Maatafwijking Caruba statiefplaat t.b.v. Manfrotto

Discussies over statieven

Onderwerp:

Maatafwijking Caruba statiefplaat t.b.v. Manfrotto

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 04 2021 2:59 pm

Ik heb onlangs een Caruba Statiefplaat 200PL Manfrotto aangeschaft. Die blijkt qua maatvoering iets af te wijken ten opzichte van de originele Manfrotto 200PL plaat.
De Caruba statiefplaat past prima op een Manfrotto snelkoppeling 323, maar niet op een Manfrotto MHXPRO-3W 3-way-head. Het is bij de laatste onmogelijk om de plaat goed te fixeren.
De importeur van Caruba is er van op de hoogte dat die plaat niet op alle koppen van Manfrotto past, maar meldt dat ze helaas niet kunnen voorkomen dat die maatvoering soms afwijkt. :crazy:
Ze adviseren mij om de Caruba plaat bij de leverancier om te ruilen.
Goedkoop blijkt bij mij duurkoop te zijn.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do feb 04 2021 6:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maatafwijking Caruba statiefplaat t.o.v. Manfrotto

Berichtdoor RVK » do feb 04 2021 4:44 pm

Ik koop de pl200 en de complete snel span klem in Hongkong, ze passen tot nu toe allemaal op de Manfrotto koppen, en veel goedkoper.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maatafwijking Caruba statiefplaat t.o.v. Manfrotto

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 04 2021 5:34 pm

Ik heb 1 snelkoppeling en die statiefkop, maar gebruik in de loop der tijd 4 platen ondere 2 telelenzen en sinds kort 2 camera's. Het kopen van een set had voor mijn geen zin. Mijn bericht is bedoeld voor leden die geen set, maar een losse plaat willen bijbestellen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maatafwijking Caruba statiefplaat t.b.v. Manfrotto

Berichtdoor Ronald53 » do feb 04 2021 6:18 pm

Ik heb van Manfrotto de 804RC2 3-way head en de MHXPRO-2W head. De plaatjes van beide koppen zijn uitwisselbaar. Ik gebruik ook het Peak Design Capture systeem, en heb daarvoor de Dual Plate. Peak Design schrijft daarover: "Dual Plate lets you remove your Camera from Capture (sold separately) and stick it directly into most Manfrotto® RC2 tripod heads." En inderdaad, "most" is niet "all": Hij past niet op de 804RC2. Wel op de MHXPRO-2W. Er zitten kleine verschillen in de koppen. Wellicht heb jij ook zo'n lastige kop. Slechte beurt van Manfrotto.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maatafwijking Caruba statiefplaat t.b.v. Manfrotto

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 04 2021 6:35 pm

De 3 originele platen leveren op die kop geen problemen op.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten