verschillen af -

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » ma jul 31 2006 11:36 am

vanson schreef:op een D50 (en D100/D70) werken alle AF/AFD/AFS/AF-G objectieven van Nikon hetzelfde
je kunt dus niet zeggen dat een AF-G objectief het meest geschikt is voor een 'beginner'
je moet uitgaan van het brandpunt of zoombereik van de lens, en kijken of dit past bij wat je wilt doen, dan kom je te spreken over de optische kwaliteit van de lens. Je begrijpt: het maakt dus niets uit of de lens die juist voor jou is, een AFS of AFD of AF-watdanook lens is...


Gedeeltelijk waar. Ik heb geen D70/D100, maar op de D200 kun je kiezen of je het diafragma wilt bedienen vanaf de body (mogelijk met alle objectieven) of met de diafragmaring (uiteraard alleen als het objectief er eentje heeft). Het voordeel van de diafragmaring is dat je je linkerhand hiervoor kunt gebruiken. De rechterhand heeft het meestal al druk: sluitertijd, evt. correctie, ontspannen, autofocus/belichting lock. Sommigen vinden het daarom handiger om de linkerhand voor zoom en diafragma en scherpstelling te gebruiken en dat kan dus niet met een G-objectief. Met zo'n lens moet je ook het diafragma met de rechterhand doen, waarvoor de D70/100/200 een tweede instelwiel hebben. Met dit wiel kan in kleinere stappen dan 1LW gesleuteld worden aan het diafragma, vaak 1/3; terwijl de meeste diafragmaringen stappen van 1 LW kennen. Dit kunnen overwegingen zijn om een bepaald objectief wel of niet aan te schaffen.

AF-S heeft hier niets mee te maken. Dit geeft alleen aan dat de AF-motor in het objectief is ingebouwd en dus geen gebruik gemaakt wordt van de AF-motor in de camera. Door de toegepaste techniek is deze sneller en stiller dan gebuik van de camera AF-motor. AF-S kan in principe zowel als D- als G-objectief uitegevoerd worden, maar aangezien dit een recente ontwikkeling is worden de nieuwe objectieven als G-objectief uitgevoerd.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » ma jul 31 2006 7:24 pm

Ik zou nooit op het idee komen om op een camera met de diafragmaverstelmogelijkheid op de instelwieltjes, dit op de diafragmaring te gaan doen.

Eerst ontrgrendelen, dan erbij proberen te komen, de ring zit echt dicht tegen de body aan.

Ik vind de wieltjes veel handiger en met de rechter hand, die het zo druk heeft, werkt het echt makkelijker als met de linkerhand en de ring.

Op mijn F90 heb ik deze optie ook bijna nooit gebruikt, maar deed ik de instelling via de half ingedrukte ontpanknop.
hjanssen




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten