Welk statief voor "birding" ?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Ronald53 » wo aug 11 2021 10:26 pm

Dat "te licht" snap ik maar hoe hoog moet je statief zijn? Ik zie hier in de buurt (de Putten, Camperduin) verschillende soorten "birders". De een staat rechtop achter zijn/haar statief, en de ander zit op een krukje, laag, een beetje tussen de weinige begroeiing. En er is in dit draadje al geschreven over een tentje waarin je zit. Wat wil je gaan doen? Hoe wil je werken? Verscholen zitten, staan, struinen? Heb je echt een hoog statief nodig? Anders is dit wellicht een optie? Ik heb de indruk dat je fors wilt investeren maar nog niet precies weet welke kant je op wilt.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » wo aug 11 2021 10:57 pm

Het is de bedoeling dat het statief zonder gebruik te maken van de middenkolom toelaat om op ooghoogte te fotograferen zonder dat ik mij moet bukken. Ik wil wel de mogelijkheid hebben om snel naar omhoog te gaan met de lens om een vogel in de lucht of in een hoge boom te fotograferen.

Als ik dan een middenkolom heb dan los ik gewoon de schroef en ik kan de hele handel via deze kolom in een oogwenk hoger zetten. Daarom moet het statief +/- 1.5m hoogte hebben en mét uitgetrokken kolom zo'n 1.8m. Dan kan ik alle kanten op zonder probleem.

Lager zitten in vogelhut ook geen probleem want poten kunnen lager, alleen hoger is voor de meeste statieven niet mogelijk, ofwel moet je de poten liggen aanpassen als deze lang genoeg zijn, bij mijn statief zal het gewoon de middenkolom zijn die omhoog gaat op 1 2 3, want het vogeltje blijft misschien niet lang zitten.

Zo zie ik het.
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Huib » do aug 12 2021 11:45 am

Het is je doel om serieus vogelfotografie te beoefenen.

Het statief moet van laag tot hoog verstelbaar enz. en wel zo snel als mogelijk om zodoende een vogel in vlucht te kunnen fotograferen. Ben bang dat tijdens het verstellen de vogel foetsie is.

Maak van te voren een plan en baseer daarop je uitrusting. Zomaar lukraak aan de slag resulteert vaak in teleurstellingen.

Gezien je wensen is er maar 1 oplossing. Koop een degelijk statief met Gimbal Head. Vogels in vlucht geen enkel probleem.

Spaar liever even door inplaats van goedkope rommel. Een statief koop je voor het leven.

Voor stabiel en degelijk zit je aan de wetmatigheid van massa en gewicht vast. Gelukkig zijn er degelijke statieven die minder wegen maar hangt er een stevig prijskaartje aan.

Al jarenlang uitermate tevreden met het compacte carbon Gitzo G1548G statief. Ingeschoven 60 cm en met de Wimberley WH-200 kom je uit op 75 cm, gemeten uit het hart van een 500mm objectief. Kan de poten ook helemaal uitklappen en is de hoogte 20cm. Er is nog een tussenstand maar weet zo 123 niet exacte hooge, denk +- 40cm.

Totaal uitgeschoven 220 cm maar dan heb je een keukentrap nodig :lol: :roll: :wink:

Zojuist een tweetal foto's gemaakt van het trouwe werkpaard.

Afbeelding

Afbeelding
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor stronk » do aug 12 2021 12:46 pm

Ik denk dat ik toch iets mis....als ik een lange sluitertijd opname ga maken dan heb ik een rete stabiel statief nodig en die moet dan zwaar genoeg zijn. Trillingen moeten voorkomen worden en dan heb je een goed statief nodig. Met vogelsfotografie zie ik het nut niet in van een zeer stabiel statief. Je moet snel kunnen handelen en dan is een monopod het handigst. 1 ding weet ik zeker voor mijzelf: als ik een stafief of monopod gebruik ben ik altijd te laat om de vogel mooi in beeld te krijgen.
Je hebt het over een statief op ooghoogte....soms lopen of zitten de vogels laag bij de grond. Die ga je met statief of monopod nooit mooi op de foto krijgen.
Ik zou eerst eens lekker op pad gaan met je nieuwe lens en gebruik hulpmiddelen als een auto, rijstzak, tafel, weet ik veel en ga je eerst verdiepen in het "birden". Of huur een statief....leen een statief. Ga eerst dus leren omgaan met je body en lens.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » do aug 12 2021 2:13 pm

Ik denk dat STRONK gelijk heeft : eerst eens goed gaan"birden" met mijn body + lens en dan zien wat het geeft vooraleer materiaal bij te kopen.

Spijtig want mijn dochter die eigenlijk de BIRDSTER is , ligt momenteel buiten strijd : heeft operatie ondergaan en mag 2 maanden niet heffen of birding doen. Ik zal moeten wachten dus, maar geduld is niet mijn beste eigenschap...

Tegen dat ik mijn eerste resultaten behaald heb zal ik iets laten weten.

Ondertussen bedankt nogmaals voor de vele goede tips en wijze raad. Nu moet ik eerst mijn diploma van BIRDER gaan behalen en dan zien we verder.
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Huib » do aug 12 2021 3:18 pm

@stronk, Ieder heeft zo zijn werkwijze maar door de jaren heen veel fotograven ontmoet die met een Gimbal werken. Waaronder niet de minste. Neem eens een kijkje op de site van Rein Hofman (birdfocus.nl) Werkt met Nikon en sigma 300-800 en niet uit de hand of vanaf een gammel statief :wink:

Gemaak met een d300 en 500mm met 2x converter totaal brandpunt 1000mm. Dit ga je niet lukken met een gammel statief of los uit de pols.

Afbeelding

D700, 500mm TC2 III statief met wimberley.

Afbeelding

Gemaakt vanuit de oude schuilhut (helaas in de fik gestoken) Spookverlaat Hazerswoude. Statief met Wimberley head, d300, 500mm F4 en TC 1.4

Afbeelding

D7000 met de 500mm vanaf statief en Wimberley head.

Afbeelding

Kan nog legio voorbeelden plaatsen waar vanaf statief met Gimbal is gewerkt. We zullen het maar houden op; 'ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is' :wink:
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » do aug 12 2021 3:57 pm

Beste Huib,

Mijn petje af voor uw realisatie's. Vooral die ijsvogel vind ik het einde, en zo scherp !!!!
Ik ben eens benieuwd of ik ook iets dat het uwe benadert kan fiksen.

Als ik een statief koop dan zal het wél een zeer stevig zijn met 3 sektie's , dikke poten en stabiel. Een schommelkop heb ik al, een Benro GH2 en die is zeer stevig en degelijk. Moet lukken.

U hoort nog van mij met hopelijk een paar voorbeelden als ik ze durf laten zien....
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Huib » do aug 12 2021 7:56 pm

FLATSIX, Succes met het zo dankbare onderwerp 'vogel fotografie'.

Zelf fotografeer ik nog weinig vogels. Met het verstrijken der jaren meer een observator geworden. Reden is dat ik teveel grens overschrijdend gedrag zie door fotograven. Met name roofvogels die gestalkt worden. Soms tot aan het nest :frown: . Alleen voor .......

Probeer te voorkomen dat je in de zucht komt van mooi, mooier en mooist, t.o.v mede fotograven. Het gaat om de beleving in de natuur. Dat het soms een leuke plaat oplevert is meegenomen.

Vaak is het zo simpel. Als voorbeeld dit liefdes tafereel van een vogel die de meeste geen blik waardig gunnen

D300, 500mm VR, TC 1.7 vanaf statief met Wimberley Head. LAAG STANDPUNT.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » do aug 12 2021 8:36 pm

Alles zeer mooi en scherp Huib, hoop ook zo'n kwaliteit te kunnen produceren - ik heb wel alleen maar een Tamron 150-600 G2. Moet daar ook mee lukken...
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor hans de wit » do aug 12 2021 9:35 pm

Hoi, deze uit de hand geschoten september 2020 in de Oostvaardersplassen.
Het kan dus wel degelijk met een zware lens plus camera te samen net boven de 4 kg.
met veel oefenen zo ver gekomen dus is er hoop voor iedereen.
groet Hans

AfbeeldingDSC_7148.jpg by dewittrouw dewit, on Flickr
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Peter » do aug 12 2021 9:59 pm

ik gebruik nooit een statief bij vogels. Veel te veel gedoe en veel te beperkend qua beweging.
Tenzij je in een vogelhut zit , wellicht dan gemakkelijk ? Maar daar zit ik nooit

Vogels komen wel naar je toe. Geduld is een schone zaak.
Gewoon wachten, observeren.., kom je een heel eind

en een beetje geluk hoort erbij

Afbeelding_DSC6139 by Peter wennink, on Flickr
Afbeeldingijsvogel by Peter wennink, on Flickr
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor hans de wit » do aug 12 2021 10:06 pm

dat was ook bij mijn foto het geval.
heb ongeveer 3 uur in de vogelhut de Grouwe Gans in de Oostvaardersplassen gezeten en ben met een hele mooie serie foto's thuis gekomen.
hier kan je geen statief gebruiken maar de rand van de luiken waar door je de foto's maakt.
je gebruik de rand van het luik en je heb een statief zo gaat dat.
regelmatig ook zonder statief op de rondvaartboten van de zilvermeeuw in drimmelen.
gebruik het statief wel als ik ergens lang in het veld zit.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Ronald53 » vr aug 13 2021 9:52 am

FLATSIX schreef:... knip ... Vooral die ijsvogel vind ik het einde, en zo scherp !!!! ... knip ...
Ik keek er ook zo tegenaan. Totdat ik ontdekte dat hier in de buurt een hut is tegenover een oever waar elk jaar ijsvogels broeden. Men heeft op een strategische plek voor de hut een kale tak neergezet, daar gaan de ijsvogels vaak zitten. De hut heeft een aantal ramen met spiegelglas. Die kunnen omhoog geklapt worden, hetgeen ik ook deed. Vervolgens kun je je camera + objectief laten rusten op een soort vensterbank, op een meegebrachte pittenzak, o.i.d. Dat deed ik niet omdat je dan nog redelijk zichtbaar bent, maar ik ging iets verder terug in de donkere hut staan. Daar gebruikte ik een statief. Dat statief is een Manfrotto 190XPROB met Manfrotto MHXPRO-2W videohead. Niet de meest zware combinatie, het statief is meen ik maar tot 4 kg belastbaar. De vloer van de hut is van hout, en was best wel wiebelig. Ik gebruikte wel een afstandsbediening. De camera was een Z 6, met een geleend objectief, de Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3 Di VC USD G2, die jij ook hebt. Vervolgens was het afwachten en stil zijn, en niet teveel bewegen (vanwege de vloer).

En dan kon ik dit soort plaatjes schieten:
Afbeelding

Hoera, ik had dan eindelijk ook mijn ijsvogelfoto's, maar het was tevens wel een ontnuchterende ervaring: Veel mooie vogelplaatjes zijn gemaakt vanuit een redelijk comfortabele positie, op plekken waar vogels vaak met voer naar toe gelokt worden, en niet na een lange wandeling door de natuur, zeulend met vele kilo's apparatuur. Ik maakte nog wat meer vogelfoto's, kijk op mijn Flickr pagina: Ronald Mallant, klein stukje naar beneden scrollen. Daar zie je ook opnames die ik vanuit de hand maakt, van vliegende vogels. Ik ben overigens geen "birder", maar ik vond dit wel een leuk avontuur.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » vr aug 13 2021 10:56 am

Mooi resultaat - ook veel detail van de lens, dus het zou moeten lukken bij mij.
Ik wacht nu tot herstel van dochter en dan ga ik de 1e maal op pad en dan maar hopen dat er iets te schieten valt zeker ?
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Ronald53 » vr aug 13 2021 11:03 am

FLATSIX schreef:.... knip.... en dan ga ik de 1e maal op pad en dan maar hopen dat er iets te schieten valt zeker ?
Nou ja, voorbereiding kan geen kwaad, dat is hier al gezegd. Zoek uit waar de grootste kans is, kijk of er een vogelhut in de buurt is, of begin bij jou in de omgeving waarbij je gebruik kunt maken van voer om te lokken. Er zijn hier inmiddels aardig wat tips gegeven.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten