Gevallen batterij 15b

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Gevallen batterij 15b

Berichtdoor rgv » do okt 14 2021 7:15 pm

Mijn batterij 15b van de d850 is circa 50 cm gevallen op steen. Geen barstjes of kras te zien en doet het nog gewoon. Zou dit nog kortsluiting of brand kunnen veroorzaken? Of voor zekerheid toch maar vervangen
Ik zou niet weten hoe ik dit zou kunnen testen
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gevallen batterij 15b

Berichtdoor ReneG » do okt 14 2021 8:21 pm

Als het originele nikon accu's zijn lijkt me geen enkel probleem. Het enige risico na een val is dat de printplaat kapot is (en dan zal hij het niet goed meer doen) of dat de cellen beschadigd zijn. Dat laatste kan wel link zijn, maar dat kan eigenlijk niet het geval zijn als de behuizing van de accu nog heel is. Binnenin de (zeer stevige) behuizing zitten een printplaatje en twee cellen, vergelijkbaar met normale (oplaadbare) batterij zoals we die kennen. Die hebben ook nog hun eigen behuizing. Dat zal niet kapot zijn als de behuizing van de accu nog heel is. Zie het zo, als je een NiMH of alkaline batterij laat vallen van een meter hoog en je ziet geen schade dan gebruik je die ook gewoon. En nikon accu's zijn beter beschermd dan dat. Als je accu nou in het water was gevallen was het een ander verhaal...

Bij third party batterijen weet je het echter nooit, zeker als ze van 'chinese sites' komen. Daar heb ik wel eens binnenwerken gezien met aansluitingen met kortsluiting en beschadigde cellen. Maar op dat soort sites worden nepaccu's als origineel verkocht.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevallen batterij 15b

Berichtdoor rgv » do okt 14 2021 10:49 pm

Dank je Rene. Is een geruststelling
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten