Polarisatiefilters

Discussies over filters

Onderwerp:

Polarisatiefilters

Berichtdoor Pierre » di apr 11 2006 8:26 pm

Fotovrienden, sinds kort de trotse bezitter van een D70s maar met een vraagje over de aanschaf van enkele filters. In het verleden gebruikte ik, zoals waarcschijnlijk velen, altijd een UV-filter en/of een polarisatie filter op mijn F65. Mijn vraag is gewoon of jullie als bezitter van D50 of D70s soortgelijke filters gebruiken en zo ja welke?
Pierre



Onderwerp:

Berichtdoor ML » di apr 11 2006 9:10 pm

Toch nog een uv filter ter bescherming van mijn dure 70-200 f2.8 lens. Polarisatie filter lijkt mij ook nog zinvol maar heb ik nog niet voor deze 77mm maat (DUUR). Overige filters die ik vroeger nog wel eens gebruikte met analoog zijn door de digidoka in onbruik geraakt
ML



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » di apr 11 2006 9:12 pm

Pierre,
alvast natuurlijk gefeliciteerd met je trotse gevoel en veel plezier gewenst met de D70s !

wat ik begrepen heb is het raadzamer om zogenaamde "NC" filters te gebruiken i.p.v. UV-filters. Deze NC-filters zijn kleurneutraal en voegen dus geen kleur(zweem) toe aan je digitale beelden. Nikon maakt deze NC-filters zelf, maar er zijn ongetwijfeld ook andere merken die deze filters aanbieden.

een polarisatiefilter is altijd handig, voor sommigen zelfs het enige essentiele filter om te gebruiken. De werking en voordelen van een polar-filter zijn je waarschijnlijk zeer bekend. Ik ben geen PS-expert, maar ik denk niet dat je in de digitale na-bewerking eenzelfde effect kunt verkrijgen als dat je bij een aanvankelijke opname hebt met een polar filter.

digitale fotografie is natuurlijk niets anders dan analoge fotografie zonder film, de principes zijn hetzelfde, de werking van veel filters eveneens.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » di apr 11 2006 9:23 pm

Filters hebben hetzelfde effect op een D70s als op een moderne autofocus analoge camera met een kleurenfilm erin.

Op al mijn objectieven heb ik een UV-filter gemonteerd. Goed tegen 'blauwzweem', hoewel daarover gediscussieerd kan worden; in ieder geval is het een extra bescherming van het objectief. Liever een kras op het verwisselbare filter dan op een lensdeel.

Let erop dat je bij 18-70 DX objectief een extra dun filter neemt. Een filter met normale dikte kan bij dit objectief vignettering veroorzaken op 18mm. Mijn B+W 67 slim 010 1x MRC van Schneider Optics bevalt prima. Doordat een slim line geen schroefdraad heeft aan de voorkant past de normale Nikon lensdop niet meer. Ik heb daarvoor een dop aangeschaft die er overheen kan worden geklemd. Meestal heb ik echter de zonnekap gemonteerd.

Kies voor een 'circular' polarisatiefilter anders kan je camera niet auto-focussen. Ik heb al jaren een circular pola filter van Cokin, nummer 164 uit de P-serie. Deze gebruik ik zonder houder en montagering dus houd hem gewoon voor de lens.
Laatst gewijzigd door Onno op di apr 11 2006 9:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » di apr 11 2006 9:23 pm

Ik heb een pola filter voor op de 50,1.8 maar ik moet bekennen dat ik het bijna nooit meer gebruik...

Wat me wel een nuttige investering lijkt is een grijs verloop filter.

Je kunt het natuurlijk digitaal oplossen maar het is gewoon lekker makkelijk en je hebt gelijk je resultaat.

Ik haat UV filters ik heb altijd het idee dat de kleur dan niet echt meer klopt..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor walt001m » do apr 13 2006 12:16 pm

Ik lees hier een paar opmerkelijke reacties:
- kleurzweem die veroorzaakt kan worden door UV filters bij digitale kamera's?
- vignettering op 17mm bij normale dikte UV filters (ik heb dat bij mijn 17-55DX nog niet gezien) Ik dacht dat dat alleen bij echte groothoek lenzen voorkwam (10 0f 12mm)?

Iemand die hier op kan reageren vanuit eigen ervaring?

Walter
walt001m



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do apr 13 2006 1:18 pm

Dag Walter, Forumvrienden

Je nooit vignetering krijgen bij gebruik van Nikon polarisatiefilters. Die zijn namelijk altijd een maatje groter dan de "opschroefmaat". Het zijn de beste pola's die er zijn.

Overigens heb ik bij gebruik van een B+W polafilter (ook geen verkeerd merk hoor) bovenop een UV filter bij een 28 mm wel eens vignetering gekregen, maar dat is natuurlijk gewoon luiheid of domheid.

Het gebruik van UV filters of een sky filter is een aanrader bij fotografie met film in de bergen. Dan kun je toch veel last hebben van te blauwe luchten. Ik weet niet hoe dit bij digitaal is.

@vanSon. Polarisatiefilters kun je niet simmuleren met photoshop. Denk bijvoorbeeld eens aan spiegelingen in auto's (of de dame in het zwembad van de vroegere polaroid reclame) die je met een polafilter kunt verkleinen..

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor walt001m » do apr 13 2006 1:56 pm

Bedankt Amadeus, maar ik had het niet over pola filters. Ik heb alleen UV filters en heb wel eens een paar sneeuw foto's gehad waar een rare roodachtige zweem overheen zat. Ik wist toen niet wat er aan de hand was maar gezien de opmerkingen op dit forum zou het misschien kunnen dat het aan het UV filter lag.
By the way, deze zijn gewoon 77mm kan ik dan toch vignetting krijgen bij 17mm?
walt001m



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do apr 13 2006 1:59 pm

Dag Walter,

Het probleem van veel polarisatie filters is dat ze dikker zijn dan gewone filters. De ultraslim van B+W is net zo dik als een gewoon filter en dan heb je het probleem ook niet.

Ik zou denken dat een gewoon filter op een 17-55 geen problemen zou mogen geven. :)

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor walt001m » do apr 13 2006 2:42 pm

Ok, bedankt !

Walter
walt001m



Onderwerp:

pola filter

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr apr 14 2006 9:05 am

van m'n site: catalogus update:

Nu waren de gewone circulaire polarisatie filters van Nikon altijd al wel duur te noemen. Maar dan had je ook wat. Dat komt omdat de gewone polarisatie filters eigenlijk aanzienlijk groter zijn dan de filtermaat aangeeft. Een 52 millimeter filter heeft voor bijna 62 millimeter aan glas. Daardoor kun je ook nog met een groothoek objectief fotograferen en daar ook nog weer een zonnekap opzetten zonder dat je donkere hoeken ziet. Andere merken lossen dat op door een zeer platte constructie van het filter te maken, maar je houdt met een echte groothoek veelal wel de donkere hoeken. Het is dus niet eerlijk om een Nikon 52 millimeter polarisatie filter te vergelijken met een zelfde type van een ander merk. Nikon heeft het de concurrentie echter moeilijker gemaakt. Sinds 2002 zijn de type II filters te koop. Deze houden de zelfde maat. Ze zijn leverbaar in 52, 58, 67, 72 en 77 millimeter doorsnede.
Een prijsvergelijking: een Nikon 77 mm filter CPL kost ongeveer 460 Euro. Voor een Nikon type II 77 mm CPL betaal je ongeveer 275 Euro. Een 77 millimeter Tiffen gaat al vanaf 68 Euro. Het kan dus wel goedkoper.

Zelf gebruik ik alleen Nikon filters en andere filters van een onbekend merk geef ik weg met de waarschuwing: alleen gebruiken als er geen film in je camera zit.

In het voorjaar van 2003 deed het Duitse blad Camera Magazine een test met verschillende merken circulaire polarisatie filters, alleen die van Nikon kwamen er zeer goed af. Alle andere merken vielen door de mand.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten