Apparaat om dia's te digitaliseren

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor a90 » zo nov 11 2012 11:23 pm

Als in 6 x 24 ? 36 ? 50 ?

In een uur of 4 kun je er ongeveer 100 wegscannen, achter elkaar met beperkte bewerking en niet al te veel herscannen

Een beetje afhankelijk of de dia's in kartonnetjes zitten of plastic, de feeder kan niet alles aan maar als je het met zijn 2e doet dan gaat het prima.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor Timotheus » ma nov 12 2012 2:50 pm

Ik heb zelf een flatbed Epson Perfection V700 Photo. Die wordt geleverd met o.a. een raam waar je ingeraamde dia's in kunt stoppen. Maar ik vind dat toch niet echt lekker werken; veel te veel gehannes. En ik ben over de kwaliteit ook niet echt tevreden.

Een budget, d.w.z. een maximum-bedrag dat ik voor mezelf heb vastgesteld, heb ik niet echt. Maar ik begrijp uiteraard dat je voor iets fatsoenlijks gauw een paar honderd euro kwijt bent. Maar veel meer wil ik er ook niet aan spenderen, want het gaat om een eenmalige actie. Ik wil de dia's die ik heb zo goed mogelijk digitaliseren, en ze dan weggooien. Dat scheelt ook weer een hoop ruimte. En dan heb ik dat scan-apparaat daarna dus niet meer nodig.

En ik zou het liefst een apparaat hebben waarmee je ook kleinbeeld (24 x 36 mm) rolfilms kunt digitaliseren. Want die heb ik ook. Maar als dat teveel in de papieren gaat lopen, dan stel ik me tevreden met een apparaat dat alleen mijn ingeraamde dia's kan verwerken.
D7000 • 17-55mm f/2.8 NIKKOR • 35mm f/1.8 NIKKOR • Lumix DMC-LX100
Timotheus

Forumlid
Berichten: 43



Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 12 2012 3:03 pm

Timotheus schreef:Ik heb zelf een flatbed Epson Perfection V700 Photo. Die wordt geleverd met o.a. een raam waar je ingeraamde dia's in kunt stoppen. Maar ik vind dat toch niet echt lekker werken; veel te veel gehannes. En ik ben over de kwaliteit ook niet echt tevreden.

Was toevallig vanmorgen wat specs aan het bekijken van de Epson V750 Photo Pro omdat ik daar mogelijk interesse in heb.
Ongeveer dezelfde scanner, maar ik dacht alleen een verschil met een gecoat en gehard glazen scanplaat.
Jij bent er dus niet echt over tevreden? Waar schort het aan? (Ik denk zelf niet maximaal scherp ten opzichte van scanners expliciet voor kleinbeeld).

Zelf wilde ik die vooral gaan inzetten in het scannen van oude rolfilms (6x7cm) en vlakfilms 4x5 en 8x10 inch.
Wellicht voel je minder de beperkingen bij de grotere afmetingen films dan bij kleinbeeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor ArjanL » ma nov 12 2012 3:04 pm

Timotheus: Ik denk dat je toch nog eens naar je Epson moet kijken.
Die moet in staat zijn om kwalitatief hoogwaardige scans te maken. Ik gebruik deze ook en behaal hele goede resultaten. Online test onderschrijven dit.
Het enige nadeel is de brakke software. (voor Apple toch).

@Leon: en andere Silverfast software.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 12 2012 3:25 pm

ArjanL schreef:@Leon: en andere Silverfast software.

Probeer deze software eens (als demo werkt alles, alleen met een watermerk). Windows, Mac, Linux. Alles 32 + 64 bits ondersteuning:
http://www.hamrick.com/
http://www.hamrick.com/vuescan/epson_perfection_v700.html
http://www.hamrick.com/vuescan/epson_perfection_v750.html

Vuescan versus Silverfast: http://lucassmithphoto.blogspot.nl/2012 ... an-vs.html
Boek "The VueScan Bible": http://www.14bits.nl/2012/02/vuescan-bible-review/

Jaren terug met een wat eenvoudiger scanner in vergelijking met nu die VueScan gekocht, met toen indertijd een "levenslange" upgrade service.
Die belofte van toen is nog altijd geldig, ik kan nog steeds upgrades downloaden onder de licentie van toen.
Je kunt er ook Nikon NEF-files mee inladen. Mocht je kleurnegatieven digitaal fotograferen, met die vervelende oranje zweem van de drager, heeft Vuescan vele film-profielen bijgesloten voor een juiste negatief / positief omzetting. Ik heb er een tijdje terug een paar tests mee gemaakt van iemand die negatieven met een macro-opstelling fotografeerde.

Draadje uit april: viewtopic.php?p=521341#p521341
Na deze test heb ik via PB nog verder over en weer gecommuniceerd en met Vuescan wat testen gedaan.
Niet echt uitgebreid omdat de aangeleverde bestanden niet echt goed belicht waren (en films nogal verbleekt / verkleurt).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor Jaap Driest » ma nov 12 2012 6:55 pm

Ik heb dia's gescand met een Epson 4990 (dat is het domme broertje van V710).
Die kan 8 dia's in een batch scannen.
Het ging om in glas ingeraamde dia's van 4 bij 4 cm (Baby Rolleiflex).
Die Epson heeft een ICE-feature. Erg handig, maar kost veel tijd.
Even een paar voorbeelden. Amsterdam in de jaren 50.

Zonder ICE
Afbeelding

Met ICE
Afbeelding

Later kleinbeelddia's ingescand met een Minolta Dimage Dual IV.
Gaat behoorlijk snel. 4 tegelijk.
Voorbeeldje:
Afbeelding
Blau,blau,blau blüht die Enzian. Jodelahitieeee

De Epson wordt aangestuurd door Silverfast, de Minolta door het eigen programma.

Beide zijn naar mijn idee voldoende om de nostalgische waarde van een foto te bewaren.

Jaap
Laatst gewijzigd door Jaap Driest op di nov 13 2012 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor a90 » di nov 13 2012 1:57 am

Leon, naast de Coolscan heb ik ook nog een V750 staan die ik gebruik voor rolfilm. Op zich gaat dat prima en ik werk met de Silverfast software.

Ik gebruik hem niet veel meer, je mag hem wel proberen om te kijken of je het wat vind.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor Léon Obers » di nov 13 2012 11:14 am

Aardig dat je dat aanbiedt. Je woont alleen niet echt in de buurt. Ik heb ook wat andere opties. Ik neem even contact met je op via PB.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor Roblek » za okt 27 2018 11:55 pm

Wel een wat late reactie (bericht uit 2012), maar ik heb net een Coolscan V via marktplaats gekocht, en ben nu op zoek naar een SF-210 om een paar duizend foto's te kunnen scannen. Heeft u deze nog en is die evt. tegen betaling te lenen?
Roblek

Clublid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma okt 29 2018 7:39 am

De wereld is veranderd. Er is een winkel in Duitsland en een verkoper op het www in Wageningen. Je betaald voor leuk spul nu ongeveer drie keer de oorspronkelijke aankoop prijs.
Zelf recent een Coolscan met ED glas kunnen aanschaffen. Is nu eigendom van een club. Werkt als een tierelier.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor a90 » ma okt 29 2018 8:01 am

Een Nikon SF-210 is ontworpen voor de Coolscan 4000 of 5000. Fysiek past het overigens wel, maar de Coolscan V zal de feeder niet accepteren / herkennen helaas.

Zie ook dit artikel https://www.filmscanner.info/NikonCoolscan5ED.html
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee


Onderwerp:

Re: Apparaat om dia's te digitaliseren

Berichtdoor a90 » ma okt 29 2018 9:36 pm

In de post van Robiek geeft hij aan dat hij juist een zelfde scanner gekocht heeft.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten