Sigma en bijdragen aan ontwikkeling software Nikon

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Sigma en bijdragen aan ontwikkeling software Nikon

Berichtdoor Cydex » wo dec 20 2006 12:45 pm

Ik wil een 18-200 objectief. De keuze is tussen een Tamron of een Sigma. De lokale fotozaak raadde mij de Tamron aan omdat deze altijd goed werkt op een Nikon. Dat komt omdat Tamron meebetaalt aan de ontwikkeling van de software voor Nikon toestellen. Hierdoor zouden alle stops en instellingen die ik wil doen met een Tamron objectief op een Nikon body altijd werken.

Sigma betaalt echter niet mee aan de ontwikkelingskosten en hierdoor is de functionaliteit van een Sigma objectief op een Nikon body minder. De focus of stops zouden dan minder goed werken, omdat de software van de Nikon niet goed kan communiceren met het Sigma objectief.

Tja, daar sta je dan als leek in de zaak. :? 'Bedankt voor de info, ik ga eens op internet zoeken'; was dan ook mijn antwoord.

Nu lees ik alleen verschillen tussen de Tamron en Sigma 18-200 mbt tot het materiaal gebruik. Tamron; plastic en Sigma metaal. Dat heeft uiteraard gevolgen voor het gewicht. Maar ook voor de duurzaamheid?

Maar mijn vraag is kort: zijn er slechte ervaringen met een Sigmalens en Nikon objectief (met als mogelijke oorzaak een slechte communicatie tussen body en lens)?
Cydex



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 20 2006 2:01 pm

Ik denk niet dat andere merken mee betalen.

Er zijn in Japan maar een paar grote camera merken, sommige maken hun camera's zelf, zoals Nikon en sommige plakken er alleen maar een naam op. Sigma, Tokina en Tokina zijn zelf geen fabrikant, ze plakken hun naam er alleen maar op.
Cosina is wel een fabrikant, maar objectieven van die winkel heten soms Zeiss.

Een en ander is dus behoorlijk ondoorgrondelijk.

En neem maar van me aan dat Nikon ook zaken inkoopt bij derden. Dan wel met Nikon specificacties.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma en bijdragen aan ontwikkeling software Nikon

Berichtdoor dragon2 » wo dec 20 2006 2:13 pm

Cydex schreef:zijn er slechte ervaringen met een Sigmalens en Nikon objectief (met als mogelijke oorzaak een slechte communicatie tussen body en lens)?


Ja. En ook sigma-canon (de meest voorkomende oorzaak van de error99 foutcode).

Als je nieuw koopt zal een merkvreemde lens het wel doen op de huidige body. Koop je echter een oudere/2e hands merkvreemde lens dan kan het zijn dat deze niet werkt. En als je later een andere body koopt is het weer opnieuw de vraag of alles blijft werken. Sommige lenzen kun je laten upgraden, sommige niet, en niet gratis uiteraard.

Tis en blijft een risico, een merkvreemde lens kopen!
dragon2



Onderwerp:

Berichtdoor Cydex » wo dec 20 2006 3:10 pm

Hans Braakhuis schreef:Ik denk niet dat andere merken mee betalen.

Er zijn in Japan maar een paar grote camera merken, sommige maken hun camera's zelf, zoals Nikon en sommige plakken er alleen maar een naam op. Sigma, Tokina en Tokina zijn zelf geen fabrikant, ze plakken hun naam er alleen maar op.
Cosina is wel een fabrikant, maar objectieven van die winkel heten soms Zeiss.

Een en ander is dus behoorlijk ondoorgrondelijk.

En neem maar van me aan dat Nikon ook zaken inkoopt bij derden. Dan wel met Nikon specificacties.


Ben je dan van mening dat de kans op miscommunicatie tussen een Tamron met Nikon gelijk is aan die van een Sigma lens met een Nikon body?

Heb je hier ervaringen mee of misshien zelf gelezen/gehoord? Uit de reactie van Dragon2 blijkt dus dat er wel klachten bekend zijn tussen een Sigma lens en een Canon body.

Mijn vraag dan: Met welke merkvreemde lens (18-200 mm) loop ik de minste kans op foutmeldingen met mijn Nikon D50
Cydex



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » do dec 21 2006 6:53 am

Cydex schreef:Ben je dan van mening dat de kans op miscommunicatie tussen een Tamron met Nikon gelijk is aan die van een Sigma lens met een Nikon body?


Jaren geleden heeft Nikon een keer de communicatie tussen camera en objectief veranderd. Bij de Nikon objectieven was er niets aan de hand, veel vreemd merk objectieven deden het opeens bij die nieuwe camera niet meer.

Ik weet niet bij welke camera dat was, in die tijd was er nog geen Nikon Club Forum.

Dus als je een vreemdmerk objectief koopt, neem dan je camera mee naar de winkel en probeer het uit. Garantie naar de toekomst heb je niet.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor tintin » do dec 21 2006 8:36 am

Met het oprukken van de elektronica in de objectieven en camera's is compaliteit steeds moeilijker geworden. Ook Nikon lenzen hebben hier last van denk bijvoorbeeld aan de problemen met de Nikon 18-200 AF-S, VR op een D70 of D100 met oudere filmware of de Fuji S3!!

Hoe meer Tierelantijntjes er in een objectief zitten hoe groter de kans dat objectieven niet compatible zijn met oudere camera's, maar dat is natuurlijk niets nieuws in het analoge tijdperk kwam dit ook voor alleen niet zo extreem als nu.

Het verhaal dat Sigma problemen heeft omdat ze niet meebetalen aan de software klinkt mij vreemd in de oren. Je moet insider zijn om dit te kunnen weten. Zelf heb ik nooit problemen gehad met een Sigma objectief gehad en ben ik altijd tevreden geweest over de resultaten. Ik zou zeggen ga naar een fotozaak in je buurt en probeer beide lensen op jouwn camera uit of spaar door voor de Nikon 18-200 AF-S VR, die optisch beter uit de testen komt maar natuurlijk ook 2x zoveel kost.
tintin



Onderwerp:

Berichtdoor Cydex » do dec 21 2006 11:23 am

tintin schreef:Ik zou zeggen ga naar een fotozaak in je buurt en probeer beide lensen op jouwn camera uit of spaar door voor de Nikon 18-200 AF-S VR, die optisch beter uit de testen komt maar natuurlijk ook 2x zoveel kost.


Dat ga ik zeker doen! Alleen zal ik naar een zaak moeten waar ze beide lenzen verkopen. Dat is wel zo handig. De zaak waar ik mijn D50 heb gekocht, verkopen ze geen Sigma maar wel Tamron.
Cydex



Onderwerp:

Berichtdoor harry bul » do dec 21 2006 12:25 pm

sigma 18/200 is niks mis mee werkt uitstekend op een D70 of D50 heb zelf een sigma gebruikt op de D70 geen problemen mee gehad.mijn schoonzoon gebruikt de 18/200 sigma met de D50 ook gen probleem prachtige foto's haarscherp.
de reden dat ik nu een 18/200 VR nikkor heb is omdat ik hem had besteld en graag VR wou hebben.en ook daar zeer tevreden mee.
dus welke keuze je ook maakt als het maar een sigma of nikkor is zou geen tamron nemen slechte verhalen over gehoord van diverse gebruikers maar het zijn altijd verhalen natuurlijk heb er zelf geen ervaring mee.

Harry
harry bul



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do dec 21 2006 1:08 pm

Typische verkoop praat van de winkelier.

Eigenlijk wilde hij zeggen: "Ik kan ze niet leveren is te moeilijk en heb er te weinig winst aan.
ze evnt bestellen heb ik geen zin in want mijn Tamrons moeten eruit. Want ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt sinds die nikkor 18-200 goed leverbaar is"

:lol:

verwacht overigens geen betere beelden als met je standaard lens.

groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Cydex » do dec 21 2006 2:57 pm

BUG322 schreef:Typische verkoop praat van de winkelier.

Eigenlijk wilde hij zeggen: "Ik kan ze niet leveren is te moeilijk en heb er te weinig winst aan.
ze evnt bestellen heb ik geen zin in want mijn Tamrons moeten eruit. Want ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt sinds die nikkor 18-200 goed leverbaar is"

:lol:

verwacht overigens geen betere beelden als met je standaard lens.

groetjes


Het verkooppraatje kan misschien wel kloppen.

Ik verwacht idd geen betere beelden dan min kitlens. Die is gewoon goed. Ik wil alleen gaan zoomen zonder van lens te wisselen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alles-in-een-objectief. Kan wellicht wat meer vertekening ontstaan, maar dat verhelp ik wel op mijn pc.
Cydex



Onderwerp:

Berichtdoor Matchless » do dec 21 2006 5:21 pm

Prima ding die Sigma. Als je geld genoeg hebt (en het er voor over hebt) zou ik denk ik kiezen voor een Nikkor 18-200 VR. Maar ik fotografeer alweer een tijdje met een Sigma op mijn D70s en heb hem vergeleken (foto's) met de Nikkor. Qua kwaliteit en scherpte en vignettering komen ze aardig overeen, hoewel de Nikkor op het laatste iets beter scoort m.i.

Ik heb hem ook getese op een D70 en een D50, werkt allemaal hoor. Tamron kan ik niet over oordelen, maar ik denk dat de kwaliteit tussen Sigma en tamron niet erg ver uit een ligt. Ik heb gekozen voor de degelijker Sigma i.v.m. vervoer in mijn motorkoffer. Hij is laaste op de grond gevallen waarbij mijn UV-filter brak, maar de lens werkt nog perfect (daar moet je overigens geen hobby van maken, om lenzen te laten vallen).

Succes met je keuze.
Matchless




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten