Pagina 1 van 3

Studiolampen

Geplaatst: za aug 27 2016 9:53 am
door Jos
In de herfst heb ik een grote klus waarbij ik reflecterende objecten moet fotograferen in een museum. De lichtomstandigheden ter plekke zijn abominabel en ik zal dan ook mijn eigen licht moeten meenemen. Als verstokte available light fotograaf heb ik van studioflitsers geen verstand, dus zit ik te denken aan continuverlichting. Daarin heb je de keuze tussen led panels en softboxen met van die wokkellampen. De laatste zijn veel goedkoper dan de led panels, maar ze schijnen bepaald niet kleurecht te zijn. Klopt dit en in hoeverre is dit een probleem?

Re: Studiolampen

Geplaatst: za aug 27 2016 10:55 am
door ATOR
Wat voor lichtsituatie heb je daar precies? Als er bv een mix van daglicht en een halogeenspots is dan zul je met je eigen licht het bestaande licht volledig moeten kunnen overstemmen om kleurverschillen ontstaan door verschillende kleurtemperaturen van lichtbronnen te voorkomen. Daar heeft de meeste continue verlichting niet de power voor en dan zijn studioflitsers een betere keuze.

Voor kleurechtheid kun je kijken naar de CRI index van de lampen, hoe dichter bij 100 hoe beter.

Je kunt met een X-rite colorchecker passport eventuele oneffenheden in het kleurspectrum van lampen corrigeren.

Re: Studiolampen

Geplaatst: za aug 27 2016 11:42 am
door Hans Braakhuis
Als kleurechtheid een probleem kan zijn, op de wat duurdere camera's zit een WB (wit-balans) knop. Bij andere camera's zit die mogelijkheid in een menu. Handig.

Een voorbeeld: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Veelg ... vragen.pdf
pagina 8 en verder

Re: Studiolampen

Geplaatst: za aug 27 2016 11:57 am
door gijs sandberg
Beste Jos,
De casus is wel een opeenstapeling die mr. Murphy zelf niet kan bedenken. :o
-slecht licht, mogelijk gemengd,
-reflecterende objecten,
-museum (met alle mogelijke bezorgde omstanders/medewerkers)
Als het gaat om (losse) objecten kan je overwegen die objecten (ter plekke) op een eigen opstelling te plaatsen, zodat je licht en reflecties kan controleren.
re: overstemmen
Zoals Ator terecht aangeeft, om het licht egaal (en van één temperatuur te krijgen) moet je alle andere verlichting overstemmen, het gemakkelijkste is een setje studioflitsers en een gemeten Witbalans-instelling.
re: soort eigen verlichting
LED continue-licht kan het voordeel hebben dat ze minder warmte produceren dan het halogeen-instellicht van vele studio-flitsers.
Groeten, Gijs

Re: Studiolampen

Geplaatst: za aug 27 2016 10:02 pm
door Jos
Dank voor jullie reactie. Uiteraard gaat het museum dicht, wij hebben geen last van bezoekers. De kleine objecten zullen we op een opstelling fotograferen. Daglicht zullen we tegenhouden met het te fotograferen object af te schermen. Ook achter het object komt een zwarte achtergrond. Ik ben bij flitsers bang dat het licht te fel is en dat er ongewenste reflectie zal optreden. Ik heb de neiging voor continuverlichting te kiezen, omdat ik terwijl de zaak goed belicht is (lampen goed ingesteld, lichtopbrengst aangepast, et cetera) vervolgens de camera goed kan instellen, zoals ik dat onder available light situaties ook zou doen. Maar ook van anderen heb ik gehoord dat ik flitsen niet bij voorbaat uit moet sluiten.

Hans, ik heb een D800, die qua lichtbalans prima is in te stellen.

Re: Studiolampen

Geplaatst: za aug 27 2016 11:06 pm
door gijs sandberg
Jos,
re: uiteraard ... opstelling.
Dat soort factoren maken het iets gemakkelijker.
re: flits of continue.
Een set studio-flitsers heeft continue-instellicht, dat maakt het leven in enige opzichten net zo gemakkelijk als continue-licht, maar enige routine/oefening is in beide gevallen aan te bevelen.
Groeten, Gijs
PS re: qua lichtbalans
Ik heb van een oude rot geleerd dat een zelf gemeten witbalans veelal beter is.
Zorg wel dat je niet het instellicht meet, maar de flits zelf.

Re: Studiolampen

Geplaatst: zo aug 28 2016 10:26 am
door Jos
Een set studio-flitsers heeft continue-instellicht, dat maakt het leven in enige opzichten net zo gemakkelijk als continue-licht, maar enige routine/oefening is in beide gevallen aan te bevelen.


Dat zou het leven inderdaad alweer makkelijker maken... Zijn er verder nog tips?

Re: Studiolampen

Geplaatst: zo aug 28 2016 11:20 am
door oud0001
Ga uit van continu licht en bij voorkeur geen flitslicht. Flitslicht wordt door musea geschuwd door een kleur aantastende werking. Daarom wordt bij sommige objecten ook daglicht gemeden. UV heeft een kwaliteit vernietigende werking op kleuren e.e.a. afhankelijk van het object en de samenstelling van de kleuren. Gebruik het bestaande licht. IS er menglicht laat dan alles uitzetten zodat je 1 soort licht over hebt. Zet je camera op statief, op ISO200, zet em op M en meet de exposure met de spotmeting op een grijs kaart. Stel die waarde in. Gebruik de zelfontspanner op 2 seconden. Gebruik voor een goede WB ook een goede kleurechte grijs kaart. Wil je het nog preciezer, en dat wil je wel voor een museum, gebruik dan b.v. de Color Checker Passport. Dan worden de kleuren nog beter. oh ja, niets aanraken zonder handschoentjes van het museum. Zij hebben er speciale handschoentjes voor. Neem er de tijd voor. Museum werk is geen haastwerk. ;-)

Re: Studiolampen

Geplaatst: zo aug 28 2016 12:09 pm
door ATOR
In dit geval maakt het niet veel uit of je met continue of flitslicht werkt. Studioflitsers, uiteraard met modelleerlicht, zijn wel veelzijdiger als je een vergelijkbare klus krijgt waar je wel het aanwezige licht moet overstemmen of wanneer je met bewegende onderwerpen werkt.

Tien jaar lang hordes toeristen met flitsers is een probleem maar het effect van een paar flitsen op pigment degradatie is nihil. Bovendien hebben de meeste studioflitsers flitsbuizen met UV coating.

Een coole D800 feature als je met liveview en flitsers met modelleerlicht werkt is dat je de witbalans van liveview afzonderlijk in kunt stellen van de witbalans waarmee de foto gemaakt wordt.
Liveview gebruikt in M mode normaal de exposure preview mode met de diafragma, sluitertijd en ISO instellingen. Daardoor is wanneer je met flits werkt het beeld bij modelleer licht donker. Met de OK knop kun je dan omschakelen naar een viewfinder auto-gain mode zodat liveview lichter wordt. Dit is een firmware update en staat niet in de handleiding.

Werk tethered met een laptop, dat scheelt een hoop giswerk op de cameradisplay en je klanten kunnen meekijken.

Re: Studiolampen

Geplaatst: vr sep 09 2016 3:54 pm
door Jos
Museum werk is geen haastwerk.
Dat wordt het ook niet. Het museum gaat er een paar dagen voor dicht. Dank voor de tips, die ik ter harte zal nemen. Ik tendeer zelf naar continulicht, gewoon omdat dat voor mij het meest comfortabel is. Overigens: de objecten die ik moet fotograferen, zullen niet leiden onder flitslicht. Objecten die op plekken staan waar dat wel het geval is, bijvoorbeeld omdat er schilderkunst in de buurt hangt, kunnen gelukkig worden verplaatst naar de 'gecontroleerde omgeving' de objecten worden museummedewerkers verplaatst en opgesteld.

Werk tethered met een laptop, dat scheelt een hoop giswerk op de cameradisplay en je klanten kunnen meekijken
Dat ga ik inderdaad doen. Heb zo'n camfi ding gekocht. Werk goed. Zou echter liever met een kabel werken. Apple heeft een programma dat dat kan (ben de naam even kwijt). Voor windows bestaat zoiets denkelijk niet.

Re: Studiolampen

Geplaatst: vr sep 09 2016 3:59 pm
door Jaap Driest
Jos, dat was Sofortbild.
Maar weet je waarom het niet wilde werken?
Sofortbild is niet meer compatible met de nieuwste versie van OiS, El Capitan.
Er is (nog) geen versie beschikbaar.

Re: Studiolampen

Geplaatst: vr sep 09 2016 4:13 pm
door justme
[offtopic) die hele heisa over flitslicht is al eens wetenschappelijk onderzocht. daarnaast moeten ze ook niet te veel klagen, als je nagaat dat de meerderheid van kunstwerken al decennia lang verlicht waren door middel van olielampen of kaarsen... dát laat pas zichtbare beschadigingen achter!!!

Re: Studiolampen

Geplaatst: vr sep 09 2016 4:46 pm
door ATOR
Je kunt tethered met een kabel werken in windows: Lightroom kan het of als je met liveview op je computerscherm wilt werken heb je Nikon Camera Control Pro (niet veel soeps), ControlMyNikon (gebruik ik, werkt goed en is erg uitgebreid) of DslrDashboard (gebruik ik mobiel maar heeft een desktop versie). Met de laatste twee kun je bijvoorbeeld automatisch een focus stack maken mocht je dat nodig hebben.

Meestal werk ik met ControlMyNikon en laat ik hem de RAW files downloaden naar de Auto Import watched folder van LR zodat die de foto's automatisch importeert en ze met een preset specifiek gemaakt voor de sessie op het scherm laat zien.

Re: Studiolampen

Geplaatst: vr sep 09 2016 7:09 pm
door oud0001
Wiebe kun je me daar een link van doen? Ik wil dat onderzoek graag lezen. Ik hoor wel vaker dat er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan maar kan het onderzoek zelf nergens vinden. Ik zou het ten zeerste waarderen.

p.s. iedereen mag die link sturen hoor. ;-)

Re: Studiolampen

Geplaatst: vr sep 09 2016 11:19 pm
door Jos
die hele heisa over flitslicht is al eens wetenschappelijk onderzocht


Ik weet het en we zijn ook vrij om flits te gebruiken.

Ik heb controlmynikon geïnstalleerd en het werkt in zoverre dat ik liveview kan inschakelen. Als ik op de captureknop druk gebeurt er echter niks, behalve dat de term 'capture' even in beeld komt. Heeft iets met af-s instelling te maken. Ik moet er even induiken. Lijkt me een fijn programma als het een keer werkt. De Camfi doet het ook prima, hoewel ik toch het liefst door een optische zoeker kijk...