welke fototas

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

welke fototas

Berichtdoor Jahoe » zo sep 06 2015 8:52 pm

Hallo,

Ik ben op zoek naar een handige fototas naast de Lowepro flipside 400 AW die ik gebruik als ik puur op pad ga om te fotograferen.
Ik zoek hier een kleinere tas naast, voor voor als ik wat minder spul mee wil nemen, bijvoorbeeld tijdens een gezinswandelingetje oid. De lowepro bagfinder heeft me niet echt soelaas geboden en zoek wat adviezen. Ik heb nog een Lowepro Nova 170 AW. Die gebruik ik nu, maar past de 70-200 net wel/net niet in en die neem ik toch, ondanks zijn gewicht graag mee.

Het liefst zou ik een tas hebben waar ik mijn d7100 + sigma 17-50 in kan doen en de 70-200 f/2.8 mee kan nemen. Heel misschien nog wat ruimte voor de 60 mm macro. Maar meer niet. Ik zat te denken aan een lowepro event messenger serie misschien. (de 100 of 150)
Hoe handig is het gebruik van een schoudertas samen met een strap, waar mijn camera ook langs mijn heup zit.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor reneo57 » zo sep 06 2015 9:00 pm

Dat is ook toevallig, zat ook zo even rond te snuffelen ik dacht dat dit een makkelijk tasje was voor als je niet al te veel mee wilt nemen en kost weinig.

http://www.beslist.nl/accessoires/d0018939668/Lowepro_passport_sling.html
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Jahoe » zo sep 06 2015 9:19 pm

reneo57 schreef:Dat is ook toevallig, zat ook zo even rond te snuffelen ik dacht dat dit een makkelijk tasje was voor als je niet al te veel mee wilt nemen en kost weinig.

http://www.beslist.nl/accessoires/d0018939668/Lowepro_passport_sling.html


Mischien ook een leuke ja, maar vraag me af of daar een 70-200 in kan
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor gijs sandberg » zo sep 06 2015 9:24 pm

Beste J,
Het enige/beste advies blijft: pak alles dat er in moet en ga naar een goed gesorteerde winkel.
Wat de ene gebruiker handig/het einde vindt, is een nachtmerrie voor een ander.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Jahoe » zo sep 06 2015 9:34 pm

Klopt helemaal Gijs. Maar wat tips en bevindingen van anderen vind ik altijd wel een fijn startpunt. Zo had ik nog absoluut niet naar de passport sling gekeken en nu wel. En na paar minuten proberen in een winkel ken je ook nog niet alle gemakken of nukken. Dat merk je pas als je er een uur of langer mee loopt.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Vincent » zo sep 06 2015 10:17 pm

Jahoe schreef:En na paar minuten proberen in een winkel ken je ook nog niet alle gemakken of nukken. Dat merk je pas als je er een uur of langer mee loopt.


Kom naar een gladdig of clubdag en vraag of er leden zijn met een type tas die je daar een tijdje kunt proberen. Ik vind persoonlijk een schoudertas niet fijn werken. Anderen zweren erbij.

Ik heb wel een thinktank retrospective 20 die je zo kunt proberen. Gebruik ik zelf niet zoveel maar soms wel handig als ik niet zoveel meeneem. Maar dan gebruik ik hem zelden als schoudertas tijdens het fotograferen maar meer het vervoer ernaartoe :wink:
Laatst gewijzigd door Vincent op di sep 08 2015 11:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma sep 07 2015 9:01 am

Soms staan er op het internet de maten bij een cameratas. Of soms het aantal liters. Het blijft echter moeilijk om in te schatten of dat wat je zelf hebt er straks ook in past. Een goede tas koop je voor minstens 10 jaar. Bedenk even in stapjes van 2 jaar terug wat je toen had. Als je camera sterk uitrusting varieert, dan heb je meerdere tassen nodig, of een tas die je kun uitbreiden. Als de camera uitrusting in de laatste 10 jaar niet veranderd is, ben je een gelukkig mens, je heb al een goede tas.

Om in te schatten hoeveel ruimte er nodig is, reken voor elke camera, elk objectief en elke flitser minstens 1 liter. Reken voor een professionele 70-200, of een 12-24 rustig 2 liter.
Dan vermenigvuldig je het aantal liters met 2 voor een echt minimale tas. Dan heb je dus een tas waar het net in past, en dan zitten er foamtasjes om elk objectief en camera. Wil je een cameratas met tussenschotten vermenigvuldig dan met minimaal 4. Want de tussenschotten om het een en ander te beschermen, nemen ook ruimte in. En anders dan met foamtasjes, ga je met tussenschotten alleen de bodem van de cameratas gebruiken. Je spullen kunnen dan gemakkelijk uit de tas genomen worden, maar dat vraagt wel veel ruimte. Zelf heb ik een schoudertas met een inhoud van ongeveer 20 liter. Als ik veel wil mee nemen, passen er 2 camera body’s in, waarvan 1 met accu-pak, 1 flitser, en wel 10 objectieven in, allemaal apart verpakt in een foamtas. Als je dan een foto wilt maken, moet wel alles uit de tas, omdat je anders niet de gewenste combinatie hebt. Die 20 liter tas is in gebruiksklare toestand net voldoende voor één camera met objectief, een flitser en nog twee niet al te grote objectieven.
Werk je met één camera om de nek, dan kun je de tas gebruiken om zo 2 of 3 andere objectieven grijpklaar te houden, een flitser, een tafelstatief, extra voedingen, en ander klein spul.

Op http://www.taschenfreak.de/ veel foto´s van heel veel verschillende tassen en rugzakken.

Kijk eens naar de bagfinder van Lowepro. http://www.lowepro.com/bagfinder

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... eratas.asp

Ga eens naar deze website: http://www.cambags.com/ Klik bijvoorbeeld boven aan deze site op je voorkeur en dan kun met het linker venster een merk uitzoeken. In de beschrijving zie je zo wat er al niet in past. Ook andere merken worden genoemd. Je ziet ook meerdere foto’s. Bij Bagsize kun je ook aangeven hoeveel camerabody’s je hebt en wat de maat van je laptop is: 12, 15, 17 inch.

Meer tips: lees alles: http://www.hansbraakhuis.nl/cameratas-rugzak.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Sandor Gora » ma sep 07 2015 10:52 am

Jahoe schreef:een gezinswandelingetje
ehhhh.... met drie lenzen? :shifty:
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Jahoe » ma sep 07 2015 10:41 pm

Dank voor de uitgebreidde reactie Hans. Ik ga zeker even rondkijken op de links die je noemde. Lowepro bagfinder ken ik wel, maar daar kwamen toch ook grotere tassen uit dan dat ik op het oog heb.

Sandor Gora schreef:
Jahoe schreef:een gezinswandelingetje
ehhhh.... met drie lenzen? :shifty:


Ik begrijp wat je bedoelt. Als ik alleen de body met 17-50 bij me heb schiet ik soms te kort. Al is de 70-200 inderdaad wel zwaar om altijd maar mee te nemen. Maar als het daarbij blijft dan is het denk ik nog wel te doen. Heb ook nog een 70-300, maar die staat momenteel te koop. Ik bedoel hiermee ook een dagje dierentuin oid. Gewoon een wat kleinere tas als je wel wat mee wilt nemen maar niet de grote rugzak. En is ook handig als er naast de camera nog wat andere spulletjes meekunnen, zoals wat eten en een appeltje ofzo...
Heb ondertussen via PB een interessant aanbod gekregen voor een Think tank retrospective 10. Dus die ga ik ook eens verder bekijken... :) .
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor MartinT » ma sep 07 2015 11:50 pm

Heb ondertussen via PB een interessant aanbod gekregen voor een Think tank retrospective 10. Dus die ga ik ook eens verder bekijken... :) .


Kijk hier ook eens naar!
Was n.l. vorige week met precies hetzelfde bezig. Heb een grote LowePro rugzak, die tevens als opslag dienst doet, maar vaak te groot en te zwaar is om op overal mee naar toe te slepen.
Bij mijn zoektocht naar een niet te grote schoudertas voor (a) een body met lens erop (70-200/2.8 ) en (b) nog een aparte lens (24-70/2.8 ) kwam ik met hulp van een deskundige verkoper ( heus, ze bestaan) bij Cameratools uit bij de Thinktank Retrospective 20. Deze dus: http://www.cameratools.nl/tassen-koffer ... pinestone/
De tas is dieper dan de 10 serie, waardoor mijn D800 met de 70-200/2.8 er staand inkan! Dus schietklaar! Er kan eigenlijk nog veel meer in, maar dat is niet mijn bedoeling. Een schoudertas moet je niet te veel beladen is mijn ervaring.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Sandor Gora » ma sep 07 2015 11:58 pm

hmm, ziet er goed uit, die tas
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor MartinT » di sep 08 2015 12:09 am

Ja, en hij is ook onopvallend door de materiaalkeuze.
Het is het soort tas waar iedereen in de stad mee zou kunnen lopen, niet specifiek een fotograaf dus.
Toch ook wel iets wat ik een voordeel vind.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Jahoe » di sep 08 2015 11:20 am

Volgens een YouTube review past een body met een 70-200 ook in een think thank retrospective 10. Het zij net en steekt dan iets over de rand. En de 20 is toch net weer wat groter dan nodig is.
Heb ondertussen het aanbod van de 10 geaccepteerd en ben erg benieuwd hoe die gaat bevallen. Ik ben helaas niet in de gelegenheid om een halve dag uit te trekken om in een goede winkel een en ander uit te proberen, dus doen we het zo. Bedankt voor alle adviezen.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Vincent » di sep 08 2015 11:23 am

Gratis tip van mij :lol: : Let er vooral ook op dat het in de tas past ongeacht welk objectief er op de body zit. Ik heb zoveel tassen gezien waar alles in past, maar alleen met 1 specifiek objectief aan de body en anders past het niet, of moet de hele tas verbouwd worden. Er is niets zo vervelend (en onnodig tijd en stof verslindend) als bijv. steeds de 70-200mm van je body te moeten halen voor je midrange zoom als je de camera in je tas wilt stoppen.

Mocht de Retrospective 10 je dus als tas bevallen maar als maat niet, er is ook een 20 en een 30 verkrijgbaar :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fototas

Berichtdoor Michele » di sep 08 2015 2:14 pm

@TS: Ik weet niet hoe belangrijk je veiligheid vindt, maar let er op dat heel veel handige, kleine tassen niet zijn voorzien van een ritssluiting en/of kliksluitingen om ze compact te kunnen houden. Ik heb een Artisan&Artist ACAM 7100 voor mijn Fuji setje en die sluit (net als veel kleine Thinktanks) alleen met klittenband. Heb ik dus zelf nog een extra singeltje aan vast genaaid met een kliksluiting om 'm echt strak dicht te kunnen trekken. Dat om te voorkomen dat iemand in een menigte een ruk aan de klep geeft en een graai doet.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten