Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Brigitte » zo sep 25 2011 7:53 am

Bij wijze van waarschuwing wil ik hier mijn ervaring delen omtrent de Seagull hoekzoeker met adapter voor de D700. Afgeschrikt door de hoge prijs van de originele Nikon (bijna 200 euro) ben ik gegaan voor deze Seagull van een euro of 65 met een adapter van 4 euro erbij. Het probleem is tweeledig. De hoekzoeker zit veel te los op de adapter, als je de camera ondersteboven zou houden, zou ie eraf vallen. Tja, tijdens een bostripje kan er van alles gebeuren.

Het tweede is echter ernstiger. De adapter bestaat uit een oculairring die je in plaats van de originele ring op de camera schroeft. Daarop zit een losse draairing. Om de hoekzoeker vaster te zetten, heb ik aan de draairing gedraaid, wat volgens mij ook de bedoeling is, waarmee ik onbedoeld en onbewust de oculairring muurvast in de camera heb geschroefd. En bij het verwijderen steekt er uiteindelijk een stukje van 2mm uit waar je totaal geen houvast aan hebt. Ik heb een tang en enig geweld moeten gebruiken en dat is natuurlijk niet iets dat je wilt doen zo dicht bij de body van de camera. Gelukkig heeft ie het overleefd, de adapter is zwaar beschadigd.

De Seagull gaat terug. Voor incidenteel gebruik zou de kwaliteit van het beeld misschien nog acceptabel zijn maar ook daar was ik niet bijster van onder de indruk.
Brigitte



Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Léon Obers » zo sep 25 2011 10:04 am

Brigitte schreef:Het tweede is echter ernstiger. De adapter bestaat uit een oculairring die je in plaats van de originele ring op de camera schroeft. Daarop zit een losse draairing. Om de hoekzoeker vaster te zetten, heb ik aan de draairing gedraaid, wat volgens mij ook de bedoeling is, waarmee ik onbedoeld en onbewust de oculairring muurvast in de camera heb geschroefd.

Twee zaken om op te letten:
Oculairglaasjes of oculairringen worden op een D700 vergrendeld. Je moet sowieso het oculair afsluiten met dat omschakelknopje om de vergrendeling te ontkoppelen.
Ga je een ring met "geweld" van de camera afdraaien in vergrendelde toestand beschadig je de camera.

Het vastzetten van een hoekzoeker via een contra-ring tegen die oculairring zie je wel bij meer hoekzoekers. Draai het eerst "lostvast" aangekoppeld op de camera. Maar voor een steviger bevestiging haal je de hele combinatie van de camera af, en draait dan de contramoer steviger tegen die oculairring aan. Daarna plaats je het geheel weer terug op de camera, tot het eindpunt, maar dan slechts losvast. Zodat je geen moeite hebt dat deel van de camera af te halen.

Ik heb twee hoekzoekers. Een "Hoodman" en een dingetje van € 30,- van Ebay. Die laatste bevalt het best, maar werkt dus verder wel met zo'n contramoer.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Mijndert » zo sep 25 2011 4:36 pm

Daarom word er bij de Hikon DR5 hoekzoeker een stukje gereedschap geleverd :twisted:
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
Gebruikersavatar
Mijndert

Clublid
Berichten: 621


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Marten » zo sep 25 2011 6:06 pm

Misschien toch de originele Nikon hoekzoeker aanschaffen?
Ebay
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor J.Hoes » zo sep 25 2011 6:21 pm

Marten schreef:Misschien toch de originele Nikon hoekzoeker aanschaffen?
Ebay


Met verzending, BTW en inklaringskosten rond de €210 totaal.

Bij Kamera-Express (om maar eentje te noemen) €181, http://www.kamera-express.nl/product/nikon-dr-5/

Groet Hans.

Toegevoegd: Of verklaart de Chinees €20 waarde?
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Léon Obers » zo sep 25 2011 8:44 pm

Mijndert schreef:
Marten schreef:Daarom word er bij de Hikon DR5 hoekzoeker een stukje gereedschap geleverd :twisted:

Misschien toch de originele Nikon hoekzoeker aanschaffen?

Dan is dat stukje gereedschap wat er dan bij zit wel erg duur betaald.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Marten » zo sep 25 2011 8:52 pm

De link is bij wijze van illustratie.
Het gaat mij er niet om wáár je hem koopt, maar dat je een originele Nikon koopt.
Dit in antwoord op de problemen die Brigitte aangeeft.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Brigitte » zo sep 25 2011 9:08 pm

Ik heb vandaag de originele bij K-E besteld. Het is een hoop geld, maar nu weet ik weer waarom ik altijd originele Nikon-accessoires koop. Volgende week paddenstoelen jagen en het voelt met al die teken prettiger om gehurkt te zitten dan om plat te liggen op de bosbodem.

Dat van het schuifje voor het afdekplaatje wist ik overigens, dat was het probleem niet.
Brigitte



Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Jasper » zo sep 25 2011 11:51 pm

Ik heb zelf net zo lang gewacht totdat hij voor de helft van de prijs op MP stond. Als nieuw.
Ik heb nu wel een echte, perfecte nikon en ben er heel blij mee (voor D7000)
Groeten, Jasper.
Flickr
Gebruikersavatar
Jasper

Forumlid
Berichten: 599


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma sep 26 2011 7:33 am

Nog een tip:
tweedehands DR3
past direct op de F, FM etc
met DK-7 past het op de F801, F5, D3 etc
met DK-22 past het op een D300 D200 D100 D80 D70S D70 D60 D50 D40X D40 D3000, D4000, D5000, F80 U2 U US F70D F60D F50D PRONEA 600i PRONEA S FE10 FM10 etc
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Brigitte » do sep 29 2011 4:55 pm

Vanochtend heeft Fotoshopaalten het complete aankoopbedrag, dus inclusief verzendkosten en vernaggelde adapter, teruggestort. Dat is dus een heel goede service! De Nikon DR-5 heb ik inmiddels binnen en het bevestigingsgemak en de optische kwaliteit maken dat ie het prijsverschil meer dan waard is.
Brigitte



Onderwerp:

Re: Hoekzoeker D700: kijk uit met Seagull

Berichtdoor Mieke53 » za feb 10 2018 6:05 pm

Ik heb zelf een Seagull en ben er zeer tevreden over.
Maar inderdaad met het adaptertje zit hij heel erg vast, en daarom laat ik hem zitten zodat de hoekzoeker er op elk moment op kan.
Wat erger is dat Nikon geen oplossing heeft bedacht om stof buiten de deur te houden. Immers: het oculair glaasje moet eraf voor bevestiging van de adapter

Ik ga er even vanuit dat op dit moment ook bij de originele Nikon hoekzoeker nog steeds het glaasje verwijderd moet worden.
Dus nog steeds een stoftoegang.

Hier een link over de kwaliteit: die is niks minder dan de Nikon.
En daar kan ik het mee eens zijn.
Bouwkwaliteit niet vergelijken.
Is van Nikon vast beter.

http://www.viewmasterqueen.com/hoekzoek ... oeker.html
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten