
En meer vrijheidsgraden dan alleen neigen kan ervoor zorgen dat met een zwaar objectief de boel ineens een richting op knikt en je mag hopen dat je dan alles kan vasthouden. Dat werkt niet fijn. Het is soms wel handig om de combinatie even met poot en al over de schouder te leggen om wat te kunnen verplaatsen. Denk aan het riempje om een dure dag te voorkomen! Je zal niet de eerste zijn die zomaar duizenden euro's letterlijk over zijn schouder gooit...

Mijn 200-500 hangt aan mijn "tuigje". Aan de lensvoet zit een ArcaSwiss koppeling waar ook een ophangoog aan zit (Sirui LP40). Zo kan ik hem laten hangen aan de riem, maar ook snel op de eenpoot zetten.
Mocht ik een ander objectief (300mm of 600mm) gebruiken, dan zijn die voorzien van een ArcaSwiss plaat. Ook dat past dus op de eenpoot.

Het is wel handig om nog een beetje mobiel te kunnen zijn. (De 600mm staat normaal op een driepoot uiteraard, maar dat is hier niet aan de orde.)

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor nikoyama » wo jan 02 2019 3:55 pm

Patrick,

Bedankt voor je snelle reactie met voor mij goede tips. Ik kan de 70-200 2,8 VRII wel uren gebruiken zonder dat hij te zwaar wordt, die weegt 1,5 kg, de 200-500 weegt met 2300 gram wat zwaarder. Die heb ik bij een fotozaak even geprobeerd, maar ligt toch wat zwaarder in de hand. Ik zat er aan te denken om de monopod onder de camera met Meikebatterygrip te bevestigen en de lens met de linkerhand beet te pakken. De 1/4 " schroefdraad is daarbij niet te vermijden, ik heb wat dat betreft meer vertrouwen in staal dan de grip van Meike. Ik gebruik mijn camera met een zogenaamde Schlaufe om de hand en ook nog eens de Nikon draagriem dubbel om de pols gewikkeld. Goed idee om de lens ook aan een tuigje te hangen. Heb je daar toevallig ook nog voorbeelden van? Zie graag je type snelkoppeling nog tegemoet. Bedankt.

Yamamoto
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor bredewoldski » wo jan 02 2019 7:29 pm

Ik heb ook een tijdje een monopod (zonder kop) gebruikt wat een waardeloze rotding, dan weer te hoog, dan weer te laag. Soms miste ik een foto omdat ik niet zo snel met de monopod uit de voeten kon, voor natuurfotografie en sport vind ik een monopod gewoon niet zo handig. Ik schiet weer lekker vanuit de hand en in de auto vanaf de rijstzak
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor mozes » do jan 03 2019 12:00 am

Sinds ik een 200-400 heb, gaat er een monopod mee, en ik vind het helemaal niks.
Uit de hand lukt wel, maar lang houd ik het niet vol.
Ik heb een schommelkop besteld, en wil die in combinatie met een Monopod Belt Pouch gebruiken, om toch die bewegingsvrijheid te behouden.
Nu maar hopen dat het ook gaat werken
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor ReneG » do jan 03 2019 12:49 am

Ik heb even het filmpje opgezocht waar ik in mijn eerdere post aan refereerde: https://www.youtube.com/watch?v=YP6L63z4sFQ

Ik zou even de hele video kijken, maar vooral rond 4 minuten waar hij een methode demonstreert waar hij met een fluid voet en tilt head demonstreert hoe je heel flexibel met de lens kunt werken en toch ondersteuning hebt. Ik heb dit nu al een aantal keren gebruikt en het werkt echt fantastisch. Het voordeel aan de lange monopod is dat je hem op elke gewenste hoogte in kunt stellen, ook als je naar onder grotere hoeken naar boven werkt (denk luchtshow). De grootte maakt het ook makkelijker om e.a. stabiel te dragen, ik heb hier al heel wat kilometers mee gelopen door dierentuinen etc. met de 200-500.

Het bevalt me in ieder geval ontzettend goed (beter dan ik had verwacht) en het is m.i. de beste oplossing, beter nog dan een swinghead die redelijk topzwaar is op een monopod. Dat werkt ook maar dit werkt m.i. beter. Enige nadeel is dat de monopod vrij lang is maar het gewicht is vele malen lichter dan een statief. Met een swinghead erop is het ook weer vrij lomp en (top)zwaar. Omdat ik vrij lang ben ervaar ik de grotere monopod als een pre. Er zijn ook kleinere monopods met fluid voeten.
Laatst gewijzigd door ReneG op do jan 03 2019 1:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor mozes » do jan 03 2019 1:12 am

Bedankt voor het delen van de link Rene.
Aan het losser zetten van de tripod ring, zodat de lens kan roteren had ik even nog niet aan gedacht.
Vooralsnog heb ik voor de schommelkop gekozen, omdat de lens dan niet zo snel naar voor of achter valt.
Maar het voegt wel weer een kilo+ aan het totaal gewicht toe.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor ReneG » do jan 03 2019 1:19 am

mozes schreef:Bedankt voor het delen van de link Rene.
Aan het losser zetten van de tripod ring, zodat de lens kan roteren had ik even nog niet aan gedacht.
Vooralsnog heb ik voor de schommelkop gekozen, omdat de lens dan niet zo snel naar voor of achter valt.
Maar het voegt wel weer een kilo+ aan het totaal gewicht toe.


Dat 'vallen' was ook mijn zorg, maar dat blijkt een non-issue te zijn. (Ik heb ook een swinghead maar die gebruik ik nu niet meer op de monopod). Je zet hem los als je hem nodig hebt. Dan hou je hem vast zoals je dat ook zonder monopod zou doen, d.w.z. een hand aan de camera en eentje onder de lens. Het grote verschil is dat je effectief bijna geen gewicht meer draagt. Ben je klaar dan is hij met één draai aan de knop (evt. ook aan de lens collar) transportklaar. Bij mij zitten beide aan dezelfde kant. De fluid voet zorgt er ook voor dat je snel bewegende onderwerpen beter kunt volgen en pannen is makkelijker.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten