goedkope afstandsbediening

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

goedkope afstandsbediening

Berichtdoor Hans Braakhuis » za nov 23 2013 11:11 am

Helaas, ook ik ben een keer gezwicht voor een goedkopere afstandsbediening. Goedkoper dan de originele ML-L3. Heb dat ding al een poos in huis, maar wilde het recent gebruiken, om vrijwel alle trillingen van m'n camera op statief te voorkomen.
Mijn camera heeft een keuzeknop waarmee ik de camera alleen middels de infrarode afstandsbediening kan gebruiken.
Daarna heb ik in het Opname menu een een Afstandsbedieningsstand menu.
1- Vertraagd op afstand: De sluiter wordt 2 sec. na het indrukken van de ML-L3 ontspanknop ontspannen.
2- Direct op afstand: De sluiter wordt na het indrukken van de ML-L3 ontspanknop ontspannen.
3- Spiegel omhoog op afstand: Druk op de ML-L3 ontspanknop zodra de spiegel opklapt, opnieuw om de sluiter te ontspannen en maak de foto. Voorkomt onscherpte veroorzaakt door camerabeweging bij het opklappen van de spiegel.

Deze derde optie leek me handig. En zowaar het werkte. Klik en de spiegel gaat omhoog, en daarna weer klik en de opname wordt gemaakt. Daarna ook eens de eerste optie uitgeprobeerd, ook dat ging, maar twee seconden leek me weinig om alle trillingen uit te laten doven. Dus weer terug naar optie 3. En toen werkte dat niet meer. In alle standen kreeg ik alleen een piep en een opname. Welke stand maakte niet meer uit.

Nu is mijn exemplaar een echte Phottix, minstens twee keer zo duur als een JJC, dus als ik er iemand blij mee kan maken?

Op een fototrip kwam ik iemand tegen met een echte ML-L3. En die werkte als een tierelier. Naar de winkel dus en het geld weer laten rollen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor Léon Obers » za nov 23 2013 12:26 pm

Met het ding al een poos in huis wel eens aan gedacht dat het batterijtje gewoon op kan zijn?
Spanning zodanig laag dat het nog net een paar keer gaat, daarna niet meer.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor Henk » za nov 23 2013 1:42 pm

Lekker Hans, kom je nou mee :( . Onlangs mijn originele Nikon ML-L 3 kwijtgeraakt op de kermis in Enschede. Via Marktplaats en 'for Nikon' gekocht voor 2 euro.

Even een keer getest maar nog niet serieus mee op pad geweest. Hoop wel dat het goed gaat anders moet ik ook het geld weer laten rollen :roll:
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1732


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor Léon Obers » za nov 23 2013 2:35 pm

Losse batterijtjes kosten misschien meer als het hele ding. Op de markt of bij "Action" heb je vaak een heel doosje met batterijtjes voor dit soort accessoires voor weinig geld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor Hans Braakhuis » za nov 23 2013 4:11 pm

Lege batterijen was het eerste wat me overkwam. Als je de Phottix in fototas stopt, loop je de kans dat hij continue aanstaat. Sinsdien ben ik grootgebruiker van de LR-44 van GP. Per strip niet zo duur.

Geen lege batterij, het werkt wel, maar niet zoals bedoeld. En dan heb je er dus niks aan.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor jpdejong » za nov 23 2013 5:59 pm

Hoi,

Die van nikon werkt ook niet feilloos. Dat infra rood bij de D40 en bij de V1 heb ik beide vaak problemen met een orginele ml-l3. Waar ik nooit problemen mee heb is de D300 met de bedraade versie. Vaak als ik nieuwe batterijen heb gaat het goed, daarna komen de problemen.

In het menu kan je ook instellen hoelang de functie afstandsbediening het blijft doen. Bv na 10 min weer gewoon met de knop op hey toestel.

Groeten jp
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
Gebruikersavatar
jpdejong

Forumlid
Berichten: 477


Locatie: weeze
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor emdeklerk » za nov 23 2013 7:36 pm

Ik zou een Df kopen met een echte, simpele, mechanische draadontspanneraansluiting!
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor D. Haaksma » za nov 23 2013 8:02 pm

emdeklerk schreef:Ik zou een Df kopen met een echte, simpele, mechanische draadontspanneraansluiting!


Ha ha ha, hij kan het niet laten hoor. :mrgreen:
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor Hilda » zo nov 24 2013 12:38 am

Die draadontspanner heb ik er nog wel voor de liefhebber liggen. Ik heb overigens een ML-L3 de 2e (de 1e ben ik in het bos kwijt geraakt) maar beide werkten feilloos, de eerste met de D70s daarna met de D90 en de 2e ook met d eD90 en nu met de D7100. Het verschil tussen en nepper en een echte is niet zo gek groot toch?
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor ThijsHakvoort » zo nov 24 2013 12:35 pm

Hilda schreef:Het verschil tussen en nepper en een echte is niet zo gek groot toch?


Stiekem toch hoor, de originele afstandsbediening deed het feilloos op zijn D600. Maar de "goedkope niet originele" haperde...
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...
Gebruikersavatar
ThijsHakvoort

Forumlid
Berichten: 243


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma dec 02 2013 10:13 am

Nog eens even met een D610 getest: de "goedkope niet originele" laat de camera weer op tilt slaan.

Een echte ML-L3 is intussen gearriveerd. Probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor peterpj » ma dec 02 2013 10:43 am

Ik heb dezelfde ervaring 2 maal een Phottix kabel afstandsbediening. Na een paar opnamen dood. Alleen een ML-L3 is mij te duur. Evenals de goede raad.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/
peterpj

Forumlid
Berichten: 269


Locatie: zwaag
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor CaptainHook » ma dec 02 2013 12:32 pm

@peterpj: Een originele Nikon ML-L3 kost ca. 25 euro, dus dat is nog te overzien.
De allergoedkoopste imitatie ML-L3 kost op eBay net aan één euro (!).
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksi ... &_from=R40

BTW, ook in Nederland zijn alternatieven te koop, zoals hier bijvoorbeeld: http://www.fotoshopaalten.com/nl/catalo ... t/?q=ml-l3

Misschien moet je wel geen Phottix kopen, maar een ander merk. Ik heb zelf in de loop v.d. jaren al diverse alternatieve afstandsbedieningen (voor verschillende camera's) via eBay gekocht. En deden het allemaal prima. Voor dat geld kun je vaak niet eens hier in Nederland een reservebatterijtje kopen. :wink:

En alles kan idd kapot. Maar ook van die verweggistan leveranciers heb ik altijd een prima, zo niet betere, service gekregen dan van bedrijven hier in Nederland. Gewoon netjes melden en men stuurde zonder mankeren een nieuwe op.

Zo heb ik zelf een niet-originele draadloze (!) MC--36 afstandsbediening en die werkt zowel op een D700 als een D800E al meer dan een jaar prima! En dat voor een fractie v.d. prijs v.d. Nikon MC-36 (die bovendien NIET draadloos is)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor peterpj » ma dec 02 2013 5:05 pm

ik heb een d300s dus daar werkt een ml-l3 niet mee. Ben huiverig om een niet nikon apperaat te kopen
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/
peterpj

Forumlid
Berichten: 269


Locatie: zwaag
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goedkope afstandsbediening

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 02 2013 5:14 pm

Hier ook geen probleem met China kloon draad-ontspanner voor een D700 (dus met 10-polig stekkertje ----> past op een D300s).
Er kan weinig mis met een draadontspanner. Stekker, draadje, contactje.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten