Extreem lange sluitertijden.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor Schoonderbeek » zo mei 24 2015 7:41 pm

Wie weet hier een antwoord op ?

Ik heb een praar weken geleden de zeelandbrug gefotografeerd met lange sluitertijden.
Het was overdag en de zon scheen aardig. Nu kwam ik met mijn lightcraft LCW 500 9 stops filter niet verder dan 4 sec sluiterijd zonder dat de foto gaat overbelichten.
Het diafragma stond op F22.
Hoe kan ik nog langere sluitertijden creëren voor overdag ? Doe ik wat fout ?

Zover ik weet kan je twee filters over elkaar heen schroeven, wat zou er gebeuren als iker bv een 9 stops en een 6 stops op elkaar schoef ? Krijg ik dan vervorming of een kruis in foto's net zoals een verstelbaar filter ?
Ik zie namelijk wel eens foto's voorbij komen met een sluiterijd van bv 4 min, hoe doe je dat overdag ?

Wie heeft hier ervaring mee ?

Groeten , Marco Schoonderbeek
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor Hilda » zo mei 24 2015 7:55 pm

Ik weet alleen dat je dan het beste ND filters kan gebruiken maar heb er geen ervaring mee. Heb dit gehoord van een prof die bij ons op de fotoclub was. (Henny Berno Stern)
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor robasc » zo mei 24 2015 8:02 pm

Big stopper van lee filter
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor weimaraner » zo mei 24 2015 8:33 pm

Hmm, met 9 stops op f22 en dan nog maar 4 seconden sluitertijd? Stond je ISO wel op de laagste stand want als de Lightcraft echt 9-stops is lijkt 4 seconden me wel wat kort. Ik kom met mijn 10-stops B&W altijd wel op langere tijden en dan diafragmeer ik niet tot f22 (om dat bij dat soort kleine diafragma's diffractie de beeldkwaliteit kan verminderen).

Twee filters over elkaar heen gebruiken is geen probleem maar kies dan sowieso voor een goed merk om kwaliteitsverlies te voorkomen. Ik gebruik regelmatig mijn Lee Big Stopper (10-stops) in combinatie met een Lee 3-stops ND filter zonder enig probleem.
Het kruis waar je het over hebt is iets dat een gevolg is van het gebruik van een variabel ND-filter, bij normale ND filters heb je daar geen last van.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor Schoonderbeek » zo mei 24 2015 9:29 pm

Ik zie tot mijn verbazing zie ik dat bij de gemaakte foto een iso van 1250 is gebruikt. Volgens mij staat hij veel te hoog klopt dat ? Moet die niet gewoon op 100 staan ? Heb je nog meer tips ?
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor weimaraner » zo mei 24 2015 10:05 pm

ISo altijd zo laag mogelijk zetten, en dan bedoel ik numerieke waarde (dus waarschijnlijk ISO 100) - niet op waardes daaronder (L0.3 enz.).
Diafragma niet te ver dicht - ik fotografeer met mijn groothoek meestal op f11/f13 - de scherptediepte is dan toch al meer dan voldoende.
Als ik hoger ga is dat omdat ik soms net 1 stop te kort kom met mijn filter(s) - maar liever niet dus.
Gebruik verder spiegelvoorontspanning om trillingen zoveel mogelijk te vermijden en ook een degelijk statief en draadontspanner of zender.
De optie "lange sluitertijden ruisonderdrukking" gebruik ik meestal wel al zijn de meningen daarover verdeeld. Grootste nadeel is dat de camera dan, na de actuele opname, nog een opname met dezelfde instellingen maakt maar dan met dichte sluiter. Dat betekent dus dat een opname met 1 minuut sluitertijd je feitelijk 2 minuten kost - en dat is jammer als tijdens die tweede minuut net die mooie wolkenpartij voorbij komt waaien.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor Schoonderbeek » zo mei 24 2015 10:25 pm

De ruisonderdrukking heb ik ook aan staan, het duurt dan ook wel even voordatik de foto op mijn lcd kan bekijken.
De spiegel opklappen heb ik niet gedaan met de reden dat deze kleine trilling, als het al een trilling opleverd teniet word gedaan door de lange sluitertijd.
Ik gebruik uiteraard wel een statief maar deze is niet geweldig, moet toch wel wat anders aanschaffen.
Ook gebruik ik een draadontspanner.

Ik ga sowieso eerst de iso omlaag zetten. :)
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor emiel » ma mei 25 2015 8:05 am

Waarom ga je overdag? 's avonds of 's ochtends rond zonsopkomst/ondergang is het licht veel mooier en minder, en dat is precies wat je wilt ;-)

Ajuus
Emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma mei 25 2015 8:31 am

Met twee filters krijg je geen sterfilter, wel veel zachtere opnamen.
Met m'n 10 stops B+W kom ik overdag met zon tot zo'n 30 seconden minimaal. ISO 100.

http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf
pagina 12 en verder
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor Schoonderbeek » ma mei 25 2015 8:48 am

emiel schreef:Waarom ga je overdag? 's avonds of 's ochtends rond zonsopkomst/ondergang is het licht veel mooier en minder, en dat is precies wat je wilt ;-)

Ajuus
Emiel


Klopt helemaal Emiel,

Maar soms ben je op een locatie waar je gebonden bent aan tijd.
Helaas was dat niet in de ochtend en in de avond. :(
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: Extreem lange sluitertijden.

Berichtdoor Schoonderbeek » ma mei 25 2015 8:49 am

Hans Braakhuis schreef:Met twee filters krijg je geen sterfilter, wel veel zachtere opnamen.
Met m'n 10 stops B+W kom ik overdag met zon tot zo'n 30 seconden minimaal. ISO 100.

http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf
pagina 12 en verder


Ik denk dat dat ook mijn probleem is geweest, de hoge iso, die stond op 1250.
Waarom weet ik ook niet, gewoon niet naar gekeken denk ik.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten