Vragen over een flitsmeter

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Vragen over een flitsmeter

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » do aug 01 2013 1:04 am

Gevraagd! Flitsmeter t.b.v. studio fotografie. Het hoeft geen topmodel te zijn, als er voor een beginner maar goed mee te werken is. Dus flits testen, Diafragma aflezen,stops toepassen en vervolgens creatief wezen..

Voor tips staan we overigens ook open... Wie weet ken jij iemand die stopt met de hobby, of verder wil met hogere klasse flitsmeter?

Reactie's graag via pb :)
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor raymonidas » do aug 01 2013 8:01 pm

Tijdens de workshop flitstechniek heeft Arend Spaans mij de Sekonic L-358 geadviseerd. Na even zoeken een gebruikte kunnen vinden. Heel goede meter met ruim voldoende mogelijkheden. De eco trigger van Elinchrom zit op de camera en de normale heb ik dan in de hand (aan een koortje net als de lichtmeter. Werkt prima.
Op marktplaats staat wel een ' hogere' te koop http://link.marktplaats.nl/702190885. Op belgiedigitaal staan ze ook te koop, bv.: http://forum.belgiumdigital.com/f11/sek ... 60876.html.
De zend units die in sommige van deze Sekonic meters kunnen zijn voor Pocketwizzard, niet voor Skyport. Ze zijn wel aan te passen.
Succes!
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor robspanjaart » vr aug 02 2013 12:02 am

Ik heb nog een Electra Flash Meter liggen, zelf nooit gebruikt.
http://electraflash.com/Studio_Supporti ... Meter.html

mag weg voor een prikkie.
robspanjaart

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » vr aug 02 2013 9:51 am

Tja... Sekonic is natuurlijk zo'n beetje het meest bekende (en wellicht het beste/betrouwbaar) merk en op de tweedehandsmarkt relatief lastig te vinden. Vandaar ook dit "gevraagd" topic. Nieuw kan altijd nog, naast dat het budget het momenteel niet toelaat. :wink2:

robspanjaard: Dank voor je aanbod. Dit type flitsmeter is helaas niet wat ik zoek, maar wellicht voor iemand anders een uitkomst.

raymonidas: Heb de Sekonic op marktplaats gezien. Prachtig! Maar een stapje te hoog voor mij. Ideaal zou het zijn een simpele, digitale Sekonic te vinden. En dan natuurlijk met een iets meer aangename prijs. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en ken de waarde van dit soort apparatuur best wel. Maar zoals het een beetje "Hollander" betaamd moet het goeiekoper :mrgreen:

We blijven zoeken....
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op vr aug 02 2013 4:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor raymonidas » vr aug 02 2013 11:00 am

De L-358 is makkelijk zonder veel toeters en bellen. Een model daaronder de L-308 heb ik vaak op de tweedehands markt gezien. Word graag ingezet bij workshops vanwege de gunstige aanschafprijs en compleetheid, basic. http://link.marktplaats.nl/702449546 of een aantal op belgiedigitaal. Laat je niet afschrikken dat een advertentie er al een of meer jaren op staat! Zo kocht ik vorig jaar een pro balhoofd die er al 2,5 jaar op stond (Belgie)

Helemaal goed, zo steek ik ook in elkaar. Echter dan moet je wel geduld hebben en dagelijks de bekende site bezoeken. Soms zit er iets interessants in een pakket spullen. Succes!
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor Matthieu » vr aug 02 2013 11:06 am

ik ben zeer te spreken over de 358... Heb hem al jaren en
wordt veel gebruikt....

De L-358 is volgens mij niet meer in productie....
wordt nog wel aangeboden via ebay
http://www.ebay.com/bhp/sekonic-l-358

succes
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 02 2013 11:19 am

Wolfman schreef:robspaans: Dank voor je aanbod. Dit type flitsmeter is helaas niet wat ik zoek, maar wellicht voor iemand anders een uitkomst.

Maar wat voor meter zoek je dan wel?
Enerzijds vind je een (2e hands) Seconic boven je budget en moet het allemaal betaalbaar. Komt er een aardig aanbod langs van een eenvoudige meter, voldoet het niet?

Nieuw kost de meter wat robspaans aanbiedt al niet veel, tweedehands en "als nieuw" kun je er dan helemaal geen bult aan vallen.
http://www.adorama.com/PAIFM01.html
Bij gebruik in een studio hoeft een meter niets anders te doen dan het gebruikte flits diafragma aan te geven. Dat doet zo'n meter.
Wat wil je er dan nog meer mee doen dat het niet zou voldoen?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » vr aug 02 2013 4:23 pm

Leon: U had nog niets gelezen op het www over de afwijkingen van de Electra Flash? Ik vind dat ik lekker niet over 1 nacht ijs moet gaan. 8) Tussen 3 tientje en 225 euro zit immers nog een behoorlijk gat... En daar past bv ook prima de digitale instapper (308/358) van Sekonic tussen die soms tweedehands aangeboden wordt.

Trouwens Uw reactie draagt niets bij aan dit topic, mits U een hele mooie suggestie heeft :wink2:

raymonidas en matieu: Dank voor de suggestie's Dit zijn inderdaad de type's die in aanmerking zouden komen
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor ArjanL » vr aug 02 2013 5:01 pm

Ik gebruik een Kenko KFM-1100 (vroegere Minolta Auto Meter).
Heel tevreden mee.
Enige nadeel vind ik dat je geen diafragma kan instellen om een sluitertijd te krijgen...
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 02 2013 5:37 pm

Wolfman schreef:Trouwens Uw reactie draagt niets bij aan dit topic, mits U een hele mooie suggestie heeft :wink2:

Mooie suggestie dan, bespaar simpel het geld voor een flitsbelichtingsmeter. Die heb je helemaal niet nodig.
Met een testopname zie in in één seconde achterop het LCD van je camera of het ingesteld vermogen van de flitser voldoet, en of je eventueel nog wat moet bijregelen. Controleer eventueel met een nieuwe test-opname na bijregeling. That's it.

Zeker met meerdere flitskoppen, gebruik van reflectieschermen etc. om de uitwerking te zien van meer en minder licht op een te fotograferen scene ga je dat in de praktijk toch al controleren hoe het visueel in de opname uitpakt. Dus die handeling doe je toch al. Dat is het mooie van het gebruik van een digitale camera tegenover vroeger, waarbij Polaroid materiaal werd gebruikt om de uitlichting visueel in een opname te controleren. Ondanks alle mooie meters ten spijt is die visuele controle, zeker nu met hulpjes als histogrammen en hoge lichten knipper gereedschappen het beste controlemiddel. Dat zit standaard al ingebouwd in je camera. Maak er simpel gebruik van. Het kost niks extra.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr aug 02 2013 5:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor raymonidas » vr aug 02 2013 5:54 pm

raymonidas schreef:Tijdens de workshop flitstechniek heeft Arend Spaans mij de Sekonic L-358 geadviseerd. Na even zoeken een gebruikte kunnen vinden. Heel goede meter met ruim voldoende mogelijkheden. De eco trigger van Elinchrom zit op de camera en de normale heb ik dan in de hand (aan een koortje net als de lichtmeter. Werkt prima.
Op marktplaats staat wel een ' hogere' te koop http://link.marktplaats.nl/702190885. Op belgiedigitaal staan ze ook te koop, bv.: http://forum.belgiumdigital.com/f11/sek ... 60876.html.
De zend units die in sommige van deze Sekonic meters kunnen zijn voor Pocketwizzard, niet voor Skyport. Ze zijn wel aan te passen.
Succes!


Hierbij, om alvast te zien wat je er mee kan. Beginners handleiding.
Belichting bepalen op je schermpje is erg lastig. Veel fotograven gebruiken een (flits)lichtmeter en dat is niet voor niets.

http://www.sekonic.com/products/l-358/overview.aspx
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor Léon Obers » vr aug 02 2013 6:05 pm

raymonidas schreef:Belichting bepalen op je schermpje is erg lastig. Veel fotograven gebruiken een (flits)lichtmeter en dat is niet voor niets

Kwestie van leren hoe je beeld beoordeelt.
Met gereedschappen als histogram en hoge lichten clipping gereedschap is die belichting aanzienlijk beter te controleren en fijner af te stemmen dan relatief "grof" gedoe vanuit theorie met een lichtmeter. Ik denk dat de meeste studiofotografen hun flitsbelichtingsmeter juist in de kast hebben liggen. Tenminste ik zie ze al jaren niet meer gebruikt worden in de studio's waar ik kom. (Ik gebruik die meter zelf ook al jaren niet meer).

Dat is een van de redeneren dat er relatief zo weinig keus meer is in aangeboden meters. Ze worden relatief weinig meer geproduceerd, omdat de controlemogelijkheden met een digitale camera zo goed zijn. En al helemaal een mooie controlemogelijkheid als je in een studio-omgeving het beeld van je camera direct "tethered" in een PC laat lopen en je beeld op een grote gekalibreerde monitor bekijkt en met een pipetje de RGB waarden kunt opmeten.

Een merk als Seconic is nog een van de weinig overgebleven merken voor lichtmeters, en ze maken slechts enkele typen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor Sharkey » vr aug 02 2013 6:52 pm

Helaas is dit geen meten=weten Léon.
Wat jij nu aanhaalt is gebaseerd op ervaring en niet op basis van het histogram.

Neem een situatie waarbij je een model hebt tegen een witte achtergrond, belicht door één flits. Je histogram zal dan een bepaalde berg zien.
Vervang je de achtergrond door een zwarte, krijg je een geheel ander geplaatste berg, en derhalve ook een volledig anders ingestelde camera, wil je een gelijk histogram behouden.

Maar het licht op het model is niet veranderd!!

Een lichtmeter blijft gewoon de juiste waarde weergeven, onafhankelijk van de hier gebruikte achtergrond.
Je camera instellen op basis van het histogram zal twee totaal verschillende belichte foto's opleveren.

Tenzij je je kennis erbij gebruikt, dus "kwestie van leren hoe je beeld beoordeelt".

Daar komt dus vakkennis bij kijken en veel trail & error. Met een simpele lichtmeter heb je deze subjectiviteit niet, en kan je objectief leren je beeld en licht te beoordelen. Misschien komt dan zelfs de dag dat je dan op je histogram kan 'vertrouwen".

On topic:
@Wolfman: Is dit op MP wat?
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor plincky » vr aug 02 2013 7:00 pm

Volgens mij is dat een lichtmeter en geen flitsmeter sharkey
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Berichtdoor Sharkey » vr aug 02 2013 7:08 pm

Flitslicht is ook licht :wink2:
Tenzij Wolfman een lichtmeter wil die ook het % flitslicht t.o.v. ambient licht meet, dan is deze het niet. Maar dan zit je zo wie zo in de hogere prijsklasse.
(ik geef toe ik heb niet het gehele draadje gelezen, dus misschien heb ik wat gemist.....
Oh en ik denk dat er straks een rood naampje personage verschijnt in dit draadje......dit is niet helemaal gevraagd/aangeboden meer :mryellow: )
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten