Foto's bewaren voor de toekomst.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor george013 » ma nov 07 2011 8:56 am

Met het gratis programmaatje syncback kun je dat heel goed bijhouden.
George
george013



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor yzf1kr » ma nov 07 2011 8:58 am

Wat me trouwens verbaast is dat iedereen al hun foto’s als NEF backupped.

Eigenlijk is dit volstrekt zinloos. Alsof je al je foto’s ooit nog eens wil nabewerken.
Ik doe het ook , maar eigenlijk is dat puur uit luiheid, omdat ik ruimte zat heb.
Maar ik weet zeker dat ik 99% van mijn foto’s nooit meer zal nabewerken, en dat JPG dus zou volstaan.

Mocht ik in de toekomst ruimtegebrek krijgen dan zal ik zeker mijn 2 of 3 jaar oude foto’s van evenementen en bruiloften om zetten naar JPG, dat scheelt per foto toch al snel 2/3 aan ruimte.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Patrick » ma nov 07 2011 11:47 am

yzf1kr schreef:Wat me trouwens verbaast is dat iedereen al hun foto’s als NEF backupped.

Eigenlijk is dit volstrekt zinloos. Alsof je al je foto’s ooit nog eens wil nabewerken.

Laat ik nu net gisterenavond wat oude foto's opnieuw bewerkt hebben. Ik ben daar tegenwoordig veel beter in, dus zo vreemd is het niet om je NEF's te bewaren!

En waar hebben we het over? Je moet wel heel veel schieten wil je uit een 2TB schijf lopen binnen een korte tijd. Het probleem zit volgens mij veel meer in bewerkingen in Photoshop die ineens een bestand van een paar honderd MB opleveren. Een probleem wat ik door het vrijwel exclusieve gebruik van Capture NX overigens niet heb...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor D. Haaksma » ma nov 07 2011 1:02 pm

Ik ben daar tegenwoordig veel beter in, dus zo vreemd is het niet om je NEF's te bewaren!

:!: Juist!
Hier nog een die blij is met zijn (oude) NEF's
Er komen steeds meer verbeteringen bij de bewerkingprogrammas en ik kijk al even uit naar NX3.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor george013 » ma nov 07 2011 10:28 pm

Van het begin af in NEF opgeslaan. Ben er blij mee. Andere inzichten maken andere bewerkingen mogelijk. Heb van mijn analoge tijdperk ook alleen negatieven bewaard.
George
george013



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Remco v/d Sanden » do nov 17 2011 7:54 pm

Het opslaan van je werk is eigenlijk een van de allerbelangrijkste zaken in de wereld van digitale fotografie tegenwoordig. Je negatieven mikte je ook niet ergens in je nachtkastje als je serieus bezig was met fotografie.
Ik ga er vanuit dat je serieus bezig bent met je fotografie, daarop doorbordurend zou ik altijd er van uit gaan dat je in RAW/NEF werkt en dit ook opslaat. Dit is immers het negatief van je foto.

Mijn methode van opslaan is redelijk uitgebreid, maar ook redelijk veilig daardoor.
Mijn workstation bestaat uit 6 x 1tb harddisks welke in hardware RAID 6 draaien, hierdoor zijn de bestanden op mijn workstation snel toegankelijk, schrijven snel weg, en zijn zo beveiligt tegen het uitvallen van 1 en zelfs 2 harde schijven. De data blijft bewaard. Ik kan dit nog verder uitbreiden tot 8 schijven van bijv. 3tb met het oog op de toekomst.

Nu is deze set-up behoorlijk prijzig, maar door andere bezigheden die ik ook doe was de investering mij dit meer dan waard.

Nu is dit natuurlijk geen back-up, maar alleen behoud van data in het geval van een harde schijf crash.
Voor het back-uppen heb ik meerdere externe harde schijven. Deze lopen via USB en worden automatisch iedere dag of week gesynchroniseerd met de nieuwe aanvoer van foto's en data dmv het programma Syncback.
Ik heb altijd 1 of meerde harde schijven op een andere locatie liggen waar ik vaak kom zoals mijn werk of mijn ouders. Dus omwisselen is makkelijk.
In het geval van diefstal, beschadiging of bijv. brand waarbij mijn workstation onbruikbaar word heb ik zo altijd meerdere back-ups extern liggen dat mijn werk behouden blijft.

Je zou kunnen kiezen voor een NAS. Deze werken eigenlijk hetzelfde, maar zijn vrij prijzig. Dit is de reden waarom ik er nog geen heb. Ik zou er dan een op mijn huis locatie, en op een externe locatie, dit komt neer op een NAS van bijv. 4 x 3tb en dat maal 2.
Voorlopig besteed ik dit geld liever aan fotoapparatuur. Zoals al eerder gezegd, losse externe harddisks kosten een paar tientjes en als je die een aantal hebt werkt dit, misschien iets omslachtiger, maar net zo veilig als een NAS.

Succes met je back-ups, vergeet ze niet want je harde schijf gaat kapot, het is niet de vraag of, maar wanneer ;)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor HenryT » wo dec 21 2011 7:29 pm

Beste allemaal,

Zelf heb ik een NAS netwerkschijf thuis staan van Synology ds411j is een geweldige machine, ruimte voor 4 schijven en die kun je instellen naar wat jij wil.
hier een link voor meer info: http://www.nascenter.nl/product/115770/synology-ds411j.html?ref=28602&gclid=CJmimYPlk60CFUQm3god434Qmg of kijk op http://www.synology.com/us/products/DS411j/index.php

IK KAN HEM AANRADEN heb hem inmiddels al een jaar GEWELDIG machine voor weinig geld, en ja de schijven kun je zo duur maken als je zelf wil... en als je hem goed insteld kan er een schijf kapot gaan maar dan staat de info altijd nog op de mirror schijf dus ben je niks kwijt

GR Henry
HenryT



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Bastiaan » do jan 19 2012 5:40 pm

Naast het opslaan op een harde schijf kun je ook nog de boel naar een dvd branden. Een 'ouderwetse' dvd past natuurlijk maar 4Gb op maar dat zijn toch aardig wat foto's. Eén bepaalde serie of vakantie per dvd bijvoorbeeld.

Wat gebruiken jullie om de back up te automatiseren want met de hand kom ik er niet helemaal meer uit.
Bastiaan



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Patrick » do jan 19 2012 6:28 pm

Voor mijn manier van werken zijn DVD's geen oplossing.
Ik gebruik Allway Sync waarin ik heb ingesteld dat een directory op de backupschijf exact moet worden wat ik op mijn interne werkschijf heb staan. Werk snel en eenvoudig.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor joske75 » do jan 19 2012 8:42 pm

Ook ik doe alles op 2 externe HD's zetten. Voor mij het veiligste!
joske75



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Robert » do jan 19 2012 9:25 pm

Ik plaats alles op een dubbele set externe back-up schijven.
1 set is altijd buiten de deur voor het geval van brand ed.
Gaat misschien wat ver, is een beroepsafwijking laten we maar zeggen.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor ElRonno » do jan 19 2012 10:34 pm

Ik wil perse een volledige backup van al mijn bestanden. Foto's, email, financiele administratie, alles. Ik wil ook perse een backup op een fysiek andere lokatie, want anders is bij brand niet alleen mijn pc maar ook de backup weg. Voor mij vervelend, voor mijn klanten ook. :?

En ja yzf1kr, ik backup beslist de NEF's. Dan kan ik er achteraf altijd nog van alles van maken. Zal niet voor het eerst zijn dat ik jaren na dato nog een vraag krijg om een andere versie van een ooit geleverde foto. En bewerkte PSD's bewaar ik ook, met layers en al.

Dus heb ik lang met harde schijven geklooid. Altijd twee complete backups, A en B. Als A bij mijn pc ligt om bij te werken, ligt B veilig elders. En elke week A en B omwisselen. Veilig, relatief goedkoop, maar een hoop werk en vereist ook discipline. Dus uiteindelijk kwam het er steeds vaker niet van. :roll:

Heb nu een online backup dienst, http://www.clouddrive.nl/ Hoef er verder helemaal NIKS meer voor te doen, backuppen gaat volledig automatisch. De initiele backup (paar TB) duurde wel een week of wat met mijn uploadsnelheid, maar nu worden alleen de nieuwe bestanden bijgewerkt dus dat gaat prima in de achtergrond van de tijd dat mijn computer normaalgesproken al aan staat. Wel 85 euro per jaar in de meest luxe versie, en da's op termijn duurder dan een paar schijven van 2TB, maar ik hoef er niks meer voor te doen en kan het ook niet meer vergeten, dus dat kan wel uit. Echt een geval van: dit had ik jaren eerder moeten doen.

Heb nog even bij de online backup van Ziggo gekeken, maar ondanks dat die schreeuwen dat het unlimited is, vinden ze 100GB of meer 'buitensporig' en dat mag weer niet.

Ik heb geen aandelen in Clouddrive, maar ben gewoon tevreden. Maar als je Clouddrive wilt proberen, stuur me dan even een berichtje, krijg ik wel een maandje gratis :wink2:

Clouddrive is trouwens gewoon een reseller van LiveDrive. Daar zijn er meer van in Nederland, maar Clouddrive is de goedkoopste die ik heb kunnen vinden.

Nog een voordeeltje trouwens: je krijg er ook een app bij voor op je telefoon, waarmee je de online backup kunt benaderen. NEF's kan mijn iPhone niet lezen, maar als iemand me vraagt om een Word documentje van bijvoorbeeld vijf jaar geleden (brief, offerte, factuur), dan tover ik die zo op mijn telefoon tevoorschijn! Dat vindt ik dan weer leuk.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor JaapV » do jan 19 2012 11:16 pm

Patrick schreef:(...)
Ik gebruik Allway Sync waarin ik heb ingesteld dat een directory op de backupschijf exact moet worden wat ik op mijn interne werkschijf heb staan. Werk snel en eenvoudig.

Maar Patrick, stel dat je bijvoorbeeld per ongeluk een flinke map foto's wist terwijl je het niet door hebt. De volgende dag zie je het pas, maar dan is het te laat, want een "echte backup" heb je op jouw manier niet.

Als ervaren ICT-er zul je het best bij het goede eind hebben, maar ik begrijp het alleen niet helemaal. :?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Patrick » do jan 19 2012 11:30 pm

JaapV schreef:
Patrick schreef:(...)
Ik gebruik Allway Sync waarin ik heb ingesteld dat een directory op de backupschijf exact moet worden wat ik op mijn interne werkschijf heb staan. Werk snel en eenvoudig.

Maar Patrick, stel dat je bijvoorbeeld per ongeluk een flinke map foto's wist terwijl je het niet door hebt. De volgende dag zie je het pas, maar dan is het te laat, want een "echte backup" heb je op jouw manier niet.

Als ervaren ICT-er zul je het best bij het goede eind hebben, maar ik begrijp het alleen niet helemaal. :?

Ik gooi niet zomaar directories weg, maar dan nog geen probleem. Bij het inlezen met Nikon Transfer maak ik al een backup. En die heb ik van het laatste half jaar of zo. Dus ik ben alleen het werk wat ik gedaan heb kwijt, niet het geschoten origineel.

Ik maak overigens niet dagelijks een backup; dat is me teveel gedoe. Mede daarom heb ik die handige feature van Transfer omarmd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor JaapV » vr jan 20 2012 12:14 am

Patrick schreef:(...)
Ik maak overigens niet dagelijks een backup; dat is me teveel gedoe. Mede daarom heb ik die handige feature van Transfer omarmd.

Ja, die gebruik ik ook. Maar daarbuiten loopt er ook nog eens automatisch elke zondagochtend om 04:00 uur Windows Backup over mijn hele "bibliotheek" (plus nog wat), dat in Win7 erg mooi werkt. Ik hoef er alleen maar aan te denken om het ding zaterdagavond niet uit te zetten. Alle gaat naar een externe schijf, die ik af en toe omwissel. WinBkup initiëert vanzelf een nieuwe backupmap als de laatste wat te groot wordt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten