Regenhoes voor 200-500mm

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 11 2021 7:54 pm

Ik ben op zoek naar een regenhoes voor mijn 200-500 mm met TC 1,4 en eventueel ook met FTZ.
De hoezen die ik bij onze leveranciers en op internet tegenkom zijn vooral voor kortere en vaste brandpunten, terwijl ik ook de zoomring makkelijk wil kunnen gebruiken.
Is er iemand die al een geschikte regenhoes heeft gevonden?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor Bas » ma okt 11 2021 8:06 pm

DE regenhoes die ik voor mijn 200-500 heb gevonden komt uit de UK: https://www.cameraaccessoriesoutdoors.c ... ed-vr-af-s.
Op maat gemaakt van goed waterwerende stof door een kleermaakster ergens in Norfolk, en daarom goed betaalbaar: £35 inclusief verzendkosten, plus invoerrechten tegenwoordig :roll:
Push the envelope. Watch it bend.
Bas

Clublid
Berichten: 83


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 11 2021 9:09 pm

Dank je. Jammer dat op geen van de foto's te zien is hoe je de zoomring, die helemaal vooraan zit bereikt. De fotograaf zit voor gebruik van die ring bij een 200-500mm met zijn hand te dicht bij bij de body, dus waarschijnlijk bij de focusring. Kun jij makkelijk bij de zoom komen, terwijl de opening voor de linker arm zo ver naar achteren zit?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor Bas » ma okt 11 2021 9:38 pm

Hun website blinkt inderdaad niet uit van goede voorbeelden, overal gebruiken ze dezelfde foto's als voorbeeld. De 200-500 hoes heeft klittenband aan de onderzijde voor de statiefvoet, en de opening is groot genoeg om je hand erdoor te steken om zo de zoomring te bedienen.

Niet de meest mooie foto's, maar hopelijk wel duidelijk:
Afbeelding
En eentje met de hoes wat gedraaid:
Afbeelding
Push the envelope. Watch it bend.
Bas

Clublid
Berichten: 83


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 11 2021 9:54 pm

Ja! Dit is duidelijk. Dank je. Ze moeten jou in dienst nemen. Super eenvoudig ontwerp. Ik ga eens kijken of ik hem zelf kan maken. Leuk project voor binnenshuis
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor ReneG » di okt 12 2021 10:02 am

Ik gebruik al jaren StormJackets. In nederland niet zo bekend, maar voorheen te verkrijgen bij konijn (geen idee of dat nog zo is). Ook voor de 200-500.

Qua ontwerp vergelijkbaar met de foto hierboven maar met veel dunnere stof (een soort hoge kwaliteits regenjas materiaal genaamd AquaNylon). Ik heb de Pro versies. Die hebben een opening aan de onderkant waardoor je hem op een statief kunt plaatsen of eventueel de zoomring kunt bedienen. Gaat ook makkelijk om de camera met- of zonder grip. De onderkant sluit met klittenband, de voor- en achterkant heb je elastisch koord om hem te sluiten. De stof is heel stevig (kan echt wel wat hebben) en eventueel vuil spoelt er zo af. Ik heb ze al 10 jaar in gebruik en ze zien er nog als nieuw uit.

Grootste voordeel is dat de extreem dunne en waterdichte stof hem heel compact maakt. Hij komt in een kllein zakje dat je aan een broekriem kunt hangen, maar je kunt de hoes ook rustig in de achterzak van je broek doen of zo. Verder kun je de zoomring bedienen via de opening in de onderkant (ook op statief), Er is ook genoeg ruimte om langs de camera te pakken. Maar wat ik het liefst doe is de zoomring bedienen door gewoon de buitenkant van de stof te pakken. Die is zo dun dat het prima werkt en als je hem loslaat valt de hoes direct weer op zijn plek. Dus je hoeft je (natte) hand niet eens in de hoes te steken. En hij zit in een paar seconden op je lens.

Ik gebruik overigens de kleine versie voor mijn primes maar evt. ook voor de flitser.

Zie: https://www.vortexmediastore.com/pages/ ... nformation
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 12 2021 10:25 am

Dank je.
Foto Konijnenberg valt tegenwoordig onder KameraExpress. Daar staat dit merk helaas niet meer in de lijst.
Maar wat ik het liefst doe is de zoomring bedienen door gewoon de buitenkant van de stof te pakken. Die is zo dun dat het prima werkt en als je hem loslaat valt de hoes direct weer op zijn plek.

Een 70-200mm blijf tijdens zoomen even lang. Een 200-500 verlengd met 8cm. Lukt jouw methode dan nog steeds?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor ReneG » di okt 12 2021 1:03 pm

Als je het koord halverwege de zonnekap plaatst en voldoende aantrekt verschuift hij normaal niet. Als het te los zit kan de hoes iets naar achteren schuiven. De hoes die ik heb heeft voldoende lengte om mee te schuiven. E erlijkheid gebied wel te zeggen dat ik meestal rond de 500mm werk dus relatief weinig ' uitzoom', maar de keren dat ik het doe werkt het prima.

PS: Als het wel een issue zou zijn is er een simpele oplossing: Stukje ducttape op de zonnekap. Andere fotograaf ooit zien doen met een soortgelijke regenhoes.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor jazzbassman » wo jan 05 2022 5:26 pm

Kijk dit is weer goede informatie!
Ik heb hem ook in de UK besteld.
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Regenhoes voor 200-500mm

Berichtdoor gvdnberg » di jan 25 2022 7:27 pm

Ik heb besloten de Thinktank emergeny raincover aan te schaffen voor de 200-500. Thuis geprobeerd en lijkt eenvoudig en goed te werken, ik ben benieuwd hoe het in de praktijk uitvalt.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten