AFD of niet AFD ?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

AFD of niet AFD ?

Berichtdoor vanson » za jun 25 2005 12:11 am

De laatste weken heb ik menig discussie met Nikon gebruikers over het daadwerkelijke verschil tussen de AF- en AFD-Nikkors. Ik ben van mening dat er geen zichtbaar veschil is, zeker niet wat betreft de 'kortere' brandpunten tot en met 400mm.
Wat zijn jullie ervaringen? En dan bedoel ik dus, hebben jullie een DAADWERKELIJK verschil kunnen zien tussen opnames gemaakt met een AF- en een AFD-Nikkor?

Ik ben echt heel benieuwd. Ben zelfs in staat om een zwarte SP met motor weg te geven aan diegene die me het verschil kan laten zien...
(niet aan mijn woord houden natuurlijk...) :D
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor nikon-nl » za jun 25 2005 9:57 am

Zoala je weet is er geen enkel verschil, optisch gezien, in een D- of non-D-objektief. De D staat voor 'distance' en heeft alleen een functie bij het flitsen. Op sommige camera's en bij sommige flitsers geeft het D-objectief aan de flitser de ingestelde afstand door, waardoor de flitser een hoeveelheid licht afgeeft, die het scherpgestelde onderwerp uitlicht. Dit om te voorkomen dat de flitser de gehele ruimte uitlicht en het (dichterbij) onderwerp overbelicht. Optisch zijn de objectieven volledig identiek. Er zal dus niemand iets kunnen aantonen. Hooguit een foto waarbij geflitst is met/zonder D-koppeling. Maar die D-functie hebben maar een paar camera's.
Groetjes,
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » za jun 25 2005 4:28 pm

Nico,

het is juist des te vreemder dat ook bij het flitsen (op een D1X met SB-28DX) er geen zichtbaar verschil is tussen een AF en een AFD lens, niet met de lenzen die ik geprobeerd heb (60mm micro, 85mm f1.8, 70-210 f4-5.6)

gr,
Marco
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jun 26 2005 8:35 am

In de Catalogus heb ik er op pagina 85 over geschreven. Dit verhaal hier opnieuw, aangevuld met recentere kennis.

De huidige serie AF objectieven bestaat uit de "D" “S” “G” en "DX" serie. De extra Diepte informatie deze objectieven doorgeven aan de lichtmeter, maakt dat de lichtmeter minder licht meet dat van een andere afstand dan de ingestelde scherpstelzone de lichtmeter bereikt. Nu kun je bij gebruik van veel camera's ook kiezen voor spotmeting. Als u nu oudere AF objectieven zonder “D”, gebruikt en u zet de camera op spotmeting, dan krijg je een betere belichting. Met meerdere spotmetingen filtert u het storende licht ook weg. Als u flitst met een redelijk tele-objectief en een flitser, dan krijgt u met de “D” functie misschien iets beter belichte opnamen. De flitslichtmeter weet in welke meetzone het onderwerp is. Het licht dat terugkomt van de flitser in andere meetzone’s is minder van belang voor de juiste belichting. Gemiddeld kunt u dus met de oude niet “D” maar wel AF objectieven net zo goed werken als met een wel “D” objectief.
Aan Nikon enkele aanbevelingen:
- Noem D nu toch Z. Want er wordt geen Diepte gemeten, nee de lichtmeter weet in welke Zone het onderwerp is. Die Z meting zal een voordeel zijn voor de beginnende amateur. Maar voor de gevorde amateur is het een crime. Je zult toch met een fotomodel aan het werk zijn. De lichtmeting graag op de huidtinten van het gezicht, maar de scherpstelling op de jurk. Dan ga je dus met Z meting volledig de mist in. Dus Nikon;
- graag een schakelaar op de camera om de D meting uit te kunnen zetten. De gebruiker heeft daar zelf wel een andere oplossing voor: gebruik de oude niet D objectieven.

Maar de D meting van Nikon wordt door hen verder ontwikkeld. Met alle camera's na de D70 (ook de F-6) en de duurdere digitale compacten is de flitslichtmeting middels de SB-600 en -800 verbeterd. Dan heb je wel een D objectief nodig.

De meeste gebruikers zullen ook ouder Nikon materiaal hebben en voor hen is er nog steeds een oplossing. De D100 maakt gebruik van alle flitsers voor de SB-600 en -800. Kan dus ook optimaal werken met niet D objectieven. En helaas is de D100 niet in de opruiming zoals de D70 nu voor 750 inclusief standaard zoom over de toonbank gaat bij Foto K.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten