Gebruik non-cpu lens op D70(s).

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Gebruik non-cpu lens op D70(s).

Berichtdoor Ed Post » do mei 05 2005 10:45 am

Hallo Nikonvrienden.
Zoals bekend zijn de oude AI(S) Nikkors gewoon bruikbaar op de D70(s) echter zonder de mogelijkheid om de belichtingsmeter e.d. te gebruiken.
Nu wil het toeval dat ik in het bezit ben van een TC-16A converter.

Afbeelding

Deze converter was ooit bedoeld om bij de eerste generatie AF-reflexen van Nikon toch de oude MF-objectieven te kunnen gebruiken met een zij het beperkte AF-mogelijkheid.
Nu vraag ik mij af of het gebruik van deze converter misschien het meetprobleem bij de D70(s) zou kunnen oplossen.
Immers de TC-16A is ook voorzien van de benodigde contactpunten.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr mei 06 2005 9:07 am

De TC-16A werkt perfect met AI(s) objectieven op een F-801 en een F-4. De meeste objectieven krijgen dan een autofocus functie. Bij latere camera's zoals de werken steeds minder objectieven nog AF. Bij de D70 wordt het gebruik van de TC-16A door Nikon afgeraden. Ook bij de D1X en H wordt het gebruik van deze converter afgeraden.

Ik heb wel een TC-16A en een D-100, maar conform de aanbevelingen, zal ik niet proberen of het wel of niet werkt. Dat mag je zelf natuurlijk ook wel doen.
Ik heb ook nog even de database van het Nikon Europe Service center er op na gekeken. Daar staat niets over de TC-16A. Maar wat let je om er deze vraag te stellen. http://nikoneurope-nl.custhelp.com
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

TC-16A

Berichtdoor nikon-nl » vr mei 06 2005 10:41 am

Ik kan de bewering van Hans bevestigen: de TC16A werkt niet op een digitale reflexcamera. Hij past er wel op; ik kan niet beoordelen of-ie de contactpunten beschadigd, maar er gebeurt niks: geen meting en geen scherpstelling. Als je op een D50/70/100 een AIS-objectief wilt gebruiken, zal je moeten gokken. Fotografen die jarenlang met dezelfde film hebben gewerkt weten bij de meeste situaties wel wat een redelijke belichting is. Men kan dat tenslotte controleren na de opname. Pas wel op dat je de CCD niet te vaak te sterk overbelicht. Ik ben van D100 naar de D-1-serie overgestapt, want op alle D1's en D2's passen de AI/S-objectieven wel en de lichtmeting werkt prima. Overigens doet de TC16A op de D1 en D2 evenmin iets.
nico
nikon-nl




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten