Foto's bewaren voor de toekomst.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Carlo1966 » do nov 03 2011 10:51 am

Zoals iedereen die digitaal fotografeert heb ik tig foto's op de pc staan. Nu is mijn vraag, wat is nou de beste manier om ze te bewaren of om op te slaan voor de toekomst. Van schijfjes hoor je dat die naar een aantal jaren ook in kwaliteit achteruit gaan, en een harde schijf is ook soms lastig. Natuurlijk heb ik van de mooiste een ouderwets album gemaakt, maar de overige foto's wil ik ook graag behouden. Heeft er iemand tips of suggesties of iets anders om ze langdurig te bewaren.

Ps. ik weet niet of ik op de juiste plek op het forum zit met deze vraag.

Bedankt alvast
Carlo1966

Forumlid
Berichten: 23



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Patrick » do nov 03 2011 11:00 am

Harddisks! Koop er twee voor de veiligheid. Als na verloop van tijd de schijven te klein worden, koop je twee andere als vervanging (je krijgt steeds grotere voor hetzelfde geld) of koop je ze erbij. Ik vind het prettig om al mijn foto's bij elkaar te hebben, dus ik kies voor het eerste. Dat lukt nog steeds prima; ik zit ruim onder 1TB aan foto's en ik schiet toch best regelmatig en altijd in NEF.

Als extra veiligheid liggen mijn twee schijven nooit bij elkaar in de buurt; een ligt bij m'n moeder en dat wisselt steeds.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Carlo1966 » do nov 03 2011 9:08 pm

Grappig! Had gehoopt dat er meer mogelijkheden zouden zijn behalve de harddisk. Waarschijnlijk niet dus, ga dus maar een goede disk kopen.
Carlo1966

Forumlid
Berichten: 23



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Patrick » do nov 03 2011 9:19 pm

Carlo1966 schreef:Grappig! Had gehoopt dat er meer mogelijkheden zouden zijn behalve de harddisk. Waarschijnlijk niet dus, ga dus maar een goede disk kopen.

Liever twee!

Voordeel van deze oplossing is gewoon het feit dat het snel is en er kan veel op. De meeste fotografen kunnen hun foto's wel kwijt op een flinke schijf.

:idea: Tip: bij de Mediamarkt heb je deze week externe schijven van 1TB voor 38 Euro! Je bent dan voor 2 schijven 76 Euro kwijt. Dat lijkt mij niet gek.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Rob Smit » do nov 03 2011 9:21 pm

Ik zet de .nef bestanden op een externe harddisk.

En de omgetoverde .jpg bestanden zet ik op een andere externe harddisk.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Patrick » do nov 03 2011 9:23 pm

Rob Smit schreef:Ik zet de .nef bestanden op een externe harddisk.

En de omgetoverde .jpg bestanden zet ik op een andere externe harddisk.

Wat is daar het voordeel van? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Giso » do nov 03 2011 9:34 pm

Patrick schreef:
Rob Smit schreef:Ik zet de .nef bestanden op een externe harddisk.

En de omgetoverde .jpg bestanden zet ik op een andere externe harddisk.

Wat is daar het voordeel van? :shock:


Ik snap deze ook niet zo goed. Als je schijf met NEF's smurft heb je alleen nog Jpegs waar je niets mee kan.
Als je de NEF's bewaart kun je altijd nieuwe Jpeg's maken.
Ik bewaar alleen de NEF's als backup, en zoals Patrick zegt, het liefst dubbel.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Marwo » do nov 03 2011 9:41 pm

Patrick schreef:Harddisks! Koop er twee voor de veiligheid. Als na verloop van tijd de schijven te klein worden, koop je twee andere als vervanging (je krijgt steeds grotere voor hetzelfde geld) of koop je ze erbij. Ik vind het prettig om al mijn foto's bij elkaar te hebben, dus ik kies voor het eerste. Dat lukt nog steeds prima; ik zit ruim onder 1TB aan foto's en ik schiet toch best regelmatig en altijd in NEF.
Als extra veiligheid liggen mijn twee schijven nooit bij elkaar in de buurt; een ligt bij m'n moeder en dat wisselt steeds.

Hier herken ik veel in, ook ik heb externe schijven bij mijn ouders in de kast liggen.

In mijn pc heb ik 4 schijven waaronder een aparte foto schijf. De backups staan op externe schijven en soms ook nog op diverse sticks/dvd/cd's. (en zelfs nog een backup pc)
Om het huidige digitale materiaal maak ik mij dan ook geen zorgen. De echte oude papieren, en dierbare, foto's liggen doodgewoon in de kast... zonder backup!
En dan al de dia's nog.. Ik heb een paar sledes gescant, maar lang niet alles. :frown:
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor MauritsD » do nov 03 2011 10:12 pm

Ik sloop altijd harddisks uit kapotte/oude laptops en kopieer ze vol met docs/fotos. Maar ja, t past zelfs nog op 60GB :D
De meest recente ligt op m'n werk en als ik naar m'n ouders ga, leg ik die daar en neem de vorige mee terug.

Ik zorg altijd dat de meest recente asap buitenshuis bewaard wordt
daarna wordt de oudste weer de nieuwste (soort doorschuif-systeem)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Rob Smit » do nov 03 2011 10:21 pm

Goed, kleine toelichting ter verduidelijking...

Ik maak mijn foto's in nef.
Zet zo over naar mijn 1e externe harddisk
Daarvandaan tover ik ze naar .jpg en zet die op een 2e externe harddisk

De jpg bestanden bekijk ik, upload ik naar fora etc., etc.
Dit is het dagelijkse ritueel.

Mocht er iets met mijn nef gebeuren heb ik inderdaad de jpg nog.
Zal ik het nog toelichten dat ik een kopie van de .nef op een 3e schijf bewaar, deze maandelijks aanvul met de laatste nefjes, of zal ik dat niet melden?
Uiteraard staat deze 3e niet aangesloten op de pc, netwerk oid maar is losgekoppeld.
Alleen tijdens het aanvullen is er contact met de pc/netwerk.
En nee, die ligt ook niet extern bij mijn moeder ofzo, ik ben gewoon zelfstandig. in een brandvertragende kluis dus.
Inderdaad, samen met een .357, je weet maar nooit...
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor george013 » do nov 03 2011 11:10 pm

Wat versta je onder de toekomst? Jouw aanwezigheid in het hedensdaagse? Daar kun je allerlei truuks op verzinnen zoals hier aangegeven.
Maar overstijgt jouw toekomst jouw aanwezigheid hier, dan geef ik jouw creaties niet meer dan een jaar of 3.
George
george013



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor hansvk » vr nov 04 2011 8:12 am

Patrick schreef:... Als na verloop van tijd de schijven te klein worden, koop je twee andere als vervanging (je krijgt steeds grotere voor hetzelfde geld) of koop je ze erbij ....

Zo ga ik het ook doen. Alleen, op dit moment zijn de prijzen van harde schijven expolsief gestegen, dus nog even wachten tot het water in Thailand weer is gezakt.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
Gebruikersavatar
hansvk

Forumlid
Berichten: 218


Locatie: Achterhoek ♂

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor jacobus » vr nov 04 2011 8:57 am

Ik heb bij Google 80 Gb ruimte gekocht, prijs is zeer laag en daar al mijn foto van de Nikon 300S in volle resolutie op geplaatst. Van uit Picasa kan je deze foto's dus uploaden naar de site. Verder is er een dubbele beveiliging op je foto's nl
Usernaam
Paswoord
Autorisatie via je mobiele telefoon, dat betekend dat alleen van jouw PC de foto bekeken kunnen worden. Je kan wel series vrij zetten om door familie of te worden bekeken. Wil je ze vanuit een andere PC bekijken dan wordt er autorisatie gevraagd d.m.v. een getal dat via een app op je mobiele telefoon staat.

Jacobus
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Patrick » vr nov 04 2011 9:02 am

80GB lijkt veel maar ik zou er niet genoeg aan hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor oud0001 » vr nov 04 2011 5:05 pm

Ik doe het ietsje anders.
Ik maak de foto's in NEF en zet ze op mijn laptop.
Daarna kopieer ik de Nefjes op een externe harde schijf. Dan upload ik ze naar de server die bij mijn broertje staat.
Ik zet ook nog een server neer. Dan hebben we beiden de zelfde mogelijkheid. Je hoeft niet heen en weer te lopen met HD-tjes en toch heb je een veilige opslag op 2 plaatsen en altijd up to date. :wink:

Uploaden doe ik s'nachts. Dan hoef ik nergens op te wachten. :wink:
oud0001




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten