Afkortingen op lenzen enzo ?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Afkortingen op lenzen enzo ?

Berichtdoor Macosx » wo sep 13 2006 9:46 am

Aangezien ik net pas weer ben begonnen met digitale fotografie ben ik de weg kwijt geraakt met alle afkortingen op de lenzen.

Ik heb b.v. deze twee lenzen.
AF-S DX Zoom-Nikor 18 - 70 mm f/3.5-4.5G IF ED
en
Zoom Nikor 70 - 300 mm f/4-f5.6 G
en op de doos staat ook nog in grote letters AFg

Is er ergens een lijst om op te zoeken wat al die afkortingen betekenen ?
Macosx



Onderwerp:

Berichtdoor hans1956 » wo sep 13 2006 12:14 pm

Ja die is er:

link
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3487


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » wo sep 13 2006 1:33 pm

Dit is overigens de tekst van bovenstaande link:
(wel met kanttekeningen)


Nikon heeft in de loop der jaren veel verschillende soorten AF-objectieven (autofocus of automatische scherpstelling) geproduceerd en veel ervan zijn nog steeds compatibel met de huidige camera's. Nikon gebruikt allerlei aanduidingen die de functies en mogelijkheden van een objectief aangeven. De aanduidingen op Nikon AF-objectieven kunnen worden verdeeld over vijf basiscategorieën: AF, AF-D, AF-G, AF-S en DX.

AF
Dit is de eerste generatie Nikon AF-objectieven. Alle Nikon SLR-camera's met autofocus zijn compatibel met Nikon AF-objectieven die een CPU (centrale processor) bevatten. Deze objectieven zijn eenvoudig te herkennen aan de letters 'AF' op het objectief, terwijl ze CPU-contacten op de achterzijde bevatten.

Oudere Nikon camerabody's die de AF-technologie gebruiken, ondersteunen automatische scherpstelling. Nieuwere camera's die zijn geproduceerd na 1996, gebruiken echter een geavanceerd lichtmeetsysteem en vereisen D-informatie (distance = afstand) voor de lichtmeting (zie AF-D hieronder). Camera's die geavanceerde 3D-matrixmeting ondersteunen vereisen dat het objectief afstandsinformatie doorgeeft. Als een standaard AF-objectief wordt gebruikt, wordt een beperkte versie van het lichtmeetsysteem toegepast.

effectief is er van deze genoemde 'beperking' niets te merken. Zelf uitgevoerde testen met o.a. een 60mm micro nikkor, 180mm f2.8, en 80-200mm f2.8 lenzen weze uit dat er geen (lees: geen) verschil is tussen het beeld gemaakt met een AF Nikkor en met een AFD Nikkor. De lenzen werden overigens getest op zowel film als digitaal (een D1X)

AF-D
In 1996 introduceerde Nikon de AF-D-serie voor objectieven. Hoewel deze objectieven lijken op AF-objectieven, bevatten ze een codeerchip die informatie over de scherpstelafstand doorgeeft aan de camerabody. Deze informatie wordt gebruikt om de nauwkeurigheid van het lichtmeetsysteem en het flitssysteem te verbeteren. Camera's met geavanceerde 3D-matrixmeetsystemen vereisen AF-D-compatibele objectieven om deze technologie volledig te kunnen benutten. Alle huidige autofocusobjectieven van Nikon versturen afstandsinformatie naar compatibele camera's en zijn daarom AF-D-compatibel. AF-D-objectieven zijn herkenbaar aan de aanduiding D op het objectief, zoals in de onderstaande afbeelding.

AF-G
AF-G-objectieven zijn geïntroduceerd in 2000. Deze objectieven lijken op AF-D-objectieven en bieden dezelfde functionaliteit. Ze hebben echter geen diafragmaring. (Een diafragmaring is alleen vereist voor oudere Nikon SLR-camera's die deze informatie niet via het objectief kunnen detecteren)

AF-S (AF-I)
Nikon AF-S-objectieven en hun voorganger, de AF-I, bieden dezelfde functionaliteit als AF-D- of AF-G-objectieven. Het verschil tussen deze objectieven is dat AF-S/AF-I-objectieven een ingebouwde scherpstelmotor hebben in plaats van de ingebouwde autofocusmotor van de camerabody te gebruiken. Dit systeem maakt het mogelijk sneller scherp te stellen en is in het geval van AF-S-objectieven vrijwel geluidloos.

DX
In 2002 kondigde Nikon de introductie aan van DX-objectieven die de technologie van eerdere lenstypen bevatten, maar betere prestaties bieden voor digitale SLR-camera's. DX-objectieven produceren een kleinere beeldcirkel die het gebied van een kleinbeeldfilm niet volledig beslaat. Daarom worden ze afgeraden voor gebruikt me analoge SLR-camera's aangezien dan een deel van het beeld wegvalt. Door het geavanceerde ontwerp is het mogelijk optische elementen van hoge kwaliteit en een groot zoombereik toe te passen in een compact objectief.

De laatste zin is een geweldige vondst van de marketing afdeling. Behoudens de 17-55mm/f2.8 hebben de DX lenzen m.i. nog niet echt kunnen profiteren van de 'optische elementen van hoge kwaliteit', waarbij dan ook aangetekend dat ik de 17-35mm/f2.8 AFS ED toch echt beter vind dan de 17-55mm (maar dat kan ook persoonlijke smaak zijn, al is de groep aanhangers van deze stelling groeiende, zonder noemenswaardige werving...)
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Macosx » wo sep 13 2006 5:37 pm

Dank dat is alweer een stuk duidelijker.

Dus als ik het goed heb begrepen dan heeft mijn AF-S DX Zoom-Nikor 18 - 70 mm f/3.5-4.5G IF ED GEEN krop factor van 1.5 ?
en de Zoom Nikor 70 - 300 mm f/4-f5.6 G wel ?

Dank voor de reaktie zover ;-)
Macosx



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » wo sep 13 2006 5:41 pm

Dat heb je niet goed begrepen. Alle objectieven hebben die cropfactor, omdat de brandpuntsafstand natuurlijk onafhankelijk is van het formaat sensor of film dat je erachter zet. DX geeft alleen maar aan dat er een kleiner plaatje achteruitkomt dan de niet-DX objectieven. 18-70 DX geeft dus exact hetzelfde als 18-70 (zonder DX), maar dan in een kleinere beeldcirkel.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Alfabet-soep

Berichtdoor gijs sandberg » wo sep 13 2006 6:05 pm

In het nieuwe nummer van het NCN blad 19-2 staat een uitputtend verhaal over alle letters die je op courante Nikon objectieven kunt tegenkomen.

Groeten, Gijs Sandberg, redacteur.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do sep 14 2006 6:38 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Macosx » wo sep 13 2006 6:08 pm

MvBoetzelaer schreef:Dat heb je niet goed begrepen. Alle objectieven hebben die cropfactor, omdat de brandpuntsafstand natuurlijk onafhankelijk is van het formaat sensor of film dat je erachter zet. DX geeft alleen maar aan dat er een kleiner plaatje achteruitkomt dan de niet-DX objectieven. 18-70 DX geeft dus exact hetzelfde als 18-70 (zonder DX), maar dan in een kleinere beeldcirkel.

Groeten,
Marnix


Ja ik vond het al een stuk kleiner, ik dacht dat klopt ook niet.

Thanks
Macosx




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten