Advies nieuwe printer gevraagd

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Genster » di jan 10 2023 4:15 pm

Het bedrijfje waar ik al jaaaaaren mijn foto’s laat printen gaat binnenkort stoppen en ik denk er aan om zelf een printer(tje) te kopen voor mijn “normale” (kleurenkiekjes tot A3 denk ik dan aan) kleuren printjes.

Ik print niet veel en denk dat ik voor mijn zwart-wit prints een ander bedrijf ga zoeken, omdat een printer voor goede zw foto’s voor zover ik weet aardig aan de prijs is.

Als ik het goed heb komt het voor kleurenfoto’s iets minder nauw. Ik hoop dan ook een niet al te dure kleurenprinter te vinden die wel voldoende kwaliteit levert.

Iemand tips?
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor annoh » di jan 10 2023 6:20 pm

Je hebt printers die gepigmenteerde inkt en je hebt printers die dye inkt gebruiken. Indien je neutrale grijstinten wilt hebben dan kan je het beste kiezen voor gepigmenteerde inkt. Je komt dan op de duurdere printers uit. Het uitbesteden van zwart wit printen zal wellicht ook niet gratis zijn.

Het voordeel van printers met gepigmenteerde inkt is dat er veel meer ICC kleurenprofielen beschikbaar zijn.

Ik weet niet hoe het nu is maar pakweg 7 jaar geleden was de maximaal te behalen zwarting bij de wat goedkopere printers matig. Kleurenprints ogen dan flets.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 358


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Willem Focus » di jan 10 2023 8:03 pm

Hoi Rene.

Al een kleine 8-9 jaar print ik met mijn Epson SC P600. Ook wel eens een issue mee gehad hoor, voordat ik er prints uit kreeg die ik durfde te laten zien. Maar met regelmatige kallibratie van mijn scherm en de juiste profielen, papier en inkt krijg ik zeer nette prints uit dit ouwe beestje.
Een collega lid van mijn fotoclubje heeft fe opvolger SC P900 aangeschaft. Mooi spul hoor.

Groet……Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Genster » wo jan 11 2023 7:19 am

Bedankt voor de reacties!

€1.200 (de genoemde Epson) vind ik toch al een best flink bedrag voor een printer. Vooral ook omdat ik niet veel prints maak die ook echt van “expositiekwaliteit” moeten zijn.
Daarnaast is het kalibreren van mijn inmiddels oude Dell scherm ook nog nooit gelukt. Ik heb daar destijds het voor mijn scherm aanbevolen setje gekocht, maar het lukt(e) mij niet. Mijn scherm zou ook hardwarematig gekalibreerd moeten kunnen worden, maar ook dat is mij nooit gelukt.

Ik heb een tijdje terug eens een stapeltje kleine zw-foto’s af laten drukken bij een bekend bedrijf (naam weet ik nu even niet uit mijn hoofd) maar die waren allemaal te donker (ca €130 in de prullenbak) :(

Voorlopig nog even geen goede oplossing voor mij dus :(
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Skippy » wo jan 11 2023 7:38 am

Ik zou gewoon bij een of meer online bedrijven zoals Albelli en CeWe een testprintje laten maken. En voor die paar prints dan kiezen voor het gemak van online. En dan eerder een nieuwe poging tot calibratie of een nieuw beeldscherm dan een printer overwegen. Immers als de basis niet goed is wordt het (zelf) goed printen een kwestie van toeval/geluk.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Genster » wo jan 11 2023 8:13 am

Dat is eigenlijk een voor de hand liggend (waarom bedacht ik dit niet zelf :D ) en prima advies Luc, bedankt! :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Vincent » wo jan 11 2023 8:22 am

Heb je al geprobeerd om af te laten drukken bij Whitewall? Hun zwart wit prints zijn echt heel goed en als die niet overeenkomen met jouw scherm dan gaat het bij jou ergens mis en niet bij de printcentrale. Maar dat probleem houdt je natuurlijk als je zelf een printer aanschaft…

Sowieso ‘moet’ jij bij thuis printen de bijkomende kosten (papier, inkt) niet vergeten, en in relatief kleine hoeveelheden is dat gewoon duur, en het feit dat je regelmatig je hele keten moet controleren of kalibreren.

Ik ken weinig mensen die zelf thuis printen, en de meeste daarvan doen dat niet vanwege kwaliteit of kostenoverweging maar vanwege snelheid (je hoeft immers niet op de postbode te wachten) en/of omdat ze het gewoon leuk vinden om het hele proces zelf in de hand te hebben.

Kwaliteit is eigenlijk nooit een argument, hoewel een perceptie daarvan persoonlijk kan zijn en een gevoel van controle en daardoor kwaliteit ook zwaar kan wegen.

Succes met je keuze!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Genster » wo jan 11 2023 8:32 am

Ook bedankt Vincent!

Mijn grootste probleem is (inderdaad) dat als er "problemen" zijn met de kwaliteit van de afdrukken, deze bij mij liggen.
Op zich heb ik een prima scherm, maar het is oud oud en nooit "onderhouden" (nooit gekalibreerd).

De eerder genoemde (te donkere) afdrukken zijn van profotonet en ik neem aan dat ook zij wel weten hoe het moet :)

Ik kan Whitewall ook wel eens proberen. Misschien kan ik voor zw-foto's gewoon eens wat verschillende testjes doen bij hetzelfde bedrijf om zo mijn te printen zw-foto's op mijn scherm aan te passen op een manier dat ze goed worden geprint...???

Ik heb inmiddels wel wat mogelijkheden. Bbedankt!
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Vincent » wo jan 11 2023 8:44 am

Even een kalibratie apparaatje kopen is een stuk goedkoper dan een nieuwe printer (of even proberen te lenen bij iemand) en dan ben je van een hoop onzekerheden af (niet perse al je problemen maar je sluit een belangrijk onderdeel in je keten wel uit dan)

Succes!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Genster » wo jan 11 2023 9:07 am

Dat kalibratiesetje heb ik (zie ook mijn eerste bericht), maar… :(
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor annoh » wo jan 11 2023 8:44 pm

Waarom ik zelf print?
- De print is voor mij het eindproduct van een (creatief) proces, daarom besteed ik dat niet uit.
- Het formaat. Er zijn maar weinig centrales die A3 printen. Ik print zelf A3. De afdrukken bewaar ik in een A3 ringmap. En als ik een foto aan de muur wil hangen dan pak ik een foto uit die map en plaats die achter een metalen passe partout. Vastmaken met magneetjes. Snel, handig en staat fraai.
- Wanneer je 1 afdruk laat maken van Whitewall ben je voor een A3 tussen de 13 en 43 Euri kwijt. Excl. porto. Profotonet tussen 5 1/2 euri en 13 euri voor A3, excl. porto.
- Op de fotoclub waar ik lid van ben zie ik vaak afdrukken, je ziet meteen of een afdruk met een goede printer gemaakt is. Overigens, het afdrukken wordt soms door een fotowinkel gedaan die zelf een goede printer heeft.
- Keus van papier vind ik belangrijk. Soms vind ik een fine art papiertje mooier dan een bariet papiertje bijvoorbeeld. Bij veel centrales is aanbod gering.

@TS,
Succes met je keuzes!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 358


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Gemmageluk60 » do jan 12 2023 6:25 pm

Ben heel blij met Profoto, mooi resultaat in kleur en z/w. Om thuis snel een foto te printen voor iemand werk ik met de Canon Selphy, misschien geen topkwaliteit maar alleszins redelijk.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 825


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Willem Focus » do jan 12 2023 8:36 pm

Hoi Rene.

Ik heb om toch meer controle over mijn prints te krijgen oa een Eizo CS 2740 gekocht. Is hardware matig te kalibreren en hoewel ik qua looks de Apple schermen wel ‘mooier’ vind, heb ik toch toegegeven aan een lang gekoesterde wens om een echt goede monitor aan te schaffen. Ook nog een cursus kleurbeheer gevolgd om het allemaal nog wat beter te begrijpen en uit
te kunnen voeren.
Fijn dat nu uit mijn printer komt waar ik blij van word.

Groet…….Willem 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1439


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Richard » vr jan 13 2023 5:00 pm

Dat is mooi!

Welke cursus kleurbeheer heb je gevolgd?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies nieuwe printer gevraagd

Berichtdoor Genster » vr jan 13 2023 5:42 pm

Willem Focus schreef:Hoi Rene.

Ik heb om toch meer controle over mijn prints te krijgen oa een Eizo CS 2740 gekocht. Is hardware matig te kalibreren en hoewel ik qua looks de Apple schermen wel ‘mooier’ vind, heb ik toch toegegeven aan een lang gekoesterde wens om een echt goede monitor aan te schaffen. Ook nog een cursus kleurbeheer gevolgd om het allemaal nog wat beter te begrijpen en uit
te kunnen voeren.
Fijn dat nu uit mijn printer komt waar ik blij van word.

Groet…….Willem 😉


Hoi Wil,
Ik heb zelf een Dell Ultrashap “nogwat”. Deze moet ook hardwarematig gekalibreerd kunnen worden, maar ik weet niet hoe :)
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten