Peak Design Travel Tripod

Discussies over statieven

Onderwerp:

Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor MarcB » wo feb 05 2020 5:57 pm

Al enige tijd was ik op zoek naar een goed reisstatief, dit omdat mijn Gitzo toch behoorlijk wat kilo's weegt. Begin vorig jaar kwam ik een Kickstarter project tegen van Peak Design die bezig waren met de ontwikkeling van de Travel Tripod. Dit zag er wel erg goed uit dus ik heb me ingeschreven voor de Travel Tripod. Het zou nog een behoorlijke tijd duren voordat hij geleverd zou worden maar vandaag was het dan zover, het wachten was de moeite waard!


Afbeelding

Het is een uitermate licht (1.3kg) en handzaam statief geworden, ik heb de carbon versie. In de laagste stand is hij 14cm, de hoogste stand haalt 152cm en is in deze stand behoorlijk stabiel voor mijn D850 icm mijn 70-200mm f/2.8 of mijn 500mm f/5.6 objectief. Ik denk dan ook dat ik hier nog veel plezier aan ga beleven :-)

Bijgaand een korte impressie van het statief, zie https://youtu.be/P4h2YDgACqE
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor gvdnberg » wo feb 05 2020 9:42 pm

Mooi Marc, je leest wisselende commentaren over dit bijzondere statief. maar als reisstatief lijkt het mij perfect. Ik hoor/lees graag je ervaringen "in het wild"met dit statief!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor gvdnberg » di jan 26 2021 7:13 pm

En Marc, nu je het Peak Design statief een jaartje hebt gebruikt, vertel je ervaringen eens?
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor MartinT » di jan 26 2021 9:52 pm

Ben er ook benieuwd naar.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor p.visker » di jan 26 2021 10:06 pm

Ben er ook benieuwd naar, maar is alleen niet duidelijk als je laag bij de grond ben, gebruik je dan de midden kolom of werk je er mee zonder?
In het filmpje zie je hem in spreidstand laag bij de grond, maar is dit nou met of zonder midden kolom en monteer je het balhoofd dan direct op het statief?
Gebruik een statief vaak bij landschap- en macro opnames.
Groet, Paul
Vriendelijke groet,
P. Visker
Online
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor bcvthul » wo jan 27 2021 4:45 am

Ik ben ook wel benieuwd
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor MarcB » wo jan 27 2021 2:16 pm

Mooi statief, lekker compact en voelt ook stabiel aan. Afgelopen jaar echter amper gefotografeerd dus de echte praktijkervaring heb ik helaas nog niet.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor gvdnberg » do sep 30 2021 6:53 pm

En nu de vakantieperiode dit jaar weer zijn einde nadert? Heb je er al ervaring mee kunnen opdoen Marc?
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor MartinT » di nov 23 2021 4:08 pm

Mark, ik blijf nieuwsgierig naar je ervaringen met de Peak Design Tripod :?:
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor p.visker » di nov 23 2021 4:47 pm

Ook ik ben nog steeds benieuwd naar je ervaringen met dit statief, n.l. zeker of dit ook wat is voor macro opnames laag bij de grond, werk je dan zonder midden kolom?

Hoor graag je bevindingen. Paul V.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Online
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor gvdnberg » do mei 05 2022 4:34 pm

Bij macro opnamen laag bij de grond kun je de middenkolom omkeren, daarmee kom je vlak boven de grond.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor gvdnberg » di aug 15 2023 12:21 pm

Over een poosje zal ik mijn ervaringen hier plaatsen. Gisteren heb ik mijn Peak Design Carbon tripod binnengekregen. Uiteindelijk dus toch zelf aangeschaft, vooral als reisstatief, waarvoor het ook is ontworpen. Ingevouwen is het statief echt klein en verpakt in een mooie hoes. Als opmerking hierbij geldt wel dat het bevestigen van de los verkrijgbare spike-voetjes als gevolg heeft dat de hoes net te klein is.
Ziet er erg stabiel uit, is volledig demontabel via instructies op Youtube en de bijgeleverde inbussleuteltjes. Heeft levenslange garantie.
Al mijn Arca Swiss plaatjes, inclusief mijn l-bracket, passen probleemloos op de PD-statiefkop, al heb ik de begrenzers weggehaald.
Ik ben benieuwd hoe het statief in combinatie met de D850+grip en de 70-200 of de 200-500 zal bevallen. Vooralsnog lijkt het mij een goede combinatie. In ieder geval als je vanuit een zittende positie fotografeert.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Peak Design Travel Tripod

Berichtdoor gvdnberg » do sep 28 2023 4:03 pm

Inmiddels ben ik een poosje aan de slag geweest met dit statief. De combinatie van de D850 met grip en de 14-24 of de 24-70 werkt als verwacht prima. Als ik de 70-200 monteer dan gaat het echter ook goed! De combinatie kun je dan iets heen en weer bewegen, maar om een scherpe foto te maken, hoefde geen extra kunstjes uit te halen. Gewoon iets meer geduld en met een draadontspanner of via het touchscreen de opname maken. Dat gaat prima. Vervolgens de 200-500 erop gezet en dat maakt het wel zwaarder natuurlijk, maar ook nu is het gewoon instellen en even wachten, draadontspanner erbij en je maakt een goede scherpe foto, net zoals met licht aantikken op het touchscreen.
Voor alle duidelijkheid vermeld ik dat bovenstaande gedaan is met alle segmenten uitgeschoven, dus de maximale hoogte van het statief. Dan kun je zonder een aanslag op je rug gewoon staand fotograferen met gebruik van het scherm achterop de camera.
Het statief bevalt mij prima, echt een fijn reisstatief. Klein, licht (1,27 kg) goed handelbaar en het levert scherpe foto's. Met name de Peak Design kop van dit statief maakt het mogelijk om relatief snel te werken. Nadat je de camera met objectief op de kop hebt bevestigd is het slechts één ring die de combinatie in de gewenste positie vastzet. Dat werkt voor mij erg fijn, zeker met een zwaardere combinatie.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten