Welk statief voor "birding" ?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » zo aug 08 2021 4:51 pm

Ik had eerst gedacht dat een goede uitrusting : statief - schommelkop - monopod - balhoofd - neigkop enz. enz. de voornaamste dingen waren tot succes : nl. een prachtige "vogelfoto". Nu begin ik pas te beseffen dat het "het manneke" is die door zijn kunde en ervaring het plaatje schiet, niet zijn uitrusting.
Heb op korte tijd veeel bijgeleerd hier in dit forum, het wordt nu tijd dat ik de lens eens aan het werk zet ipv. ze voortdurend af te stoffen en te bewonderen.
Vogeltjes pas op want ik kom eraan !!!
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor MarcoEos70D » zo aug 08 2021 5:33 pm

FLATSIX schreef:Nu begin ik pas te beseffen dat het "het manneke" is die door zijn kunde en ervaring het plaatje schiet, niet zijn uitrusting.

Dat is de belangrijkste les voor een beginnend fotograaf 😉👍
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Huib » ma aug 09 2021 8:53 am

Ball-head in combinatie met een d500+batterij-pack en 500mm f4 vr werkt niet echt lekker op een monopod. Kan maar vind het behelpen. Met de 300mm f4 is het te doen. Grote nadeel is het risico bij verstellen dat het alle kanten op zwiept.

Gebruik zelf de Serui L-20S Monopod Tilt Head.
De pan functie is wat overbodig voor een monopod maar deze uitvoering sluit naadloos aan op de P-324sr monopod en werkt rock solid.

Afbeelding

Afbeelding

Het nadeel van de Wimberley Monogimbal Headvind is dat het teveel uit het hart van de monopod hangt wat een minder goede balans geeft. Gelukkig kon ik deze terugbrengen na een test.

Mijn advies is dat je beter in een goede en stevige monopod en bijbehorende head kan investeren. Kwaliteit kost nu eenmaal iets meer dan het net niet.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor Huib » ma aug 09 2021 9:15 am

FLATSIX schreef:Ik had eerst gedacht dat een goede uitrusting : statief - schommelkop - monopod - balhoofd - neigkop enz. enz. de voornaamste dingen waren tot succes : nl. een prachtige "vogelfoto". Nu begin ik pas te beseffen dat het "het manneke" is die door zijn kunde en ervaring het plaatje schiet, niet zijn uitrusting.
Heb op korte tijd veeel bijgeleerd hier in dit forum, het wordt nu tijd dat ik de lens eens aan het werk zet ipv. ze voortdurend af te stoffen en te bewonderen.
Vogeltjes pas op want ik kom eraan !!!


Wat blijft is het oude gezegde; 'goed gereedschap is het halve werk'. :wink:
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » di aug 10 2021 7:02 pm

Daarstraks naar Kameraexpress Turnhout geweest - gaan kijken naar de statieven....
Is wel tegen gevallen: Benro statieven hebben ze niet in de winkel, eigenlijk geen enkele goede om te birden : dus de zwaardere soorten.

Dus zelf maar kiezen dan met internet als hulp: ik twijfel tussen 2 statieven, nl.:
1) https://www.benro.nl/ida-Foto_FotoStati ... Mach3#menu : dus 16kg. draagkracht - 4 secties - 2 kg gewicht - 1.5m hoogte en hoogste (met kolom uit) = 1.77m - ingeschoven L=59cm - carbon - dikste/dunste poot = 32.4/21.8 mm

2) https://www.benro.nl/ida-Foto_FotoStati ... Mach3#menu : hier 20kg draagkracht - 3 secties - 2,85kg gewicht - 1.5m hoogte en hoogste (met kolom uit)= 1.80m - ingeschoven L=68.5 cm - aluminium - dikste/dunste poot = 36.2 / 28.6 mm

De 1) weegt minder / is korter ingeschoven (59cm) en is carbon, maar de 2) is steviger met 3 secties en dikkere poten, nadeel echter is alu , zwaar (2.86kg) én ingeschoven lang (68.5cm)

Dus: welke nu nemen ?? er komt nog een schommelkop op (nog eens 1.5kg erbij)

Wat denken jullie - is de 1) stabiel genoeg of gaan voor de 2) uit alu ??
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor gvdnberg » di aug 10 2021 7:28 pm

Jammer dat KE zo weinig kon tonen. Je zou eigenlijk een beurs moeten afwachten, waar de grote leveranciers hun producten tonen. In Nederland is dat de beurs Professional Imaging, of er in België dit ook nog een gelijksoortige beurs is weet ik niet.
Zo’n beurs geeft wel alle gelegenheid om rustig de verschillende statieven te bekijken met bovendien informatie van de leverancier of fabrikant.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor John Jansen » di aug 10 2021 10:18 pm

Zit er bij jou in de buurt geen Calumet?
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » di aug 10 2021 10:30 pm

Heb nog nooit over Calumet gehoord - even gegoogled en idd. ze hebben een winkel in Antwerpen. Op hun website moet je eerst je emailadres opgeven om hun nieuwsbrief te ontvangen. Misschien dat je dan hun statieven kunt zien? Nu krijg je niets. Hebben 3 merken blijkbaar.

Ik weet niet of CameraNu vel heeft staan in Eindhoven, zou niet al te ver zijn voor mij?
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor John Jansen » di aug 10 2021 10:38 pm

Camera Nu is over het algemeen goed gesorteerd, en hebben meerdere merken, tenminste in Urk en Apeldoorn in Eindhoven weet ik niet, bel ze anders even.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » wo aug 11 2021 3:54 pm

Heb contact opgenomen met CamerNu en krijg volgend bericht:

"De bovenste statieven hebben wij niet in Eindhoven helaas. Momenteel hebben wij alleen deze in Eindhoven. https://www.cameranu.nl/nl/p971185/benr ... ief-tma27c "

Dus hier kan ik ze ook niet bekijken vooraleer te kopen...

-------
Wat zou de beste keuze zijn : de 1) uit carbon , 4 secties , 2kg en 59cm ingeschoven lengte , ofwel de 2) uit aluminium, 3 secties , 2.85kg en 68.5cm ingeschoven lengte.
De 2) zal wel de stabielste zijn met zijn dikkere poten en 3 secties - alleen is langer en weegt 850 gram meer. ???

Wat zouden jullie kiezen met jullie ervaring in birding ?

Groeten,
Jos
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor John Jansen » wo aug 11 2021 4:41 pm

Iedereen ervaart het gebruik van een statief anders en zoals ik al eerder aangaf, je bent het meest flexibel, licht en goedkoop uit met een monopod + kantelkop is ook het handigste te bedienen met een uitschuif tele, ik zelf heb 4-5 verschillende statieven met bij behorende ball heads en 1 met swing head, deze gebruik ik alleen als ik niet veel hoef te lopen. ook al is het misschien niet in de buurt van waar je woont ik zou toch de moeite nemen om een goed gesorteerde winkel te bezoeken. In het begin reed ik ook twee uur heen en twee uur terug om ergens iets uit te proberen en te kopen, maak er gelijk een uitje van, het is het meer dan waard.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor MarcoEos70D » wo aug 11 2021 4:45 pm

Sidekick: heb je de statievengids van forumlid Hans Braakhuis al gezien? Nuttig leesvoer, al is het (oa qua types) inmiddels wat achterhaald.
http://docplayer.nl/30451406-Het-statie ... -2017.html
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor p.visker » wo aug 11 2021 8:12 pm

Bij Kamera-Express staat op de site een pagina met Top 10 van statieven, misschien is het een hulp?
https://www.kamera-express.nl/producten/top-10/top-10-statieven.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 183


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » wo aug 11 2021 9:26 pm

MarcoEos70D schreef:Sidekick: heb je de statievengids van forumlid Hans Braakhuis al gezien? Nuttig leesvoer, al is het (oa qua types) inmiddels wat achterhaald.
http://docplayer.nl/30451406-Het-statie ... -2017.html


Idd. mooi stukje lectuur : eigenlijk samengevat zegt Hans dat men een stabiel statief wil voor zware lenzen, en dat dit niet kan met een lichtgewicht statief.
3 secties is beter dan 4, alu is sterker dan carbon, dikkere poten beter als dunne. Dus dan denk ik dat ik toch beter die Benro TMA47AL neem - heeft dikke poten, heeft 3 secties, heeft de juiste hoogte en indien ik middenkolom gebruik toch hoog genoeg voor vogels in de vlucht - is alleen wat zwaar (2.85kg) en ingeschoven redelijk lang (68.5cm zonder kop) , maar ja men moet keuzes maken....
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk statief voor "birding" ?

Berichtdoor FLATSIX » wo aug 11 2021 9:27 pm

p.visker schreef:Bij Kamera-Express staat op de site een pagina met Top 10 van statieven, misschien is het een hulp?
https://www.kamera-express.nl/producten/top-10/top-10-statieven.


Daar staat niks bij voor birders. Te licht ofwel niet hoog genoeg.
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten