veilig vervoeren apparatuur vliegtuig

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig

Berichtdoor Michele » di sep 15 2015 11:53 pm

Rik Rollinga schreef:... maar als je professional bent verdient het onderwerp wel wat eigen onderzoek dat verder gaat dan "hoe verstop ik mijn 400mm lens". Hier moeten meer fotografen mee zitten. Bel eens naar een maatschappij of vraag aan de desk op het betreffende vliegveld (bij aankomst uiteraard, want anders maak je slapende honden wakker) of er überhaupt oplossingen bestaan.

Geloof me, iedere beroepsfotograaf die regelmatig vliegt met meer dan een 70-200 op zak heeft zich hier al zijn kop over gebroken. En een belletje naar de maatschappij levert je een blij klinkende dame op die zegt "geen probleem, dat kunt u gewoon inchecken". Want bij alle vliegboeren mag je idd inchecken zoveel als je wilt als je maar betaalt, maar zoals Rbfoto al aangeeft:
rbfoto.nl schreef:Jawel, maar ik wil 't het ruim niet in hebben.
Plus dat de maatschappijen waarmee ik vlieg, vaak geen Nederlandse maatschappijen zijn. Dan wordt 't toch best lastig.
Want inchecken geeft enorme risico's. Om te beginnen de manier waarop er met je spullen omgegaan wordt (ooit gekeken hoe bagage in en uit een vliegtuig gehaald wordt?) en ten tweede het risico dat het niet of niet tijdig aankomt. Als je voor 2 dagen op en neer gaat naar Milaan voor een modeshow of naar Valencia voor een race, dan kun je niet het risico lopen dat je belangrijkste werktuigen een dag (of twee) later arriveren. En in een onverwoestbare Pelicase stoppen is leuk, maar grijpgrage vingers weten dat er in pelicases doorgaans geen ondergoed zit, dus persoonlijk zou ik niet met zo'n ding naar pakweg Rome, Milaan, Heathrow, Schiphol of Afrika vliegen...

En ja, er zijn veel meer fotografen met dit probleem. Hele bekende zelfs. Ik ken diverse F1 fotografen die iedere keer weer ruzie hebben met vliegmaatschappijen omdat ze hun 500mm mee willen in de handbagage naar de andere kant van de wereld terwijl de maatschappij wil dat ze 't ding inchecken. Voordeel is wel dat veel van die jongens door het vele vliegen gold of platinum klantenpassen hebben en dan kan er vaak wat meer geregeld worden. Privium members hebben wat dat betreft echt een streepje voor. Maar het blijft raar dat je met een muziekinstrument wel de cabine in mag, maar met een 400mm f/2.8 niet (en een gitaarkist of saxdoos is ook niet echt klein en licht!). Je kunt vaak allerlei vakjes aanvinken bij "bagage"op de boekingssite, van ski's tot duikuitrusting en van muziekinstrmenten tot surfplanken en fietsen, maar nergens is er het vakje "kostbare fotoapparatuur" te vinden. Bij niet één maatschappij... Vermoed dat 't met de aansprakelijkheid te maken heeft, want een kapotte surfplank op vakantie is van een andere orde dan 20 mille aan fotospullen + bijbehorende eventuele gevolgschade.

Eén vriend van me lost zijn probleem op door een extra stoel te boeken voor zijn 600mm als hij naar Afrika gaat voor natuurwerk (2x per jaar) en die heeft daarvoor een deal met KLM als platinum cardholder. maar hij kan zijn reizen ruim van tevoren plannen. Reden om deze kostbare oplossing te kiezen: als hij zijn 600 zou inchecken ziet hij hem nooit meer terug. Op Nairobi en Johannesburg verdwijnt regelmatig wat, zeg maar, zeker als er op de kist "Canon" staat.
Ander vriendje van me heeft bewust een heel licht ogend rolkoffertje aangeschaft waar zijn 500mm f/4 Nikkor en overige meuk precies in past. Klein mannetje, klein koffertje, loop maar door. Die koffer weegt echter 15 kilo as ie helemaal vol is...

Dus om kort te zijn: de vliegboer geeft vrijwel zeker aan dat de oplossing "inchecken" heet, terwijl jij 100% zeker wilt zijn dat je je werk kunt doen. Dus zullen de meeste fotografen de gok nemen te zware handbagage bij zich te hebben en trucs uithalen om t spul mee te krijgen. Tenzij je de tijd hebt om te wachten ter plekke of er geen risico van diefstal is. Maar in mijn geval, binnen Europa, ben ik doorgaans vrijdagochtend heen, zondagavond terug en dan kan ik me niet veroorloven het risico te nemen dat mijn bagage een dagje later arriveert danwel geheel en al proletarisch van gebruiker gewisseld is. Om die reden vlieg ik ook zoveel mogelijk met budgetboeren, want bij EZ is het gewicht niet van belang en bij Ryan garanderen ze je 10 kilo handbagage in de cabine met Speedy Boarding.

P.S. bagage die je incheckt wordt regelmatig gecontroleerd (lees: opengemaakt). Een bevriende fotograaf vertelde laatst dat hij bij vliegen op de 'states steevast merkt dat zijn eenbeenstatief helemaal uit elkaar geweest is als hij het uit zijn koffer haalt na aankomst. Lijkt blijkbaar op een pijpbom.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig

Berichtdoor Rik Rollinga » wo sep 16 2015 12:04 am

Ok, bedankt, dat is duidelijk. Ik had het uiteraard niet over inchecken, maar vroeg me af: "als je tegen betaling meer mag inchecken, waarom zou je dan niet tegen betaling meer handbaggage mee mogen nemen?"
Ik begrijp uit jouw en rbfoto's verhaal dat, mits last minute, er geen extra handbaggage geregeld kan worden, onder geen beding... (uitzonderingen van de platinum card daargelaten (die heb ik zelf overigens ook, behalve wat eerder boarden nooit veel aan gehad)).

...een kist met Canon erop is ook wel erg naief.
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 16 2015 10:16 am

Rik Rollinga schreef:...een kist met Canon erop is ook wel erg naief.

Zeker met een Nikon objectief erin. :lol: :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig

Berichtdoor pveenstra » wo sep 16 2015 10:28 am

Je zou misschien zo'n gitaarkoffer kunnen kopen en die volgooien met je Nikon spul. Daar past wel een 600mm in. :D
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig

Berichtdoor jfbat » wo sep 16 2015 10:40 pm

Michele schreef:(en een gitaarkist of saxdoos is ook niet echt klein en licht!)

Een goede gitaar is niet zwaarder dan een 600mm [edit] of 400 mm 2.8 [edit], een akoustische zelfs lichter. De koffer weegt ook minder dan je zou denken (het is vooral heel veel lucht). Het formaat is wel een punt.

Oplossing is dan dat je de lens in een gitaarkoffer meeneemt en incheckt als gitaar. Kans dat je door de mand valt is natuurlijk vrijwel 100%, dat dan weer wel. :shh:
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig

Berichtdoor JvdKooij » do sep 17 2015 7:41 am

ik denk dat je iedere keer bji de security netjes uit de rij gehaald wordt en een en ander mag uitleggen :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig

Berichtdoor Saskia Janssen » do sep 17 2015 10:19 am

wij hadden hetzelfde dillema vorig jaar toen we naar Canada wilden. uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om handbagagekoffertjes te kopen, hierin plukschuim op maat voor onze apparatuur. de cameratassen gingen in de koffer in ruimbagage (leeg).
een pelicase is heel zwaar, zit je al aan een behoorlijk gewicht, vandaar dat wij dat niet gedaan hebben.
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten