EN-EL15 Kameramarkt

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Sandervb » wo jan 21 2015 9:42 pm

Ben benieuwd :)
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Faiz » wo jan 21 2015 9:55 pm

Pakketje zat in een mooi doosje. Goed verpakt. Top! :thumbup:

Afbeelding

Verpakt in 3 kleinere doosjes 1 acculader (die tevens ook voor amerikaanse stopcontacten geschikt is) en 2 accu's EN-EL15.
Afbeelding

Uitgepakt ziet het er zo uit
Afbeelding

Hier dan een plaatje van de Nikon en de DSTE
(de accu met "kung-fu" letters is van Nikon :wink: )
Afbeelding

Natuurlijk past de nieuwe DSTE accu gewoon in de Nikon MH-25 lader
Afbeelding

De acculader heb ik erbij genomen omdat deze standaard voor de Amerikaanse stopcontacten gemaakt is, en ik over een ruim een maandje in Midden-Amerika zit. Er zit een koppelstukje bij, die je eenvoudig op de stekker klikt, zodat je hem gewoon op de Nederlandse/Europese stopcontacten kunt aansluiten. Je loopt ook niet te klooien met losse draden, en hij is ongeveer 1/3e kleiner dan de Nikon MH-25 acculader, dus scheelt dat weer ruimte in de tas.

Momenteel ben ik beide accu's aan het opladen. De ene in de DSTE acculader en de andere in de Nikon MH-25 acculader.

Ga ze binnenkort, van het weekend, in de camera prikken. To be continued….
(de foto's zijn even snel met mijn iphone genomen, dus even niet klagen over de witbalans of scherptediepte :wink: )
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Jill. » di jan 27 2015 10:16 pm

Even een stipje hier, zelf ook op zoek naar EN-EL15 accu's dus ben erg benieuwd naar je bevindingen :)
Jill.

Forumlid
Berichten: 36



Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Faiz » wo jan 28 2015 6:01 am

Jill, die kan je gerust gaan bestellen. Accu werkt prima. Afgelopen zondag even wat plaatjes in de stad geschoten, zowel binnen als buiten. Buitentemperatuur was ongeveer 5 graden. Camera stond vrijwel continu aan. Uiteindelijk in ruim anderhalf uur iets van 150 RAW plaatjes geschoten. Batterijstatusindicator op het display van mijn D7100 gaf aan dat het eerste blokje er niet meer was, dus ik schat dat ik met 1 accu op zo'n 600 RAW plaatjes uit kan komen. Dat staat bij mij ongeveer gelijk aan het volschieten van 1x een 32 GB sd-kaartje in RAW. Misschien als de temperatuur niet zo wisselend is, dat er dan nog wel wat meer uit te halen is, maar dat ga ik over een maandje beleven.

Als je de accu gaat bestellen, kijk dan naar de lader+accu combinatie. Die lader is een verrekt handig ding. Lekker compact en geen losse kabel, je prikt hem direct in het stopcontact, ideaal voor als je op reis gaat.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Jill. » wo feb 04 2015 4:06 pm

Ik ga hem bestellen! Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Jill.

Forumlid
Berichten: 36



Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Brutus » wo feb 04 2015 5:21 pm

In dit verband misschien een beetje off-topic.
Als dat het geval is, mijn excuses, moderator.

Heeft iemand ervaring met het opladen van een EN-EL15 met andere opladers dan die van Nikon?
Op vakantie neem ik altijd een universeelladertje (Icidu, 700mA) mee voor telefoons, tablet en batterijen, werkt prima; ook de accu van mijn oude camera laadde zonder problemen op.
Kost wat meer tijd vanwege het kleinere vermogen maar ach, 's nachts slapen we toch meestal...

Wat denken jullie, kan dit kwaad voor Nikon accus?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Faiz » do feb 05 2015 6:11 am

Goeie vraag Brutus, ik heb geen idee. Ik zou denken dat het laden met een lagere ampère lader, dan wordt het als het ware een soort van druppellader, geen kwaad kan. Zolang de lader maar door heeft dat ie moet stoppen met laden als jouw accu vol zit. Misschien dat een technischer iemand dit nog verder kan bevestigen.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Faiz » do feb 05 2015 6:19 am

Jill. schreef:Ik ga hem bestellen! Bedankt voor je duidelijke uitleg.


Graag gedaan Jill. Veel plezier ermee :thumbup:

Btw. Gisteravond weer een uurtje of anderhalf buiten wezen spelen. Was rond het vriespunt en flink wat foto's geschoten, waaronder wat long exposures, veel gebruik gemaakt van de live view en de display verlichting. Dezelfde accu als anderhalve week gelden, accu tussentijds niet opgeladen, maar er zit nog voor ongeveer 30% aan capaciteit in. Dus dat gaat best lekker.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor JvdKooij » do feb 05 2015 7:40 am

tja, ben toch blij dat ik hetzelfde bij dx.com besteld heb, betaal je slechts een paar dollar voor dezelfde lader. Je moet alleen wat geduld hebben voordat je het ontvangt.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor CaptainHook » do feb 05 2015 10:07 am

Maar Jaap toch, hoe kun je dat nou doen?! :twisted: Een takkijakkie merk lader gebruiken om je kostbare Nikon van energie te voorzien? Dat kan nooit goed gaan... :angel: Nikon service zal dit kunnen zien dat er ongeautoriseerde elektroontjes je camera invloeien. Foei! Hoe kun je ons dierbare merk zo mishandelen? :P

Je dient je zuur verdiende pegels braaf in de zakken van Nikon aandeelhouders te laten vloeien! Onder geen beding mag jouw pecunia in andere oosterse handen komen! :problem:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor JvdKooij » do feb 05 2015 10:10 am

:D

Nikon heeft toch helemaal geen autolader?
Wordt dus een probleempje als ik meer dan een week geen andere stroomverziening heb.
Laatst gewijzigd door JvdKooij op do feb 05 2015 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor CaptainHook » do feb 05 2015 10:26 am

P'cies Jaap!
Nikon heeft in al haar oosterse wijsheid besloten dat JIJ als klant je dient te conformeren aan wat Nikon goeddunkt. M.a.w. als er geen auto-acculader in het prijzige assortiment van kostbare accessoires is opgenomen, dan is dat voor jouw bestwil! De japanse opperwijsheren vinden dat elektroontjes uit auto-accu's niet geschikt zijn als energiebron voor hun edele camera's. En daar dien jij je, als nederige klant, gewoon bij neer te leggen! :lol:

Geen reguliere WCD bij de hand; dan geen oplaadpower voor je Nikon! Basta. :wave:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor Brutus » do feb 05 2015 11:26 am

JvdKooij schreef:Nikon heeft toch helemaal geen autolader?


Da's nou de grap met het Icidu ladertje waar ik het eerder over had.
Zowel lichtnet als auto.
Enne... Volgens Mr. Google al voor €9,95 te koop... :wink2:
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mei 25 2022 4:09 pm

Oud draadje, nieuwe ervaring.
Als ik de reviews lees over de EN-EL15 zijn ze allemaal positief, echter mijn exemplaar aangeschaft medio 2019, liet mij in het veld abrupt en zonder low battery melding in de steek. Ook de gebruiksduur viel mij de laatste tijd steeds meer tegen en de laadcyclus in de lader was ook niet voorspelbaar.
Kortom, de pech van een slecht exemplaar.
Dit gemeld via de chat op de site van https://www.kameramarkt.nl en er werd dezelfde dag nog een nieuwe accu opgestuurd.
Deze positieve ervaring wilde ik maar even gemeld hebben.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: EN-EL15 Kameramarkt

Berichtdoor jan24 » wo mei 25 2022 6:01 pm

Ik heb er ook besteld, accu's en opladers voor verschillende camera's. Probleemloos.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1811


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten