Nieuwe monitor

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Nieuwe monitor

Berichtdoor Gideon » wo jul 23 2014 12:40 pm

Hallo allemaal,

Ik ben mij rustig aan aan het oriënteren op een nieuwe monitor. Het merk waar je dan eigenlijk heel snel tegen aan loopt is Eizo. Wat ook direct opvalt aan deze schermen is dat ze gewoon niet goedkoop zijn. Op zich hoeft dit ook niet als de kwaliteit er naar is. Ik ben er zeker van overtuigt dat bijvoorbeeld een Eizo CS230-BK (23") een prima monitor is. Maar na een beetje onderzoek zie ik het volgende verschil tussen deze en bijvoorbeeld Eizo CX241-BK (24") dat de laatst benoemde 99% van Adobe RGB kan tonen en de CS230 maar 75%.

dat laatste percentage lijkt erg laag als je uit gaat van 99%, maar ik vraag mij dus af: is dit goed merkbaar? heb je deze laatste 24% ook echt nodig? En hoeveel laat bijvoorbeeld een gemiddeld Samsung scherm van +/- 200 euro zien.

Ook ben ik benieuwd of er goede en wellicht goedkopere alternatieven zijn. De Eizo CS230-BK (23") heeft een ingebouwde kalibrator,dit is een groot pluspunt omdat je deze bij andere scherm nog los moet kopen.
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor ArjanL » wo jul 23 2014 2:27 pm

Kort gezegd: ja! de kwaliteit is er naar.
Zeker de Color Graphic serie.
Niet alleen vwb kleurweergave maar ook vwb ergonomie, keystone regeling, individuele calibratie af fabriek, uitgebreid menu voor allerlei weergave mogelijkheden.
Maar, ik heb er zelf één en ben dus een beetje bevooroordeeld. Maar waarom een objectief aanschaffen van € 1200,= en dan de kwaliteit hiervan bekijken op een monitor van € 200,=?
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. (waarbij de persoon bepaalt hoe sterk de ketting moet zijn).

Op het forum is genoeg gezegd over alternatieven (Dell o.a.); zoek eens.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor CaptainHook » wo jul 23 2014 3:39 pm

Maar tussen 200 en 1200 euro zit nog heeeeel veeeeel keuzes in hoor! :lol:

Idd, zoek maar eens op de Dell Ultrasharps; veel monitor voor je geld!
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor Gideon » wo jul 23 2014 4:31 pm

ArjanL schreef: een objectief aanschaffen van € 1200,= .


De CS230-BK kost 499
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor MartinT » wo jul 23 2014 8:09 pm

CaptainHook schreef:Maar tussen 200 en 1200 euro zit nog heeeeel veeeeel keuzes in hoor! :lol:

Idd, zoek maar eens op de Dell Ultrasharps; veel monitor voor je geld!


Eerlijk gezegd wens ik de bovenstaande stellingname te betwijfelen.
Er zijn tussen die twee bedragen inderdaad veel monitoren te koop.
Maar hier gaat er niet om wat er wel niet allemaal te koop is, maar om wat een verantwoorde, afgewogen koop is. En dat laatste hangt sterk af van je overige apparatuur. Zoals hierboven ook al is opgemerkt: als je veel geld in hoogwaardige apparatuur hebt gestoken, is het natuurlijk niet slim om het resultaat op een matige monitor te bekijken. De meeste monitoren zijn bedoeld voor kantoorwerk en goede kleurweergave is daarbij secundair. En als je dan toch werkelijk kwaliteit wilt is er ineens niet meer zo "heeeel veeeeel keuze".
Eizo, Dell Ultrasharp en misschien nog een paar, dan heb je het naar mijn mening wel gehad.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor Karel Giesen » wo jul 23 2014 9:11 pm

Er zijn inderdaad niet zo veel monitoren die 95% of meer van het RGB-kleurenpallet kunnen laten zien. De verschillen zijn echter heel goed te zien, tenzij je (een beetje) kleurenblind bent. Werk je alleen maar in een WEB-omgeving dan heeft het geen zin om zo'n goede monitor aan te schaffen.

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor Redblockman » do jul 24 2014 9:00 am

Ik denk dat als je wegwijs wil worden in het woud aan monitoren wat er te koop is dat er dan maar 1 eerste stap is.
Ga voor jezelf afbakenen wat je wil hebben. Hoe groot is prettig om mee te werken... Wat voor resolutie is wenselijk? En zeker niet onbelangrijk, wat mag het kosten.

Blijkbaar is een eerste eis een hoge percentage RGB kleuren reproductie. Dat is een optie die heel veel handmatig nalopen vergt denk ik. Maar het bakent wel een heel stuk af, er zijn volgens mij niet veel schermen die dat goed doen.
Je komt zelf met 24" schermen aan, is dit voor jou een wenselijke diagonaal, of liever toch ietsje groter of juist kleiner?
Heb je al nagedacht/ideeën opgedaan over wat voor resolutie je leuk zou vinden? Hier hangt ook weer iets anders mee samen, stel je gaat voor zo'n mooi Dell 32" scherm met super resolutie gaat de videokaart in je pc die resolutie tevoorschijn kunnen toveren of trekt die het niet(mogelijk dus nog een investering nodig).
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor Tom van Hell » do jul 24 2014 11:24 am

IK weet niet of je de Dell ultra sharp goed kan kalibreren
Ik heb zelf de EIZO S2433W 92% RGB 24 "( zal inmiddels wel een ander type voor zijn)en de EIZO easy pix om te hardwarematig te kalibreren (kan niet bij alle EIZO's}
Ideaal je kan een SRGB profiel aanmaken en een RGB en nog een derde en daar tussen schakelen indien nodig
Maar van 1 ding spijt, dat ik het niet eerder gedaan heb
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor Gideon » do jul 24 2014 4:35 pm

Hallo,

dank voor de antwoorden. Ik zie inmiddels een Dell U2412M. Dit zit er erg goed uit voor de prijs. En deze past mij ook goed in het budget gezien het feit dat er nog een Mac bij aangeschaft moet worden.
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor iefie » do jul 24 2014 7:55 pm

Maar die kan niet veel rgb aan. Kun je beter kijken voor een 2410
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor MartinT » do jul 24 2014 10:08 pm

Gideon schreef:Hallo,

dank voor de antwoorden. Ik zie inmiddels een Dell U2412M. Dit zit er erg goed uit voor de prijs. En deze past mij ook goed in het budget gezien het feit dat er nog een Mac bij aangeschaft moet worden.


Recentelijk is er een hele discussie over precies hetzelfde onderwerp geweest.
Lees dit draadje nog eens door: viewtopic.php?f=52&t=54327
Want ik vraag me af of je met de U2412M wel echt goed af bent, ondanks z`n aantrekkelijke prijs.....
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor erikcreugers » do aug 14 2014 12:15 am

Ik heb twee maanden gelden een Eizo Color Edge CG223W monitor gekocht voor € 730,-- bij Eizowinkel.nl. Hierbij was de Eizo ColorNavigator licentie bij inbegrepen alsmede de monitorkap. Bij de Eizo CS230 is deze licentie niet inbegrepen, en moet je dus nog eens € 199,-- apart aftikken. Zonder deze software heb je niks aan de ingebouwde kalibratietool als je monitor hardwarematig wil kalibreren, wat het beste resultaat oplevert, Deze software heb je dus nodig om je monitor hardwarematig te kalibreren. Bij de CS230 wordt enkel de ColorNavigator Elements software geleverd. Dit is een uitgeklede variant van de ColorNavigator software, en biedt veel minder instelmogelijkheden.
De Eizo CS230 inclusief ColorNavigator software kost je dan € 698,00 en dan heb je nog geen monitorkap erbij, wat echt een aanrader is. Deze kost je dan nog eens € 89,00 wat het totaalbedrag brengt op € 787,00 (overigens is dit geen originele Eizo kap, maar van PChOOD geleverd door Eizowinkel.nl)

De Eizo ColorEdge CG223 is een professionele 22 inch PVA LCD-monitor met 95% AdobeRGB kleurruimte en 1680 x 1050 pixels. Zeer geschikt voor digitale fotografie en kleurcorrecte beeldbewerking. Volledige hardware kalibratie met meegeleverde ColorNavigator software en optioneel kalibratie-instrument voor langdurig correcte kleurweergave.


Het kleurbereik van de Eizo ColorEdge CS230 is bijna gelijk aan de sRGB-kleurruimte. Omdat veel HD-camera's de sRGB-kleurruimte gebruiken, is de CS230 dus een prima scherm om HD beelden te bewerken. Met de 16-bits Look-Up Table en de 10-bits kleurweergave kan de CS230 alle kleuren in zijn kleurbereik uiterst precies weergeven. Door de automatische monitorcorrectie met het geïntegreerde meetsensor blijft de nauwkeurige kleurweergave ook gegarandeerd.


Echter, zovele mensen, zovele smaken.... De een wil absoluut controle hebben over het hele spectrum, terwijl de ander alleen goede kleur weergave belangrijk vindt.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe monitor

Berichtdoor Drikus70 » vr aug 15 2014 8:56 pm

Weet niet of het voor iemand nog interessant is maar de genoemde Eizo CX241-BK uit de openingspost is bij Calumet voor 799 beschikbaar:

https://www.calumetphoto.nl/product/eizo-cx240-bkcolorgraphic-lcd-display-24-/EIZCX240BK?cm_mmc=NMAIL-EIZCX240BK-140814

en komt er ook nog eens erg goed vanaf bij prad.de:

http://www.prad.de/new/monitore/test/2013/test-eizo-cx240-teil17.html#Fazit
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten