meer zoom of meer lichtsterkte

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

meer zoom of meer lichtsterkte

Berichtdoor menno » wo okt 25 2006 6:03 pm

Ik ben de gelukkige eigenaar van een D50 met een 18-55 (3.5/5.6) en 55-200 kitlens. Elk weekend maak ik foto's bij judowedstrijden. Met mijn 18/55 en een SB800 flitser. Op de sportstand en de flitser op automaat tuur ik door de zoeker en zoom ondertussen continue in en uit tot de actie komt. Het levert mooie plaatjes op. (vind ik zelf) Ik zit meestal aan de rand van de mat.
Soms kom ik wat zoombereik te kort. Ik ben aan het nadenken over een andere lens. Bij 18/70 heb ik maar een klein beetje zoom extra. Is 18/125/135 een goed alternatief? Zou een lens die begint met 24 mm ook kunnen? (scheelt niet al teveel van 18 mm?)
Is het zinnig om te investeren in een lichtgevoeliger lens als je toch het merendeel van de tijd flitst?
Kortom, ik heb meer vragen dan antwoorden. Ik hoef trouwens niet per definitie een nikkonlens (sorry) en mijn portemonnaie is niet onbeperkt flexibel.
Wie wil er eens wat met mij meedenken?
Alvast bedankt, Menno
menno



Onderwerp:

Berichtdoor ML » wo okt 25 2006 11:17 pm

Kijk eerst eens of je ook veel foto's maakt met de lens in de 18mm stand... Dan kun je beoordelen of je het stuk tussen 18 en 24 mm gaat missen.
Heb je nooit klachten gehad dat het flitsen teveel de concentratie van de judoka's verstoort?? Zonder flits kan ook een mooier effect geven qua belichting, al moet je ook weer rekening houden met TL licht en kleuren van kunstlicht (witbalansen) Met een lichtsterk objectief heb je in ieder geval de keus, nu waarschijnlijk niet of tenminste minder.
Gebruik je ook wel eens je 55-200 ?? Daarmee zou je kunnen uitproberen wat de maximaal gebruikte stand het vaakst is. Zo kun je vrij zeker bepalen aan welk zoombereik je nieuwe lens moet voldoen. Dan nog de geschikte kandidaten per merk beoordelen en een keuze maken.... Succes
ML



Onderwerp:

Berichtdoor Lee » do okt 26 2006 12:16 am

Het is idd mischien eerst goed om te weten welke brandpuntafstanden je het meest gebruikt. Een lichtsterkere lens heeft binnenshuis zeker zin wat trefzekerheid van de autofocus betreft. Om een paar worstelende judoka's volledig scherp op de foto te krijgen zal je richting diafragma 5.6 moeten gaan (met ISO 400 of 800). Bij 2.8 heb je mischien maar een scherpte diepte van nog geen 10cm... (afhankelijk van de afstand en de lens die je gebruikt).

Zelf gebruik ik regelmatig de 24-85 AF-S en vindt het een prima lens voor het geld.
Lee



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » do okt 26 2006 8:55 am

Als je vaak rond eenzelfde brandpunt fotografeert, bijv. 50mm kun je overwegen voor die afstand een veel lichtsterker objectief (1.8 of 1.4) aan te schaffen en vervolgens uitsnedes te maken. Dit heeft veel voordelen:
1. vast brandpunt is veel goedkoper dan zoom
2. Veel grotere lichtsterkte
3. Scherper beeld.
4. Een ding minder om op te letten bij het maken van de foto's
5. Meestal lichter van gewicht dan zoomobjectief.

Ik zou dan denken aan een 50mm/1.8, de 35mm/2.0 of de 85mm/1.8. De 1.4 (28, 50 en 85mm) objectieven zijn namenlijk exponentieel duurder voor 0.4 extra licht.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten