studio

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

studio

Berichtdoor Sandra1980 » vr jul 24 2009 9:05 pm

Ik wil in mijn woonkamer een studiootje maken, die ik zo weer kan afbreken als ik hem niet meer nodig ben.
Maar ik als 'leek' heb nog niet echt verstand van wat ik nodig ben.
Bij http://www.qflash.nl/ had ik een leuk flitser pakket gezien (linkerkant staat 'homestudio' en dan is het de 1e)
en bij http://www.rittz.com/ (linkerkant 'alles voor de fotostudio -> 'Achtergrond ophangsystemen voor doeken of rollen papier' -> 'Vrijstaande achtergrond systemen' -> de 2e ('Qihe B-014C achtergrondset')) een ophang systeem voor rollen papier, alleen nu kan ik niet vinden hoe breed de rollen moeten zijn van dat systeem (ik zoek iets van ommenabij de 2 meter maar die rollen zijn er geloof ik niet dus word het 272 of 275, wel groot maar 135 is te klein)
Probleem is alleen dat bij die 2 sites ze de rollen niet versturen, maar geloof dat ze dat bij fotosg en foto expresse wel doen.

Anyway waar het op neer komt, doe ik hier goed aan om dit aan te schaffen?
Ik ben nog maar amateur en het is best veel geld natuurlijk.
Tips en ideeën zijn welkom.
Sandra1980



Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor Matthieu » za jul 25 2009 7:52 am

Kopen kun je in 5 minuten op internet....
een boel geld uitgeven ook.

Ga eerst eens naar de bieb, en lees eerst eens veel
over studio fotografie.....
Dan ontdek je langzamerhand WAT je nodig hebt.
Dan kun je gericht een set kopen.
Er komt meer kijken dan enkel wat lampen, softboxen en
papierrol......
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor Arend-ho » za jul 25 2009 9:28 am

tip: als je rollen van +- 2 meter wilt een rol van 275 kopen en naar de bouwmarkt rijden.
af laten zagen onder de,ik meen, kapzaag op de gewenste maat.
succes.....

en ben het met mathieu eens dat iig inlezen en info vergaren wel een eerste pre is.
anders eens langs fotoflits [ oostzaan ] rijden om je voor te laten lichten. ze hoeven daar niet te verkopen namelijk !
wel een paar uur de tijd voor nemen....koekjes mee ...het is altijd gezellig daar !

Arend
Arend-ho



Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor Ree » za jul 25 2009 9:36 am

Arend-ho schreef:tip: als je rollen van +- 2 meter wilt een rol van 275 kopen en naar de bouwmarkt rijden.
af laten zagen onder de,ik meen, kapzaag op de gewenste maat.
succes.....
Arend


Kappen hoor met die Kapzaag.. het mot met de afkortzaag!
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor Arend-ho » za jul 25 2009 10:48 am

dat zeg ik. gamma :D
Arend-ho



Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor Sandra1980 » za jul 25 2009 2:36 pm

Daarom vraag ik hier ook om info, ik wil niet zo 1,2,3, wat kopen omdat ik het zo graag wil.
Wil er wel eerst meer over weten, anders is het nog weggegooid geld (en het kost een hoop)
Ik ga echt niet over 1 nacht ijs...
Sandra1980



Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor J.Hoes » zo jul 26 2009 1:18 pm

Zo te merken hebben weinig forumleden een thuis fotostudio. Ik heb het zelf ook niet. Je geeft niet aan welke mogelijkheden je beschikbaar hebt.
Ik denk dat je onderstaande videoseries zou moeten kijken:
http://www.youtube.com/watch?v=kMZlKXwkLyo
Twee thuisfotografen met iets andere insteek.
Veel kijkplezier.

Groet Hans
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor Sandra1980 » zo jul 26 2009 2:23 pm

Wauw geweldig :D ik heb de videootjes bekeken, ben echt onder de indruk :D
Als die Raul dat kan met 12 m2 dan zie ik zelf ook wel mogelijkheden (mijn kamer is 4x7 meter)
Ik heb die Raul ook al gemaild voor tips & tricks, heel erg bedankt :D
Sandra1980



Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor weimaraner » zo jul 26 2009 9:33 pm

Ik heb een half jaartje geleden ook een thuisstudio aangeschaft, ook voor gebruik in de woonkamer. Echt veel ervaring heb ik dus nog niet maar ik denk dat de set die jij voor ogen hebt behoorlijk compleet is. Ik heb een set met twee lampen en dat is voor sommige onderwerpen/belichtingen wat weinig. Wil je bijvoorbeeld een witte achtergrond goed en gelijkmatig uitlichten dan is het handig als je daarvoor twee lampen tot je beschikking hebt. Heb je maar een twee lampenset dan hou je dus niets over om je onderwerp mee te belichten ... :shock:

Ik heb zelf twee 200W lampen. Geven veel licht maar voor "full body" portretten tegen een donkere achtergrond merk ik dat ik wel wat tekort kom. Dus misschien dat je met 160W lampen wat weinig vermogen hebt. Wil je voornamelijk gezichtsportretten gaan schieten dan zie ik geen probleem; en ook met lichte achtergronden denk ik dat je nog een aardig eind komt met "full body" portretten.

Als je de set graag snel op/af wil kunnen breken dan is het makkelijk als je softboxen makkelijk op te vouwen en in elkaar te zetten zijn. Die van mijn Falcon Eyes zijn dat dus niet. :mrgreen:

Die achtergrond set ziet er goed uit. Ik heb er destijds eentje aangeschaft van de kamera-express. Veel simpeler - gewoon twee statieven met dwarsbalk (dus geen kettinkje e.d.) maar daardoor nog goedkoper; euro 75,= toen, nu euro 89,=. Minder luxe maar ben nog niet tegen beperkingen aangelopen.

Ook ik ben voor papier als achtergrond gegaan. Begonnen met een zwarte rol van 1,35 en later ook een witte aangeschaft - en toen toch maar voor een bredere (2,72 m) gegaan. Dat kan, afhankelijk van de grootte van je woonkamer en hoogte van je plafond, behoorlijk groot (lees: onhandelbaar) zijn. Ik heb hem zelf dan ook ingekort naar ongeveer 2,40 m. Wel eerst een stukje tape erom op de plaats waar je gaat zagen om rafelen te voorkomen.

Welke set het uiteindelijk ook wordt; veel plezier en succes ermee!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2295


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: studio

Berichtdoor Sandra1980 » zo jul 26 2009 10:50 pm

Dank je wel :D Al ben ik er nog niet helemaal over uit of ik papier of doek (katoen) wil...
Sandra1980




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten