Lenzen compatible op bodies?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Lenzen compatible op bodies?

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » zo sep 17 2006 9:02 am

Waarde Forumleden,

Zou ik ergens een lijst kunnen vinden waarop staat welke lenzen wel (dan wel niet) geschikt zijn om te gebruiken op een bepaald soort body? Of zijn hier misschien vuist regels voor? Kon dit op het forum of op de Nikon site niet 123 terug vinden.

Heb uit mijn vaders tas een Nikkor 50mm 1:1.4 MF geleend, maar deze wil met geen mogelijkheid op de D200, maar doet het wel op de D70?

Zou iemend mij van hulp kunnen zijn? Bij voorbaat mijn dank.

mvg, OFB :roll:
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » zo sep 17 2006 9:21 am

Probeer deze eens:

www.nikonians.org/html/resources/nikon_ ... ility.html

Over het algemeen, even snel en niet volledig:
objectieven met een "dicht" vorkje en zonder tweede diafragmaschaal met kleine cijfertjes kunnen NIET op de moderne camera's. (pre-AI, vóór 1977). Door de brede diafragmaring kunnen deze de moderne koppelnok beschadigen. Ook de electronische contacten kunnen geloof ik gevaar lopen.
objectieven met een "opengewerkt" vorkje en met tweede diafragmaschaal kunnen WEL op moderne camera's, maar zonder lichtmeterkoppelingkoppeling: licht meten met gesloten diafragma. (AI, na 1977)
AF-objectieven kunnen allemaal op de moderne camera's.
Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » zo sep 17 2006 9:34 am

Goedemorgen EM,

Da's inderdaad een goede link, daarvoor mijn dank.

Op de Nikkor 50mm 1:1.4 MF zit een open gewerkt vorkje. Volgens de theorie zou deze dus te gebruiken zijn? Op de D70 klik en go, maar op de D200 kun je deze niet vast koppelen??? :?:

mvg, OFB
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » zo sep 17 2006 9:40 am

Misschien nog een stomme vraag maar toch: :oops:
Op de lens staat netjes een serie nummer, waar zou je die kunnen natrekken, zodat je het geboortejaar weet?

mvg, OFB :idea:
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor rjoemman » zo sep 17 2006 9:47 am

Op blz 175 van de D200 handleiding staan de "niet" compatible objectieven genoemd.

Raoul
rjoemman



Onderwerp:

Berichtdoor roel » zo sep 17 2006 9:56 am

Op de d200 moet je in het menu aangeven welke manual focus lens je erop draait, daarna werkt de belichtingsmeting. Dat heb je wel gedaan?
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » zo sep 17 2006 12:39 pm

Heb netjes eerst de handleiding doorgenomen, kon daar niet vinden dat deze het niet zou doen. Mijn vader gebeld en deze zei dat hij het een tijdje geleden nog getest had op de D100 en deed het ook.

De scherpstelling staat op M
In het menu staan de gegevens van de lens netjes ingevuld

Bij het proberen opdraaien van de lens valt deze wel in de inkepingen, maar kan daarna niet draaien :?: :?: :?: (dat lukt op D70 wel....) Oftewel ik krijg de lens niet eens op de body geschroefd...

hellup???

mvg, OFB
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » zo sep 17 2006 4:21 pm

Voor de serienummers kun je hierop kijken:

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Maar als je 1,4/50 een opengewerkt vorkje heeft EN de tweede diafragmaschaal zou het theoretisch moeten werken.
Ik heb geen D200, dus verwacht geen 100% zekerheid van me.
Daarvoor moet je echt even de antwoorden van de D200-eigenaars bekijken.

Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » zo sep 17 2006 4:27 pm

VERVOLGJE

Ik denk dat niet alleen de scherpstelling op M moet staan. Ook de belichtingsmode moet volgens mij op M of A (Aperture oftewel diafragma-voorkeur). En dan kun je inderdaad op de D200 ook nog eens de lenskarakteristieken in de camera invoeren.

Nogmaals groeten, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » zo sep 17 2006 5:38 pm

Alle instellingen staan gelukkig goed.

Ben net uit de Amsterdamse binnenstad vandaan, daar zijn nog een paar winkels open en ben er nog steeds niet helemaal uit, want:

a) op de D70 draai je deze er zo op, D200 valt niets te draaien....
(alle fittingen zijn toch hetzelfde???)
b) heeft een open gewerkt vorkje
c) zou ook een lens van een Nikkormat kunnen zijn???
d) serie nummer vind ik niet terug (2995158)
e) 3 verkopers wisten zich ook geen raad

Allemaal uiteraard al dank voor de hulp en de moeite!
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » di sep 19 2006 7:15 am

Aan je nummer te zien en de hierboven al genoemde site van Roland Vink heb je dus dit objectief:

Afbeelding

Roland gebruikt van - tot en dan valt jouw nummer er keurig tussen. Zou je nu een nummer hebben dat Roland niet heeft, Whaaauw.

Kennelijk is je D200 iets anders dan alle andere Nikon camera's, want behalve de bekende uitzonderingen past eigenlijk altijd alles. Eigenlijk hoort jouw objectief gewoon te passen.
Ik zou met je camera en objectief eens terug gaan naar de winkel waar je het gekocht hebt. Want die hoort garantie en service te geven.
Als je een in Nederland geldige garantie hebt, ga dan eens naar de Nikon Reparatie in Beverwijk. In ons clubblad stond hoe je er komen kunt.

Als je een HongKong garantie hebt, ga dan toch naar Beverwijk en betaal dan.

Folders van Nikon over hun objectieven staan ook gewoon op het net. Bij Nikon zelf. Klik op een willekeurig objectief, klik op brochure en voila:
http://www2.europe-nikon.com/uploads/nnl/Brochures/NL/Nikkor_Nl.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » wo sep 20 2006 12:57 am

Heer Hans,

Vriendelijke dank voor de hulp. Had laten zoeken op nr., niet realiserend dat er inderdaad een van tot streepje staat! Heb Nederlandse garantie en zal terug naar de winkel gaan.

mvg, OFB
Onne-Floris Broekema




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten