Statief meenemen op vakantie

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: 223Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor Stijn Smits » ma sep 09 2019 2:42 am

henkk schreef:IDoorgaans mag je pp 1 'assessoire' naast de handbagage meenemen. Mss zijn er beperkingen aan de afmetingen. En wel inpakken in een tas.


Statieven mogen expliciet niet in de handbagage omdat het als slagwapen kan fungeren


Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor ben42 » ma sep 09 2019 9:04 am

Nooit gedaan, maar wel eens over gedacht, een statief on line te bestellen en naar je eerste hotel te laten sturen. Of zelf een statief opsturen.

Als je alleen handbagage mag meenemen, of wilt meenemen zou dat een optie zijn. Echter voor de 1 a 2 avonden die ik het statief dan zou gebruiken heb ik die moeite nooit genomen. (De hotels waar in in dat soort gevallen verbleef waren budget hotels, waarbij de service gelimiteerd is en ze het statief waarschijnlijk pas zouden vinden als ik alweer op het punt van vertrekken zou staan of vertrokken zou zijn).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor wadwandelaar » ma sep 09 2019 9:48 am

Is daar huren geen optie?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor EdvandeZilver » ma sep 09 2019 10:44 am

Ik zie het probleem niet.
Lichtgewicht statief van pak 'm beet 1,3kg in de ruimbagage is toch helemaal niet extreem? Desnoods stop je het balhoofd in je fototas als dat beetje gewicht nog 'n probleem is.
Zoals Stijn ook al aangeeft mag een statief niet in de cabine. Doe je toch een poging om het als handbagage mee te nemen loop je geheid het risico dat je het bij de bagagecheck in de kliko mag deponeren.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor henkk » ma sep 09 2019 10:57 am

Dank voor die tip. Ik nam toch al geen statief mee maar je wil het ook niet kwijtraken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor MartinT » vr sep 13 2019 9:53 pm

RobbyRoos schreef:Dag fellow shooters,

Wij zijn bezig met de voorbereidingen om volgend jaar naar Indonesië op vakantie te gaan, na 52 jaar terug naar mijn geboorteland.
Nu wil ik daar ook heel graag landschapsfoto's maken, zonsondergangen enz.
Nu zal ik daar in de meeste gevallen een statief bij nodig hebben.
Ik heb oa een Gitzo staan die ik eventueel mee zou kunnen nemen.
Draai daar de swinghead van af en koppel de Sirui balhoofd erop.
Maar is het inderdaad mogelijk om de statief mee te nemen?
Neemt het niet gelijk een groot deel van je kofferruimte in beslag en wat het gewicht?
Leg je Gitzo statief in je koffer en je weet of hij past! Weeg je statief en je weet wat hij weegt!

Zijn er mensen hier die wel 's hun (Gitzo) hebben meegenomen en zo ja, wat zijn jullie ervaringen hier in?
ja ik heb hem zonder problemen in de koffer meegenomen
Want ik wil zo graag daar de foto's maken die ik in gedachten heb.
Tenslotte kom je daar niet zo heel vaak heel snel weer.

Groeten,

Robby Roos


Robby,
Je specifieke vragen kun je oplossen zoals ik bovenstaand heb aangegeven.

Wat het gebruik van een statief op reis betreft: laat je niets wijs maken. Het beste statief is een zwaar statief, al die zogenaamde lichte reisstatiefjes hebben allemaal dezelfde makke: ze zijn te licht. Nee, niet als er geen zuchtje wind staat, je maar de helft van de poten uit hebt staan en de 50 mm op de camera hebt zitten, maar wel als het flink waait, je alle poten hebt uitgedraaid en je de 70-200 er op hebt zitten. Die laatste staat dan ineens heen en weer te wiebelen. En die baksteen, of wat dan ook, die is op reis even niet te vinden( en dat is hij nooit). Overdrijf ik nu? Misschien, maar Ik heb één keer een licht statief meegenomen en dat is meteen de laatste keer geweest. M’n “zware” Gitzo carbon gaat vanaf die reis altijd mee. Want die toen mislukte serie opnames kan ik niet weer maken , daarvoor was het te ver helaas. En wat is zwaar bij carbon, weeg het statief maar eens. Doen!

Ik heb verschillende reizen door Indonesië gemaakt met mijn camera. Een statief is echt wel nodig wil je de prachtige sfeer vast leggen bij zons op- en ondergang. Let wel op: binnen een half uur is de zon opgekomen c.q. complete weg, dus alles moet van te voren klaar staan, zodat je alleen nog maar hoeft af te drukken. Dus overdag al de locatie vinden en de beste plek voor je camera
Succes!
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor joebar » di sep 17 2019 11:08 pm

Gewoon meenemen. Je krijgt er geen spijt van.
Ik heb een Gitzo Explorer en draai altijd het balhoofd er af zodat hij in de rugzak / koffer past.
Succes!
joebar

Clublid
Berichten: 20


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor Gilbert » wo feb 19 2020 5:29 pm

gvdnberg schreef:Bij vliegreizen hebben we regelmatig twee Sirui statieven meegenomen. In de koffer tussen de kabeltjes, batterijen ondergoed sokken en dergelijke. Dat gaf geen enkel probleem. En ik was best blij dat we die statieven bij ons hadden.


Welke Sirui heb je meegenomen? Ik zie dat ze er ook in Ultra-Light versie zijn. Zijn deze goed te gebruiken voor een Nikon Z6 met kitlens?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor gvdnberg » wo feb 19 2020 10:35 pm

De Sirui's zijn de N-3204x carbon en de kleinere N-1004KX aluminium. Deze statieven worden voor mijn D850+grip+70-200 gebruikt en voor de kleinere Olympus Om-D E10 Mk II met 40-150mm.
Met mijn 1,84m lengte heb ik met de N-3204x en het K-30X balhoofd stahoogte, de n-1004KX is duidelijk wat kleiner.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor weimaraner » zo feb 23 2020 10:26 pm

Net terug van een fototripje (met een kleine omweg vandaag dankzij de storm, sta je ineens op de landingsbaan in Brussel in plaats van Amsterdam). Statief (Manfrotto 055CXPRO met Sirui kop) in de reistas in het bagageruim, paste net met de middenkolom er uit gehaald. Sprak in het vliegtuig nog kort met een Amerikaanse fotograaf die zijn statief aan de zijkant van zijn fototas had gebonden. Volgens hem geen probleem omdat het zware deel (de kop) er af gehaald was - hij vloog overigens wel business class, misschien zijn ze daar wat schappelijker. Ik zou gewoon voor ruimbagage gaan.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor Stijn Smits » za feb 29 2020 9:31 pm

OP reis zonder statief is er voor mij niet bij, afgelopen finlandreis 2 statieven meegenomen, een gitzo 3 en een 5 serie, 1 met balhoofd en 1 met schommelkop, allebei gewoon in de ruimbagage, zorgen dat ze niet aan de buitenkant van de tas zitten maar goed omgeven door zachte dingen.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 223Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor Ad B » ma mar 02 2020 1:50 pm

Hoi
Stijn Smits schreef:
henkk schreef:IDoorgaans mag je pp 1 'assessoire' naast de handbagage meenemen. Mss zijn er beperkingen aan de afmetingen. En wel inpakken in een tas.


Statieven mogen expliciet niet in de handbagage omdat het als slagwapen kan fungeren

Groet Stijn

Stijn, ik heb er een mailtje aan gewaagd, een mailtje naar de maatschappij (Transavia) waarbij ik geboekt had.
Alle "indianenverhalen" ten spijt, je mag je statief gewoon in je handbagage vervoeren.
Naast wat kleren en zooi, mijn camera (Z7); Z 24-70; 28-300+FTZ; Z 16-50 APS-C lensje; kabelstjes; lader; reserveaccu's en mijn statief (Sirui T-2005-X + K20 kop) in mijn handbagagekoffer.
Statief wel in z'n originele draagtas in de koffer.
Absoluut geen probleem op Eindhoven en Valencia.
Camera en lenzen hoeven niet meer uit de koffer.
Voorheen in Eindhoven altijd ge-emmer en gezeik. De laatste 2 keer niks meer.
In Valencia keek de man nog eventjes in mijn koffer, wat het allemaal was. Verder oké.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor Stijn Smits » ma mar 02 2020 3:02 pm

@Ad B mooi,hoewel mijn statieven nooi aan die afmetingen zullen voldoen, scheelt het wel voor degene die alleen met handbagage willen vliegen. Ik heb afgelopen week met Finnair gevlogen en dat ging gelukkig weer goed. Ik vrees toch altijd weer een beetje dat ze moeilijk gaan doen over het gewicht van de handbagage (15kg ipv de toegestane 8) maar tot nog toe altijd gelukt.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor Digi Nik » za dec 26 2020 6:05 pm

Ik heb me via internet ooit vergaloppeerd aan een manfrotto statief. Dan blijkt hoe je de afmetingen volkomen verkeerd in kunt schatten. Vanwege de lockdown wederom een internet aankoop gedaan, hoewel ik me had voorgenomen dat nooit meer te doen. De keuze is gevallen op, hij kwam al eerder voorbij, een Peak design statief (aluminium). Een bijzonder handzaam statief dat zeer vernuftig in elkaar steekt. Heel makkelijk mee te nemen. Wat mij betreft een aanrader.
Als het maar Nikon is.
Gebruikersavatar
Digi Nik

Clublid
Berichten: 83


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief meenemen op vakantie

Berichtdoor roelwillems » wo dec 30 2020 10:39 am

Ik zal ook een duit in het zakje doen, qua statieven gebruik ik drie verschillende.

Sirui W-2204-EU Carbon - K-20II balhoofd (+/- 60cm opgevouwen en 2100gr incl balhoofd)
De W-2204 is mijn primair statief als fotografie het doel is, nog niet meegenomen op vakantie overigens. Is ook vrij groot.

Sirui T-025X Carbon - C10s balhoofd (+/- 35 cm, 900gr incl balhoofd)
De T-025X is mijn “gaat standaard mee in de koffer”-statief and de vakantie niet 100% in het tekenen staat van fotografie. Super klein en compact en daardoor ook makkelijk bij me te dragen. Het is een volwaardig statief maar levert qua stabiliteit en max werkhoogte in t.o.v. bijv. de W-2204-EU. Als camera en lenzen enigszins bescheiden van gewicht zijn werkt het allemaal prima (gebruikt icm Olympus OM-D E-M1 + batterygrip en 40-150 f2.8). Verwacht alleen geen geen wonderen van het balhoofd bij extremere standpunten (gewoon horizontaal is draagvermogen optimaal). Model is uit de handel en vervangen voor Sirui T-005SK of T-005SB Ultralight. Qua model identiek alleen aluminium uitvoering (gewicht nagenoeg gelijk) ik verwacht dat er ook nog een carbon versie te vinden zal zijn, maar qua prijs zou ik daar niet meer voor kiezen (alu is 1/2 van wat ik ooit voor de carbon versie betaald heb).

Manfrotto Pixi Evo 2 mini statief (20cm, 267gram balhoofd geïntegreerd)
De Manfrotto Pixi Evo 2 (20 cm) gaat mee op citytrip en/of als ik geen statief verwacht nodig te hebben. Licht en compact maar natuurlijk heel beperkt qua hoogte. Vaak voor citytrips samen met mijn Fuji x100t in de fototas.
Nikon Z7 II, Nikkor Z 12-24 en 24-70 f/4 S, Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Filter systeem: Kase K9 100mm (polarizer, 3&6-stop ND, 3-stops reversed grad & soft grad, 2 stop hard grad)

Ook Olympus m43 met de nodige lenzen en Fuji x100t
Gebruikersavatar
roelwillems

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Zuid-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten