VR aan op monopod?

Discussies over statieven

Onderwerp:

VR aan op monopod?

Berichtdoor MartinT » vr aug 24 2018 11:53 pm

In het draadje over het Wildpark Anholter Schweiz hebben we met telelenzen op een monopod gewerkt. Ik met de Nikkon 200-500 f/5.6 en Henk met de Nikon 70-200 mm f/2.8 AFS Ik heb al jaren een monopod maar gebruik hem weinig en heb er dus weinig ervaring mee.
Ik heb in dat draadje onderstaande vraag gesteld. Er is geen reactie opgekomen, waarschijnlijk omdat het draadje primair over het Wildpark ging. Daarom dezelfde vraag nogmaals in dit draadje.
De vraag was:

Of het juist is om de VR aan te laten staan voor een telelens die op een monopod staat wisten we eigenlijk niet. In de praktijk bewegen monopod en jijzelf altijd een beetje. De combinatie van zware camera boven op een uitgeschoven monopod hou ik niet echt 100% stil. Dus zo bezien zou een VR wel zin hebben. Maar we weten het niet zeker.
De gemaakte foto’s zijn in elk geval wel scherp vind ik.
Weet iemand hier het antwoord op? Dus of je VR aan of uit moet zetten en waarom?

Ik kan het niet meer terug vinden, maar deze vraag is wel eens vaker gesteld. Maar ik kan me geen goed antwoord herinneren.
Wie heeft hier zelf ervaring mee en wil dit hier delen?
Dus jongens alsjeblieft geen reacties in de stijl van: “ik denk dat......”
Daar hebben we echt niets aan :(
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VR aan op monopod?

Berichtdoor imaginary_nl » za aug 25 2018 1:08 am

Ik heb als voorbeeld de nikon 70-200 f2.8 vr1 gehad. Daarmee maakte het in sommige gevallen uit wanneer de vr aanstond met sluitertijden boven de 1/500 sec.
Met de 200-500 en de laatste versie van de 70-200 heb ik de vr altijd aan, ook op statief en merk daarbij geen nadeel.

De vr is na een aantal generaties een stuk beter geworden en lijkt daar nu goed mee om te kunnen gaan.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR aan op monopod?

Berichtdoor MarcoEos70D » za aug 25 2018 11:38 am

Ik gebruik de VR (IS bij Canon) alleen op statief (monopod) in de speciale stand daarvoor. De teleobjectieven van Canon hebben twee IS-standen, één voor uit de hand en één voor op statief. Ik heb éénmaal vergeten de IS in de 2e stand te zetten en had toen merkbaar minder scherpe foto's. Ik heb daaruit toen de conclusie getrokken dat de normale IS-stand op statief inderdaad stoort en ben het daarna nooit meer vergeten :) Mijn 100-400 is al wel weer een jaar of 8 oud, wellicht dat de nieuwere Mark II het beter doet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: VR aan op monopod?

Berichtdoor JurjenF » za aug 25 2018 8:59 pm

Ik heb lang geleden diezelfde vraag gesteld en, wat ik mij herinner, ook niet echt een bruikbaar antwoord gehad. Het is wel zo dat de nieuwste VR systemen vaak herkennen dat er een statief gebruikt is en zich hierop aanpassen/uitzetten. Verder is het m.i. gewoon uitproberen. Met mijn G80 en de stabilisatie in de lens weet ik bv dat je het gewoon geheel uit moet zetten. Er zit ook geen extra stand op voor pannen of statief. Met mijn D7100 en Sigma 120-400 kon ik die laatste wel op de 2e stand (pannen) zetten en had ik scherpe foto's. Ik zag daarbij wel verschil tussen uit en aan. Ik denk dat het heel afhankelijk is van lens en fotograaf (vaste[re] hand of niet).
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VR aan op monopod?

Berichtdoor evelakes » zo aug 26 2018 7:49 am

bij mijn weten en ervaring wordt VR/OS/IS steeds meer door ontwikkeld vroeger moest het VR element langer doen om zijn functie uit te voeren waardoor bij lagere/ hogere sluitertijden de eerste
2 tot 3 foto's (in serie) onbruikbaar waren voordat de het stabilisatiesysteem optimaal kon werken, nu gaat dat allemaal in milliseconden maar soms net te laat voor de killershot in de natuur.
Het is dan ook de discipline om je sluitersknop net genoeg tijd te geven om het systeem te laten werken en niet al teveel van je focuspunt af te wijken, zodat die weer opnieuw in werking gaat treden
met BBF hou je de positie langer vast zodat het VR systeem niet opnieuw zijn functie hoeft uit te voeren. Dat is mijn ervaring met VR/IS/OS. Bij echt lage sluitertijden is het voor mij nog een must.
Maar 1 ieder heeft zo zijn ervaringen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR aan op monopod?

Berichtdoor hans1956 » zo aug 26 2018 1:21 pm

Hier de vraag uit 2016 viewtopic.php?t=66276
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3479


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: VR aan op monopod?

Berichtdoor ArendV » zo aug 26 2018 6:06 pm

Zoals hierboven ook al aangegeven kan VR van de 200-500/5.6 goed overweg met statieven.

En het is dat Gijs nog niet gereageerd heeft maar de Gebruikshandleiding is hier ook redelijk duidelijk over:
Virbratiereductie voor NORMAL en SPORT kunnen onscherpte verminderen wanneer de camera op een statief is bevestigd. OFF kan echter in sommige gevallen betere resultaten opleveren, afhankelijk van het type statief en de opnameomstandigheden.
NORMAL en SPORT worden aanbevolen als de camera op een monopod is bevestigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: VR aan op monopod?

Berichtdoor ReneG » zo aug 26 2018 6:34 pm

Let wel, de handleiding wisselt per lens qua instructie voor gebruik. Bij oudere lenzen kan de instructie (subtiel) anders zijn dan bij nieuwe. De ene lens heeft ook SPORT, de andere ACTIVE etc.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten