Afgerond advies compacte 3-wegkop

Discussies over statieven

Onderwerp:

Afgerond advies compacte 3-wegkop

Berichtdoor Nikkormaat » zo jan 27 2019 2:04 pm

Beste forumleden. Ik ben op zoek naar een zo compact mogelijke, maar wel stabiele 3-weg statiefkop.

Momenteel gebruik ik een Sirui statief N-3204X met een Sirui balhoofd K-30X in combinatie met D750, 12-24, 24-120, 105, 70-200, 200-500mm en zo nu en dan met 1,4 converter.
Ik heb mijn oog laten vallen op een
Manfrotto MHXPRO-3W 3-Way Pro Head
https://www.cameraland.nl/manfrotto-mhx ... y-pro-head
en
Manfrotto MH804-3W 3-way Balhoofd
https://www.cameraland.nl/manfrotto-mh8 ... y-balhoofd
en
Manfrotto 410 Junior Geared Head
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... eared-head

Op zich ben ik tevreden over de stabiliteit en de compactheid van mijn huidige combinatie, maar bij het werken met de laatste 3 objectieven heb ik, ondanks zorgvuldig ingestelde frictie, telkens moeite met nauwkeurig kaderen. Doordat de objectieven in gewicht verschillen en de balans tijdens zoomen en met converter veranderd, is die frictie vaak niet optimaal. Ook schiet ik bij kleine wijzigingen in het kaderen, dankzij het bij een balhoofd immer aanwezige dode punt, bij lange tele en macro vaak weer net te ver door en vanwege de bewegingsvrijheid in 3 assen eveneens in een ongewenste richting. Op die momenten denk ik vaak met weemoed terug aan mijn 40 jaar geleden gekochte simpele, maar eenvoudig te bedienen Velbon statief met 3-wegkop en ben ik nu op zoek naar een alternatief.

Graag jullie advies en mogelijk ervaringen met eventueel alternatieve merken en modellen.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op zo feb 10 2019 4:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor ArendV » di jan 29 2019 10:51 am

Ik ben zelf ook begonnen met een 3-wegkop maar die is na de aanschaf van een balhoofd de deur uitgegaan. Ik herken het wel dat zeer precies fixeren bij een balhoofd een uitdaging kan zijn, zeker bij macro.
Ik heb daarom zelf de Manfrotto 410, maar die gebruik ik dan ook alleen voor macro. Zeer precies in te stellen, maar voor mij niet geschikt om snel te werken met langere tele objectieven.
Voor langere tele objectieven gebruik ik een compacte 2-weg kop (in mijn geval de Berlebach 551, maar Manfrotto heeft er ook verschillende in het assortiment) en die kan ook prima de Sigma 60-600 fixeren, naast de hier afgebeelde 300mm f/4. En het werkt veel sneller dan een 3-weg kop voor mij.
Afbeelding

Balans blijft altijd wel een dingetje bij telezoomobjectieven als de 200-500 omdat die verandert bij in- en uitzoomen. Daar heb je bij elke statiefkop last van, ook met een gimbal.

Statiefkoppen zijn iets heel persoonlijks. Uitproberen in het veld is de enige mogelijkheid om voor jou te testen wat werkt (in de winkel proberen is niet genoeg). Je woont niet in de buurt van Breda maar mijn 410 of 2-weg kop lenen voor een test is altijd mogelijk.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor MarcoEos70D » di jan 29 2019 11:22 am

Ik gebruik naar volle tevredenheid de Manfrotto 468MG RC2. Dankzij de hydrostatische fixering met instelbare frictie erg makkelijk en stabiel in te stellen, en toch flexibel. Ik gebruik 'm zowel voor macro als voor lange tele-combinaties. De frictie is zo nauwkeurig in te stellen dat je de camera/objectiefcombinatie wel kunt bewegen, maar dat'ie niet uit zichzelf "kruipt". ideaal. En nog best compact, geschikt tot 10 kilo.

Afbeelding
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 29 2019 6:40 pm

Beste Arend. Dank voor jouw reactie. Wat een prachtig statief met al dat hout.
De Manfrotto 410 heb ik ook gezien. Die lijkt enorm nauwkeurig, maar door het voortdurend noodzakelijke ontgrendelen inderdaad niet makkelijk om snel mee te werken.
Wat is jouw bezwaar tegen 3-weg ten opzichte van 2-weg?
Ik zou de het draaien om de as in de blikrichting uitsluitend gaan gebruiken om de horizon recht te zetten en vervolgens uitsluitend de andere assen gebruiken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 29 2019 6:45 pm

Beste Marco. Dank voor jouw reactie. Mooi dat die Manfrotto 468MG RC2 niet kruipt. Ik vrees dat een van mijn bezwaren tegen een balhoofd, dat ik te makkelijk in onbedoelde assen beweeg ook bij dit balhoofd optreed. Of heb ik het mis.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor MarcoEos70D » di jan 29 2019 8:58 pm

Ik heb er persoonlijk geen last van. Dankzij de frictie is hij heel secuur verstelbaar.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor ArendV » di jan 29 2019 9:20 pm

@Nikkormaat, op zich wordt een 3-weg kop ook een 2-weg kop als je één van de assen vastzet.
Toch vind ik de bediening van een 2-weg kop veel intuïtiever en die kan ik met één handgreep of zelfs zonder handgreep bedienen.
Maar het blijft iets persoonlijks, als ik snel wilde werken met een 3-weg kop ging het vaak niet zoals ik wilde.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor gvdnberg » di jan 29 2019 9:21 pm

bij mijn keuze heb ik een shortlist gemaakt van de testen uit dit overzicht:
https://www.traumflieger.de/reports/DSL ... :1341.html
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 29 2019 9:59 pm

Arend. Jij schrijft
die kan ik met één handgreep of zelfs zonder handgreep bedienen.

Het klinkt alsof jij de horizontale en verticale beweging met één hendel controleert, maar op de foto zie ik 2 knoppen.
Hoe doe jij het richten en fixeren dan?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 29 2019 10:30 pm

Gert, dank voor de link. Mijn balhoofd scoort in dit overzicht niet zo best. Men was er destijds in het forum erg over te spreken. Is er zo veel verbeterd in de tussentijd? Welke keus heb jij gemaakt? Heb jij geen last van verdraaien in een onbedoelde as?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op wo jan 30 2019 3:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor ArendV » di jan 29 2019 11:29 pm

Richten met één handgreep (of zonder bovenop het objectief) en fixeren met twee knoppen. Maar meestal stel ik de weerstand redelijk zwaar in en is fixeren niet nodig of alleen vertikaal.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor gvdnberg » wo jan 30 2019 7:55 am

Niet alleen op grond van traumflieger tests heb ik uiteindelijk een Sirui balhoofd gekozen, K-20x.
Ik vertel je wel dat ik zeer weinig met macro fotografie aan de slag ben. Dus daar heb je niet zoveel vrees ik, omdat jouw K-30x een slagje groter is. Mijn zwaarste objectief is de 70-200 VR II, in combinatie met de D850 met grip en eventueel de TC-20 III converter is voor mij een werkbare combinatie op hetzelfde statief als dat van jou.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: advies gevraagd compacte 3-wegkop

Berichtdoor Nikkormaat » zo feb 10 2019 4:16 pm

Dank voor jullie adviezen. Na vergelijking in een fotozaak is de keus gevallen op de Manfrotto MHXPRO-3W 3-Way Pro Head.
Het gebruik van afzonderlijke fixering per as is inderdaad tijdrovender dan met die ene centrale knop van een balhoofd. Bij mij is dat weg te strepen tegen de herhaaldelijke en dus vertragende correcties, die ik bij een kogelkop na ongewenste verstelling van een van de assen moest uitvoeren.
Voor hen die die 3-wegkop niet kennen, hieronder 2 plaatjes van D750 met respectievelijk een 24-120mm en 200-500mm.

Afbeelding

Afbeelding
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Afgerond advies compacte 3-wegkop

Berichtdoor MarcoEos70D » zo feb 10 2019 7:18 pm

Mooie, gefundeerde keuze. Veel plezier ermee!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten