Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor Patrick » wo aug 15 2012 10:35 pm

De accu van de D40 (EN-EL9) van mijn vrouw lijkt overleden. Ik heb even de multimeter er tegenaan gehouden, en staat vrijwel geen spanning meer tussen de polen, ook na uren op de lader. Iets dat ik kan proberen? Even wat extra spanning erop zetten of zo?

Ondertussen maar even op zoek naar een nieuwe accu... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor emdeklerk » wo aug 15 2012 10:44 pm

http://www.accu-company.nl/nl/accu-voor ... 35060.html

Nette toko; morgen besteld, overmorgen in huis.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor noogle » wo aug 15 2012 10:44 pm

Multimeter ook op de lader gehouden?
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor Arthur Mol » wo aug 15 2012 10:45 pm

Herkenbaar, hij is gewoon op denk ik.. 2 nieuwe besteld bij Dealextreme, voor de halve prijs en een groter vermogen. Ik kan weer een tijdje vooruit.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor Patrick » wo aug 15 2012 10:48 pm

noogle schreef:Multimeter ook op de lader gehouden?

Zal ik zo ook even doen. :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor EdwinKort » wo aug 15 2012 11:38 pm

Patrick schreef:De accu van de D40 (EN-EL9) van mijn vrouw lijkt overleden. Ik heb even de multimeter er tegenaan gehouden, en staat vrijwel geen spanning meer tussen de polen, ook na uren op de lader. Iets dat ik kan proberen? Even wat extra spanning erop zetten of zo?


Kan je die accu's wel onbelast meten?
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren
EdwinKort

Forumlid
Berichten: 1010


Locatie: Rhoon
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor Patrick » do aug 16 2012 12:13 am

EdwinKort schreef:
Patrick schreef:De accu van de D40 (EN-EL9) van mijn vrouw lijkt overleden. Ik heb even de multimeter er tegenaan gehouden, en staat vrijwel geen spanning meer tussen de polen, ook na uren op de lader. Iets dat ik kan proberen? Even wat extra spanning erop zetten of zo?


Kan je die accu's wel onbelast meten?

Geen idee. Daarom vraag ik dit onder anderen. Ik kan het zo even op een accu van mezelf proberen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor bjornc » do aug 16 2012 12:28 am

Heb voor een collega van me voor zijn Panasonic een accu van Weiss besteld: Klik

Heb een beetje nagezocht, en de Weiss accu's komen goed uit de test.
Lijkt me toch beter dan een No-name accu.

Overigens met 1300 Mah ook meer adem dan de No-name.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor a vgastel » do aug 16 2012 4:59 am

Kijk eens in dit topic hier is een meting gedaan door mijn oudste zoon.
Bij het stroom verlies van mijn batterijen in de mb-d80 en de d90.
viewtopic.php?f=19&t=30441
Alleen is er nooit een concreet antwoord op deze vraag gekomen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor CaptainHook » do aug 16 2012 8:49 am

bjornc schreef:Heb een beetje nagezocht, en de Weiss accu's komen goed uit de test.
Lijkt me toch beter dan een No-name accu.


Omdat er 'een' naampje opstaat is het beter??? :lol: Slaat nergens op.
Namen worden verzonnen door marketing lui. Zegt niets over al dan niet kwaliteit.

Hier een aardige test:
http://www.stockholmviews.com/batteryre ... -el3e.html

Het gaat er eerder om dat je een vervangende accu koopt bij een (online) winkel waar je ook kunt omruilen, mocht 'ie niet goed zijn. :idea:

En ook zogenaamde merk batterijen is wel eens wat mis mee (denk maar aan de Nikon recall acties). Er zijn maar een paar fabrikanten in de wereld die de Lion cellen maken. En die worden onder allerlei merknamen (al dan niet bekende) samengesteld, reclame voor gemaakt en weer doorverkocht.

Ja, een no-name accu kan een slecht exemplaar zijn, maar er zijn ook talloze alternatieve merken die EN een hogere capaciteit hebben EN een stuk goedkoper zijn (omdat ze geen geld verspillen aan overdadige reclame).

Zo heb ik een paar maanden geleden voor zowel een Holux GPS receiver en een Samsung slimfeun met opzet een alternatieve Lion-accu via eBay besteld. Ten eerste hadden de alternatieven een hogere capaciteit dan het origineel, ze werken al maanden perfecto en ze waren een kwart van de originele prijs...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor bjornc » do aug 16 2012 11:05 am

CaptainHook schreef:Omdat er 'een' naampje opstaat is het beter??? :lol: Slaat nergens op.
Namen worden verzonnen door marketing lui. Zegt niets over al dan niet kwaliteit.

Dus je volgende camera wordt een Yangwangdingdong? :mryellow:

Accu's die van een 3e partij komen, hebben in mijn ogen altijd prioriteit simpelweg omdat niet alleen de kwaliteit beter gewaarborgd is... maar
ook de kans op ongelukken is kleiner.
Hoe vaak hoor je niet dat elcheapo accu's in brand gevlogen zijn tijdens laden, of zelfs tijdens gebruik?

Maar goed, ieder z'n mening. Vooralsnog heeft Patrick z'n D40 nog niet aan de praat :(
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor CaptainHook » do aug 16 2012 11:38 am

@Patrick: enig idee hoe oud die accu is c.q. hoeveel die gebruikt is (aantal laad/ontlaadcycli?) Want na zoveel jaar gebruik is het niet vreemd dat het een keertje op is.
En bij Lion accu's wil het idd nog wel eens gebeuren dat het van de ene op de andere dag over is... En/of de lader zo intelligent is dat een accu met een te lage restcapaciteit gewoon niet meer geladen wordt... :!:
Iemand in je omgeving met wellicht dezelfde accu/lader? Om te kunnen uitsluiten OF het de lader en/of de accu zelf is?


BTW: of mijn volgende camera een takkijakkimerk wordt? :lol: Geen idee, als 'ie aan bepaalde specificaties voldoet, ja! Waarom niet?
Ik koop geen camera om het merk, maar om wat 'ie kan en wat ik er mee kan. En 'toevallig' is dat al geruime tijd een Nikon...

En je HOORT idd ONTZETTEND VAAK (ahum) dat accu's in de fik vliegen. DAGELIJKS... :P In de praktijk gebeurt dat zelden!!! Alleen als het een keertje gebeurt, wordt het enorm opgeblazen. En ja, het gebeurt ook met zogenaamd originelen... :mrgreen:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor Patrick » do aug 16 2012 10:47 pm

Het is inderdaad even de vraag of het de accu of de lader is. De accu is degene die ooit bij de aankoop van de D40 zat. Die is dus al een paar jaartjes oud. :wink:

Ik zou alleen niemand weten hier in de buurt met deze accu resp. lader. Jullie wel?

Ik wil eerst wel even weten wat het is natuurlijk. Een accu kopen is niet zo moeilijk, maar als het de lader is, is dat een beetje zonde; mijn vrouw heeft helemaal geen tweede accu nodig in de praktijk.

Ik heb trouwens even gemeten wat de lader doet. Bij mijn lader van de D700 met ik spanning tussen de + en -. Bij de D40 lader niet... Kan iemand anders dat ook eens meten bij zo'n lader?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor Kroontje » do aug 16 2012 11:16 pm

Patrick

Als het goed is dat de lader van een D40x het zelfde is (even uit mijn hoofd) ;)
Je zou die van mij kunnen proberen as 25 aug indien nodig heb ik ook nog wel een accu liggen (geen Nikon, maar wel goed werkend).
Hoor het wel.

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Accu lijkt dood. Iets dat ik kan proberen?

Berichtdoor Patrick » do aug 16 2012 11:19 pm

Kroontje schreef:Als het goed is dat de lader van een D40x het zelfde is (even uit mijn hoofd) ;)
Je zou die van mij kunnen proberen as 25 aug indien nodig heb ik ook nog wel een accu liggen (geen Nikon, maar wel goed werkend).
Hoor het wel.

Dat zou een oplossing kunnen zijn. Handig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten