Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Discussies over statieven

Onderwerp:

Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 16 2019 1:25 pm

Jullie herkennen het volgende vast wel. Lang staan wachten met een lange tele in de aanslag kan erg vermoeiend zijn en resulteert al snel in een trillende linker arm en een bewogen opname. Gebruik van een monopod maakt je minder mobiel en werkt niet goed samen met meetrekken. De voet van de ingeschoven monopod in de broekzak laten steunen is verre van comfortabel.

Afbeelding

Ik heb het afneembare statiefbakje van mijn Lowe Pro Tactic 450 aan mijn broekriem gehangen. Voordeel minder vermoeidheid, meetrekken zoals ik gewend ben vanuit de heupen en comfortabeler.

Afbeelding

Nadeel is dat ik dat bakje steeds moet loshalen en weer bevestigen. Op internet kon ik geen bruikbaar alternatief vinden. Daarom wilde ik bij de importeur van Lowe Pro, De Greef en Partner een extra bakje kopen. Die bleek niet in het Pro Tactic accessoire-pakket te bestaan.
Gelukkig is men bereid om een iets ander model, onder de naam Lowepro statiefbakje, tegen administratie en verzendkosten (± € 5) als service-onderdeel te leveren.

Afbeelding

Er is mij verzekerd dat het beslist niet om een slechts éénmalige gunst aan mij gaat en dat jullie dit bakje eveneens kunnen aanvragen.
Ga dus gerust je gang.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op za feb 16 2019 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor ReneG » za feb 16 2019 3:13 pm

Herken het zelf gelukkig (nog) niet, maar als mensen iets dergelijks zoeken zijn er nog andere alternatieven. Compound boogschutters gebruiken soms een beensteun (Bow Holster) om hun boog op te laten steunen tussen het schieten door. Voordeel van dergelijke houders is dat ze vaak verstelbaar zijn en vaak ook een beenstrap hebben, zodat hij op zijn plek blijft. Die kun je vaak ook wat lager op je been laten hangen (halverwege het dijbeen bijvoorbeeld) wat wellicht nog comfortabeler is.

Zorg er wel voor dat je er eentje hebt met een gesloten onderkant. Voorbeeld Bow Holster: https://www.amazon.com/Primos-Hunting-6535-Bow-Holster/dp/B000H7T2TG

Te krijgen online of bij sommige handboogzaken. Kosten meestal maximaal een tientje.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Ivan10 » za feb 16 2019 5:15 pm

Slim zeg! Daar heb ik laatst een soort statief aan je nek voor gekocht. Dit is een goedkopere oplossing. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het allemaal wat te zwaar vindt worden.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 16 2019 5:24 pm

Leuk, Rene, hoe er oplossingen uit verschillende hoeken bestaan.
Ivan. Wat heb jij aangeschaft?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor RRJfoto » za feb 16 2019 7:47 pm

Een prima tip Nikkormat. Bedankt, ga ik zeker proberen.
RRJfoto

Clublid
Berichten: 107


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 16 2019 8:30 pm

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Ivan10 » za feb 16 2019 9:23 pm

Nikkormaat schreef:Ivan. Wat heb jij aangeschaft?


Ik had dus geen weet van jouw oplossing en heb zelf wat rond gespeurd. Ik kwam hier op uit:
- Foton S953 Lit Pro Schouderstatief
De kop is nog best fors: video
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 16 2019 9:52 pm

Dat is een flinke constructie. Ik ben benieuwd hoe stabiel die is, omdat hij aan de onderzijde steunt op de instabiele zachte buik.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Ivan10 » zo feb 17 2019 12:54 pm

Nikkormaat schreef:Dat is een flinke constructie. Ik ben benieuwd hoe stabiel die is, omdat hij aan de onderzijde steunt op de instabiele zachte buik.

Je wordt zelf onderdeel van het statief. Dus drie dingen: stil staan, je adem inhouden bij het afdrukken en wat je eigenlijk ook doet met je eigen oplossing strak zetten door de camera goed vast te houden en naar beneden te drukken. De ultieme oplossing is het niet. Ik ging er vreemd genoeg van uit, dat er ook schouderbanden aan zaten, maar het gewicht komt op je nek. Best irritant. Misschien is jouw oplossing makkelijker. De spanning komt dan op je broekriem terecht. Je broekriem moet dus goed strak zitten, anders zakt je broek af en ademhalen moet nog wel fijn zijn.

Op het internet zag ik ook mensen kiezen voor een vaandeldrager riem, daar rust de vlaggenstok in. Blijkbaar heet dat een draagriem bandelier. Dat gaat wel over je rug heen. Dat is misschien een betere oplossing.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Nikkormaat » zo feb 17 2019 1:18 pm

Je schrijft adem inhouden. Tenzij je over een sixpack beschikt, is een buik zelfs dan toch heel wat zachter dan de lies.
Leuk, die vaandeldragerriem. Ook weer zo'n oplossing uit een onverwachte hoek.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Ivan10 » zo feb 17 2019 1:25 pm

Nikkormaat schreef:Je schrijft adem inhouden. Tenzij je over een sixpack beschikt, is een buik zelfs dan toch heel wat zachter dan de lies.

Klopt het is niet ideaal. Maar toch merk ik dat het beter is dan uit de hand fotograferen. Ik heb geen loeizware lens een 24-55 2.8, maar stabiel houden kost mij moeite. Ik ontbeer de berenhanden en de kracht, die nodig zijn om een camera niet te laten trillen, om het stabiel te houden. Ik let op de sluitertijd die hoger moet zijn dan 1/60, maar dat betekent een hogere ISO. En dat is met de ruis niet altijd mooi. Verder raak ik zenuwachtig als ik mensen fotografeer. Ik wil het moment dat ik zie niet missen en dat betekent toch ook weer trillen, want het focuspunt moet op het oog liggen. Veel dingen om aan te denken. Fotograferen is een mindfulness training.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Ivan10 » zo feb 17 2019 1:30 pm

Nikkormaat schreef:Je schrijft adem inhouden. Tenzij je over een sixpack beschikt, is een buik zelfs dan toch heel wat zachter dan de lies.

Je drukt de camera ook omlaag, dus de kracht wordt opgevangen door je nek en niet je buik. In jouw oplossing zou ik mijn ademhaling nog steeds in de gaten houden, die gaat over de riem heen en deze beweegt met je ademhaling mee, ook al denk ik een stukken minder dan met mijn oplossing. De vaandeldrager oplossing lijkt me perfect om uit te proberen. :mryellow:
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor Hannibalb » di feb 09 2021 12:52 am

Ik lees hier adem inhouden maar dat is niet helemaal de beste manier.
Het beste is inademen, ongeveer de helft uitademen en dan de rest inhouden.

Dat is hoe veel schutters ook werken,
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Als de tele te zwaar wordt…Een goedkope oplossing

Berichtdoor evdm1959 » ma mar 08 2021 4:46 pm

OK mensen, bedankt voor de goede tip.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten