Foto's bewaren voor de toekomst.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 04 2011 5:28 pm

hansvk schreef:Alleen, op dit moment zijn de prijzen van harde schijven expolsief gestegen,

Merk ik weinig van, Externe schijf 2 Terrabyte, USB3 voor minder dan € 70,-
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor george013 » vr nov 04 2011 8:49 pm

Léon Obers schreef:
hansvk schreef:Alleen, op dit moment zijn de prijzen van harde schijven expolsief gestegen,

Merk ik weinig van, Externe schijf 2 Terrabyte, USB3 voor minder dan € 70,-


Zie ook geen verschil. Kreeg dit berichtje http://tweakers.net/nieuws/77835/prijze ... -04&u=1500

Snel kopen.
George
george013



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor midge » vr nov 04 2011 9:51 pm

Ik bewaar de nef bestanden op twee externe hdd's en twee pc's. Een nas met dubbele hd staat nog op het verlanglijstje.

Er bestaan ook zeer stevige usbsticks, schokbestendig etc. in het belgische blad shoot werd reclame gemaakt voor een nieuw opslagmedium waarop je data wel 100 jaar onaangetast op kan blijven staan....

http://www.sandisk.com/products/memory- ... mory-vault

groet,

Midge
Gebruikersavatar
midge

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Oss

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor strangeartefact » za nov 05 2011 12:13 am

Ook hier heb ik een back up van de nefjes (en tiffjes als ik ps gebruik). Dit doe ik op externe hard-disken.

Man gelukkig praten we al in TB want het gaat hard, zeker met tiff's als je bv silver efex gebruikt, 200mb de foto is niks.

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor jacobus » za nov 05 2011 8:23 am

Patrick nog even terug komend op de ruimte, dit zijn de kosten voor meer ruimte , het is echt een aanrader, echt hele snelle presentaties van je foto's

20 GB ($5.00USD per jaar)

80 GB ($20.00USD per jaar)

200 GB ($50.00USD per jaar)

400 GB ($100.00USD per jaar)

1 TB ($256.00 USD per jaar)

Jacobus
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Giso » za nov 05 2011 10:13 am

jacobus schreef:Patrick nog even terug komend op de ruimte, dit zijn de kosten voor meer ruimte , het is echt een aanrader, echt hele snelle presentaties van je foto's

20 GB ($5.00USD per jaar)

80 GB ($20.00USD per jaar)

200 GB ($50.00USD per jaar)

400 GB ($100.00USD per jaar)

1 TB ($256.00 USD per jaar)

Jacobus


Als je een harde schijf van 50 euro koop heb je na drie jaar hetzelfde bedrag uitgegeven als jij met je 80GB, en heb je wel 420 GB meer opslagruimte
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor rjmulder » za nov 05 2011 10:52 am

In de toekomst kijken is lastig lijkt mij maar de manier die ik op dit moment gebruik is.
Foto's (NEF) worden via LR op de NAS gezet die automatisch een backup maakt naar de Drobo. Alles staat bij elkaar dat is een min punt, van de Drobo draaien de schijven alleen als er een backup gemaakt wordt anders staan ze stil.

Er komt nog een NAS bij die 2 worden gekoppeld via internet om backup's te maken. 1 thuis en de andere op een andere plaats.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
Gebruikersavatar
rjmulder

Forumlid
Berichten: 431


Locatie: Het leukste dorp van Overijssel Borne
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Patrick » za nov 05 2011 11:30 am

jacobus schreef:Patrick nog even terug komend op de ruimte, dit zijn de kosten voor meer ruimte , het is echt een aanrader, echt hele snelle presentaties van je foto's

20 GB ($5.00USD per jaar)

80 GB ($20.00USD per jaar)

200 GB ($50.00USD per jaar)

400 GB ($100.00USD per jaar)

1 TB ($256.00 USD per jaar)

Jacobus

Het wordt pas gunstiger per GB als je in de echt grote hoeveelheden terecht komt. Vreemd!

Op zich trouwens wel prima prijzen. Ik zal er eens naar kijken. Wellicht is een klein account geen gek idee. Ik heb alleen geen creditcard. Dat is vast weer erg lastig hier... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor hansvk » zo nov 06 2011 10:35 am

Léon Obers schreef:
hansvk schreef:Alleen, op dit moment zijn de prijzen van harde schijven explosief gestegen,

Merk ik weinig van, Externe schijf 2 Terrabyte, USB3 voor minder dan € 70,-


Nou, als ik op tweakers.net de pricewatch bekijk zie ik toch hele andere bedragen voor de gangbare extrene (en interne) hdd's. Misschien bij shops waar nog voorrraad is dat de prijs nog niet is aangepast.

george013 schreef:
Léon Obers schreef:
hansvk schreef:Alleen, op dit moment zijn de prijzen van harde schijven expolsief gestegen,

Merk ik weinig van, Externe schijf 2 Terrabyte, USB3 voor minder dan € 70,-


Zie ook geen verschil. Kreeg dit berichtje http://tweakers.net/nieuws/77835/prijze ... -04&u=1500

Snel kopen.
George


Kijk maar eens naar bijv deze populaire externe hdd http://tweakers.net/pricewatch/245308/w ... zwart.html
Shops waar de prijs nog laag staat, daar is ie niet leverbaar. Waar hij wel leverbaar is kost hij nu tegen de 100 Euro.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
Gebruikersavatar
hansvk

Forumlid
Berichten: 218


Locatie: Achterhoek ♂

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor jacobus » zo nov 06 2011 1:03 pm

Ik heb de berichten nog eens doorgelezen en zie dat iedereen het bijna altijd heeft over USB schijven, externe schijven en NAS. Bij een goed ingerichte NAS heb ik wel vertrouwen maar in enkel een externe schijf zou ik niet zo gerust op zijn. Kijk maar naar bedrijven die hun backup ook op servers zetten.
Mijn schoonzoon had een crash met zijn externe schijf die hij elke maand naar zijn moeder bracht voor de veiligheid, gelukkig stonden de files ook nog op zijn Imac anders ben je wel alles kwijt. Daarom ben ik bij Google, er zijn nog genoeg andere bedrijven die je ruimte kunnen bieden en misschien ook beter zijn en goedkoper.

Jacobus
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor D. Haaksma » zo nov 06 2011 3:20 pm

jacobus schreef:Ik heb de berichten nog eens doorgelezen en zie dat iedereen het bijna altijd heeft over USB schijven, externe schijven en NAS. Bij een goed ingerichte NAS heb ik wel vertrouwen maar in enkel een externe schijf zou ik niet zo gerust op zijn. Kijk maar naar bedrijven die hun backup ook op servers zetten.
Mijn schoonzoon had een crash met zijn externe schijf die hij elke maand naar zijn moeder bracht voor de veiligheid, gelukkig stonden de files ook nog op zijn Imac anders ben je wel alles kwijt. Daarom ben ik bij Google, er zijn nog genoeg andere bedrijven die je ruimte kunnen bieden en misschien ook beter zijn en goedkoper.

Jacobus


Ja, een exterme schijf kan natuurlijk ook sneuvelen.
Daarom, dit draadje diaogonaal doorgelezen te hebben, bewaren de meeste hun platen op de computer en op twee externe schijven- series waarvan een op hun werk, bij familie of elders. Ik heb eind vorig jaar eens geinformeerd naar opslag bij derden zoals b.v. Google. Als ik alles overblaas, dat ding van mijn is al niet al te snel, staat hij (de eerste keer) een paar maanden te uploaden. Dat is geen toffe oplossing, nog los van de kosten.
Ik koop er dan liever steeds een dikke ext. schijf bij.
Gelukkig houdt de ontwikkeling, (lees opslagcapaciteit) van de harde schijf ongeveer gelijke tred met het toenemen van mijn verzameling platen.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Marwo » zo nov 06 2011 9:53 pm

D. Haaksma schreef:
jacobus schreef:Ik heb de berichten nog eens doorgelezen en zie dat iedereen het bijna altijd heeft over USB schijven, externe schijven en NAS. Bij een goed ingerichte NAS heb ik wel vertrouwen maar in enkel een externe schijf zou ik niet zo gerust op zijn. Kijk maar naar bedrijven die hun backup ook op servers zetten.
Mijn schoonzoon had een crash met zijn externe schijf die hij elke maand naar zijn moeder bracht voor de veiligheid, gelukkig stonden de files ook nog op zijn Imac anders ben je wel alles kwijt. Daarom ben ik bij Google, er zijn nog genoeg andere bedrijven die je ruimte kunnen bieden en misschien ook beter zijn en goedkoper.
Jacobus

Ja, een exterme schijf kan natuurlijk ook sneuvelen.
Daarom, dit draadje diaogonaal doorgelezen te hebben, bewaren de meeste hun platen op de computer en op twee externe schijven- series waarvan een op hun werk, bij familie of elders. Ik heb eind vorig jaar eens geinformeerd naar opslag bij derden zoals b.v. Google. Als ik alles overblaas, dat ding van mijn is al niet al te snel, staat hij (de eerste keer) een paar maanden te uploaden. Dat is geen toffe oplossing, nog los van de kosten.
Ik koop er dan liever steeds een dikke ext. schijf bij.
Gelukkig houdt de ontwikkeling, (lees opslagcapaciteit) van de harde schijf ongeveer gelijke tred met het toenemen van mijn verzameling platen.

Klopt ook mijn pc en externe schijven kunnen sneuvelen. Maar als alles tegelijk sneuvelt.. dan moet er toch iets als een WOIII met kernwapens of zwaar magnetisme langskomen.
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Jan en Yuul » ma nov 07 2011 7:18 am

Hier ook alles dubbel op een aantal externe schijven, nu in het totaal 2 x 3 TB. Als we dat bij Google moeten zetten wordt het wel erg prijzig.

Groet,

Jan (van Yuul :D )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 562


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor hansvk » ma nov 07 2011 8:30 am

Als iemand zich wil verdiepen in backup strategie, lees dan het thematopic daarover op tweakers.net eens.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1363351
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
Gebruikersavatar
hansvk

Forumlid
Berichten: 218


Locatie: Achterhoek ♂

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor jacobus » ma nov 07 2011 8:41 am

Ik heb jullie in ieder geval tot nadenken gebracht zodat je je foto's niet kwijt raakt, blijf wel bij de stelling dat extern op een server wel het veiligst is. Er zijn ook nadelen te noemen, het duurde twee weken voordat alle foto's op de server stonden. Het meeste gebeurde 's-nachts maar via Picasa kan je heel veel automatiseren zodat je er niet elke keer naar hoeft te kijken.

Jacobus
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten