Wat is je favoriete lens?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Wat is je favoriete lens?

Berichtdoor vanson » zo dec 05 2004 11:26 pm

Om het vuurtje een beetje op te stoken, het balletje op dit forum te laten rollen (NCN-leden en andere Nikon fanaten, waar zijn jullie posts?)

Wat is je favoriete lens?

zelf heb ik jaren met alleen maar een 50mm/f1.4 Ai rondgelopen, inmiddels ingeruild voor een 85mm/f1.4 Ais Nikkor, deze zal echter snel vervangen worden door een 58mm/f1.2 Noct-Nikkor... (je moet durven dromen natuurlijk)
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » ma dec 06 2004 6:57 am

Mijn favoriete lens van dit moment is de AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G. Daarnaast heb ik een AF 28-200 f/3.5-5.6G.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

favoriete lenzen

Berichtdoor roel » ma dec 06 2004 11:03 pm

Van de lenzen die ik heb, zijn er twee favoriet. Onafhankelijk van het onderwerp heb ik ze altijd bij me. Dat zijn de 2,5/105 mm. en de 2,8/55 mm. Micro Nikkor. Dit naast bijvoorbeeld de 2,8/28 mm. en de 4,5/300 mm..
Beide favorieten zijn breed inzetbaar en geven mooie, (rag)scherpe beelden. Zeker de 2,8/55 mm. Micro Nikkor is wat dat betreft uitblinkend. De 105 mm. is nog erg goed uit de hand te nemen, terwijl er in reguliere situaties met deze brandpuntsafstand mooie detailfoto's zijn te nemen.

De 2,5 / 105 mm.:

Afbeelding

De 2,8/55 mm.:

Afbeelding

.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » di dec 07 2004 2:47 pm

Hi,

Het is een lastige keus voor mij om mijn favouriet te kiezen. De lenzen die al genoemd zijn spreken mij ook aan.

Als het de lens is die ik het meest gebruik dan is het een standaard lens, 50 mm 2.0 AI of 50mm 1.8 AIs (metal barrel).
Maar een lens die ik opvallend veel gebruik ondanks zijn afmeting is de manuele Nikkor 180 ED 2.8 AIs (zie mijn eerdere Bokeh-bericht op dit forum). Dus dat is voor mij echt een super lens.

Waar ik ook wild enthousiast over ben is mijn Nikon PB4 balg (volgens kenners de mooiste balg die Nikon ooit gemaakt heeft) met daarop een Schneider Companon 50 mm 4.0 vergrotingslens. Een miezerig klein lensje als je het ziet maar ongelooflijk scherp bij micro werk. En het diafragma is erg mooi (heel veel bladen).

Trouwens vergrotingslenzen doen ze tegenwoordig voor een habbekrats weg: de Companon kostte me 15 Euro, minder dan 1/15 van de prijs van de PB4 balg. En dat geldt ook voor Nikkor EL vergrotingslenzen (die zeker minstens zo goed zijn als de Schneider Companon). Jullie hoeven je niet ongerust te maken, die Nikon vergrotingslenzen spaart AG ook.:lol: De meest spectaculaire is de Nikkor 240 mm 5.6 EL, een monster :lol:

Maar goed mijn favouriet is dus de 180 ED 2.8.

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Mijn geliefde!

Berichtdoor nikon-nl » zo dec 12 2004 2:11 pm

Mijn meest geliefde objectief is de Nikkor-S 1,2/55mm.
Kijk maar eens op mijn site met info over deze klassieker!
Te vinden als u op de homepage van de clubsite klikt onder 'websites van leden'.
Dit objectief is te gebruiken bij weinig licht en bij diafragma's van 1,2 - 8; geeft een zeer helder zoekerbeeld, weinig scherptediepte en een prachtig 'bokeh'.
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor curlyone » ma jan 24 2005 10:57 pm

Mijn nieuwe grote liefde is de 70-200/2.8 G AF-S VR IF, wat een geweldig stukje glas is dat! Ik fotografeer veel honden en dan zijn de VR lenzen toch een uitkomst want we doen alles uit de hand. Ik heb ook een 24-120 VR bijgekocht, ik fotografeer de winnaars op hondenshows, en dan is natuurlijk een lange lens niet handig omdat dan alle collega's voor je neus staan, maar de 70-200 is zeker favoriet. De kleuren zijn zo mooi, ik vind hem wel een beetje zwaar, maar misschien lag dat aan mijn hernia.

groetjes Hannie
curlyone



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo apr 13 2005 5:46 pm

Het hangt er een beetje van af, in feite werk ik met 2 sets, een AF-set waarvan de basis een F4s is en een MF-set waarvan een FA de basis is.
Op AF-gebied is mijn meest gebruikte objectief de AF-Nikkor 28-85mm f:3.5-4.5 en op MF-gebied en overigens ook overall gezien is mijn meest favoriete objectief de Nikkor 105mm f:2.5.
Zelfs op de F4s gebruik ik deze lens regelmatig. :lol:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Johan Lemmers » wo jul 27 2005 7:41 pm

Hi...

Ik heb twee favorieten, nl de Nikkor AF 35-70 2.8 en de Nikkor AF 80-200 2.8 D met ED lenselementen (schuifzoom).
Ik gebruik beide objectieven voor concert- en luchtvaartfotografie op mijn D1 en D2H.
Voor "huis, tuin en keuken" fotogafie heb ik nog een AF Nikkor 28-80 3.5-5.6 D, maar daar doe ik maar heel weinig mee!

gr.
:D 8) :D
Johan Lemmers



Onderwerp:

Berichtdoor Marc » za jul 30 2005 2:42 pm

omdat ik voor 95% aan natuurfotografie doe is mijn favoriet de AF Micro-Nikkor 200mm f/4D IF-ED.

Marc
Marc



Onderwerp:

Berichtdoor SwederD70 » do dec 22 2005 12:45 pm

Mijn favoriete lens...

Nikkor AF-S 70-200mm f2.8 ED VR !! 8)
Voor snelle autosport fotografie icm een relatief laag gewicht en compacte bouw IDEAAL. Terwijl de optische kwaliteit top is!

Met de 18-70 f3.5-4.5 DX als goede tweede!
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1823


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

favoriete objectief

Berichtdoor everkaik » do dec 22 2005 10:48 pm

Ook ik ben wild enthousiast over de scherpte en de aktieve Vibratie Reductie van de AFS VR 70-200 f/2.8G

Bovendien is het toch ook een bjoetie om te zien? :wink:

Afbeelding
everkaik



Onderwerp:

Berichtdoor Stingray » vr dec 23 2005 2:02 pm

Beste NCN'ers en forumbezoekers,

Graag wil ik onder jullie aandacht een simpele lens brengen namelijk een MF Nikkor objectief 50 f/1.8. Ooit schaf ik een FM3A aan en dan wil ik deze lens erop.

Ik wil ook verder geen extra lens erbij of zo. Alleen deze.

Stingray.
Gebruikersavatar
Stingray

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor marcel » vr dec 23 2005 6:28 pm

Ik ben zeeeeeer tevreden met m'n 12-24 en 70-200 VR lenzen.

Gr. Marcel
marcel



Onderwerp:

Berichtdoor janwerner » vr feb 10 2006 4:35 pm

AFS VR 70-200 f/2.8G, een abolute topper, maar 95% van de tijd zit de AFS 17-55 f/2.8 DX op mijn toestel. Voor een DX objectief vind ik het vrij groot & zwaar en de opnamen met deze lens hebben regelmatig last van color fringing. Iets waar deze DX, nota bene, op is gecorrigeerd. Gelukkig is het relatief makelijk te verwijderen in Photoshop.
Als ik maar een objectief zou mogen bezitten dan zou het deze Nikon AFS 17-55 f/2.8 DX zijn.
janwerner



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » vr feb 10 2006 5:53 pm

Mijn favoriete lenzen...
Als 1e de 50mm f/1.8 Deze zet ik standaard op mijn D70s, en heeft de 18-70 bijna werkloos gemaakt.

Daarop volgt de 80-200 f/2.8 IF ED, heerlijke tele-zoom, alleen ik zou wel tikje meer tele willen. Hij is ragscherp, redelijk snel (op D1 is het een monster)

Als 3e de 105mm f/2.8 Micro-Nikkor. Deze gebruik ik eigenlijk veel te weinig, maarjah, in de winter is het te koud om lekker te macro-en :P
ThunderNet




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten