TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Discussies over statieven

Onderwerp:

TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor brasil » ma jan 25 2021 1:54 pm

Beste deskundigen (Tripodwhizards) :D

Al enige tijd ben ik op zoek naar een stabiel statief.
Voor de verre reizen heb ik een Sirui travel statief en/of Benro monopod. Ik doe niet aan één type fotografie daarom zoek ik een veelzijdig statief te gebruiken voor landschapsfotografie, wild/natuurfotografie en macrofotografie.

De monopod is handig voor net een beetje houvast en snel fotograferen maar daar doe je geen landschap mee.
De Sirui licht qua gewicht en heeft een opgeklapte lengte van 41cm wat handig is voor verre vakanties. Echter voor zwaardere lenzen is die mijn inziens ongeschikt want je moet de middenkolom omhoog trekken om hoogte te creëren waardoor die gevoelig wordt voor trillingen, voor macro is die ongeschikt met de middenkolom.

Voor landschap en wild moet het vooral een stabiel statief zijn wat boven mezelf uit kan komen voor als ik bijv. op een helling sta, dus hoger dan 1.80m. Voor de macro wil ik juist een statief wat zich kan spreiden zodat ik laag bij de grond kan komen min 10cm.

Gezien mijn wensen: stabiel, min 10cm, in ieder geval 1.70cm hoog, niet te zwaar kom ik globaal uit op de
Gitzo GT3543XLS vs Really Right Stuff TVC-24L Versa?

Zijn er Tripodwhizards die ervaring hebben met de beide statieven of met één van beide?
Of een vergelijkbare wens/vraag hadden?


Thanks,
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor justme » ma jan 25 2021 6:50 pm

Als ik whizard was, wat dat ook zijn mag, dan zou ik eerst de pot met goud zoeken aan het einde van een regenboog.
Om maar aan te geven dat de beide tripods naar mijn mening erg aan de prijs zijn.

Ik zou persoonlijk graag settelen voor een goedkoper model >450 euro, en dan maar beknibbelen op de kwaliteit en haalbaarheid van deze tripods.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor Vincent » ma jan 25 2021 7:09 pm

wiebeterpstra schreef:Ik zou persoonlijk graag settelen voor een goedkoper model >450 euro, en dan maar beknibbelen op de kwaliteit en haalbaarheid van deze tripods.


Opvallende reactie voor iemand met een (positieve) voorkeur voor de prachtige maar behoorlijk prijzige 1.4 Nikon primes... ;-)

Een goed statief gaat echt zo ontzettend lang mee, dat is een eenmalige uitgave voor het leven (in theorie, meestal verkoopt of ruilt men het al eerder weer in om diverse redenen).

Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn Gitzo uit dezelfde prijsklasse!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor josti » ma jan 25 2021 7:26 pm

Geen Whizard maar inmiddels alweer vijf jaar een zeer tevreden gebruiker van een vergelijkbare Gitzo. Aangevuld met een RSS balhoofd. Perfecte combi voor landschappen en macro. Stevig, kan erg laag en ook hoog genoeg en is niet te zwaar.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor MartinT » ma jan 25 2021 7:55 pm

Ik ken beide starieven. Zelf heb ik al jaren de Gitzo GT 3543 LS, dus dezelfde die TS noemt maar hij komt niet zo hoog. De 3 serie van Gitzo is volgens mij de benchmark voor veel fotografen. Uiterst stabiel en toch niet te zwaar. RRS schermt met uiterste stijfheid en zeker, ze zijn ook van topkwaliteit, maar voegen t.o.v. de Gitzo niets extra’s toe. Wel zijn ze duurder.
Overigens, net als Josti, gebruik ik ook al jaren een “onverwoestbaar” RRS balhoofd.
En het advies om op iets wat je jaren en jaren gebruikt te beknibbelen op kwaliteit is een dwaas advies. Nooit doen!
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor bredewoldski » ma jan 25 2021 8:49 pm

BENRO C4780TN COMBI misschien een optie?
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor fberndsen » ma jan 25 2021 8:54 pm

ik heb de GITZO GT3542L MOUNTAINEER SERIE 3 al een aantal jaren. gaat van 16 cm tot 178 cm en kan 21 kg dragen. Weegt 1,9 kg dus best draagbaar. Ik ervaar het als een zeer stabiel statief
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor justme » ma jan 25 2021 11:07 pm

Vincent schreef:
Opvallende reactie voor iemand met een (positieve) voorkeur voor de prachtige maar behoorlijk prijzige 1.4 Nikon primes!


Je moet toch ergens op besparen :)

Wellicht komt het dat mn brandpuntsafstanden niet verder rijken dan 105mm (1.4 ja ;)) dat ik weinig last heb van een mogelijk onstabiel statief.

Heb een Sirui n2004kx met een k20x balhoofd, veelzijdig, handzaam en niet zwaar. Ook als monopod te gebruiken. Heeft ook uitdraaibare spikes.
Tweedehands gekocht, prijs om en nabij de 300€.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jan 26 2021 9:35 am

Je koopt in je leven 3 statieven. De eerste is er een uit een aanbieding, en die zijn er al zo vanaf 20 euro. Komen nooit door de wiebertest, maar zien er leuk uit. Dan koop je een wat beter merk, het liefst ook al met de snelkoppeling.
Dan merk je dat draagvermogen iets totaal anders is dan het decimeren van camera trillingen. Op zoek naar een beter. Uiteindelijk ben ik bij een tweedehans Gitzo Studex uitgekomen. Na 20 jaar in 1999 voor de inkoopprijs (€100) verkocht en sindsdien heb ik een opnieuw tweedehans een Gitzo carbon, zeg maar de huidige Gitzo GT1532 Mountaineer gekocht. De volgende 30 jaar is dat nog een goed statief. En gebeurd er eens wat, volgens mij heeft Gitzo alle onderdelen nog steeds op voorraad.
Als ik weer eens naar het Openluchtmuseum ga, dan wil ik graag werken met ISO 100 en daar heb ik dan een kleine Sirui voor bij me, past bijna in de binnenzak. Gebruik dan niet de middenzuil, en haal dan iets van 1 meter hoogte. Sluiter voorontspannen, en dan gaat het ook wel. Kijk maar eens:
https://www.flickr.com/photos/14296213@ ... 8536080539
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TripodWhizard: Gitzo vs Really Right Stuff

Berichtdoor brasil » wo jan 27 2021 12:25 pm

Dank voor de reacties.

Zoals aangegeven heb ik al een reisstatief van rond de €400,- wat functioneert en ook een telelens kan dragen. Maar zodra je de middenkolom ophoog haalt komt die niet goed door de 'Wiebertest' van Hans Braakhuis. Als ik bijvoorbeeld mijn Nikon 300mm f2.8 er op zet komt het allemaal nogal onzeker over, is geen fijn gevoel.

Zoals gezegd; het statief dient voor diverse fotomomenten gebruikt te worden icm met een FlexShooter Pro (kost trouwens even veel als het statief van een beknibbelaar). Ik wilde vooral van het gehannes af zijn waarbij ik moet wisselen tussen mijn balhoofd / gimbal head. Het kost wat maar dan heb je ook wat!

De BENRO C4780TN COMBI is zeker een optie maar die haalt de hoogte helaas niet.
De Gitzo is aanzienlijk goedkoper dan RSS. Maar ik kom diverse Engelstalige reviews tegen waarbij de kwaliteit wel eens te wensen over laat, typisch gevalletje van een toevallige miskoop?

alvast dank.
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten