Statief belasting

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Statief belasting

Berichtdoor Ronald Jan » do sep 08 2016 3:58 pm

De meeste statieven hebben in het midden onder een haak zitten waar je wat aan kan hangen om het statief stabieler te maken , foto tas of wat anders .
Maar wat ik mij nu afvraag is het volgende je kan toch niet zomaar er wat aanhangen want het statief heeft een maximale belasting ?
Ik geef even een voorbeeld het statief kan belast worden tot 6 kg dus mijn camera met lens is 6 kg en volgens diverse verkopers kan ik er even goed nog een gewicht onder hangen om de stabiliteit te verhogen , maar ik denk dat ik dan het statief te zwaar belast en dat het doorbuigt onder dat extra gewicht en dus niet stabieler is maar juist instabieler wordt of zie ik dat helemaal verkeert ?
Of is het zo dat je het totaal maar met 6kg kan belasten 3kg er op en 3 kg er onder?
Dus moet ik iedere keer mijn tas wegen om het verantwoord te kunnen gebruiken als ik het nodig heb?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor gijs sandberg » do sep 08 2016 4:27 pm

Beste RJ,
Ik zou meer op common sense vertrouwen dan een opgave van een fabrikant.
Volgens sommigen kan een statief niet zwaar/stevig genoeg zijn.
re: wegen
Je kan te ver gaan, bovendien hangt die max belasting af van de plaats waar het gewicht hangt.
Ik zou de volgende benadering hanteren:
Als het statief stevig genoeg is voor wat je uit die tas haalt, kan je rustig de (half lege) tas er aan hangen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor Peter » do sep 08 2016 4:51 pm

lijkt me een vreemde maatstaf Gijs
waar baseer je dat op ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor Nikkormaat » do sep 08 2016 5:51 pm

Wat een slimme vraag. Nooit bij stil gestaan. Ik ben overigens ergens een foto tegen gekomen van een fotograaf die op zijn statief ging staan om over een muur te kunnen kijken. Hoe het afgelopen is stond er niet bij. Blijkbaar kan en statief ruimschoots meer hebben dan als max. wordt opgegeven. Ik heb de indruk dat het max. gewicht wordt opgegeven met het oog op camerastabiliteit en niet als maat om schade te voorkomen. Maar net als Gijs heb ik daarvoor geen gegevens. Je zou de importeur van jouw statief ernaar kunnen vragen
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do sep 08 2016 6:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor Vincent » do sep 08 2016 5:57 pm

Het opgegeven gewicht is zelden een maat voor het moment waarop het statief het, letterlijk, zou begeven. Als dat al zo zou zijn dan kun je, net als met opleggers en kraanmachines nog wel een factor 3 toepassen voordat het penibel zou kunnen worden.

Het opgegeven gewicht is vrijwel altijd een maat voor de maximale belasting waarop de trillingen nog goed geabsorbeerd kunnen worden door het statief. Op de blog van Really right stuff staat wel een stukje om te lezen. Overigens ook niet gekwantificeerd met harde cijfers.

http://blog.reallyrightstuff.com/choosi ... od-part-1/

Het idee van een gewicht (onder) aan het statief hangen is om het center of mass te verlagen, daarmee verhoog je de stabiliteit. Het is niet enkel om het gewicht zwaarder te maken
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor JaapV » do sep 08 2016 7:10 pm

100% eens met Vincent :thumbup:
En 100% eens met de eerste zin van Gijs: "Ik zou meer op common sense vertrouwen dan een opgave van een fabrikant."
Een kilootje of drie, vier meer onder het statief is heus geen probleem. Komt alleen ten goede aan de stabiliteit.
Behalve natuurlijk bij blikken statiefjes van €15 - €40, maar als die in elkaar beginnen te kreukelen heb je nog zeker 20 seconden om je camera te redden 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor RobNikon » do sep 08 2016 7:18 pm

[emoji23]
RobNikon

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor Brutus » do sep 08 2016 9:43 pm

Wellicht off- topic. Of...?
In dat geval mag de mod me er gewoon weer uitgooien.

Een gewicht onder het statief zal zeker meehelpen tegen het omvallen.
Bij een beetje wind gaat de tas (of wat er ook onder hangt) echter schommelen, heb ik ooit tot mijn schade gemerkt.
Foto's waren met gewicht ongeveer even sterk bewogen als zonder.
Heeft iemand andere ervaringen, en zo ja, wat doe ik fout?

(de laatste tijd heb ik een stuk stug elastiek in m'n tas als het een beetje waait.
Lus van maken, om de haak heen en een voet erop zetten)
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor JaapV » do sep 08 2016 10:04 pm

Bij wind (vooral vlagen) kan die tas inderdaad problemen geven. Logisch.
Maar dat betekent nog niet dat de tas eraan geen goed idee is. Beetje common sense helpt dan inderdaad.
* Een goed statief kan bijvoorbeeld in hoogte versteld worden, zodat de tas nét de grond raakt en met een steen er tegenaan niet meer "wegwaait".
* De poten één stand wijder uit elkaar doet ook vaak wonderen voor de stabiliteit.
* Of een canvas "matje" met drie bandjes halverwege aan de poten vastbinden en dan daar een flinke steen op: érg weinig last van wind. Niet bij blikken statiefjes! Geschikte steen in de auto houden 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr sep 09 2016 8:00 am

Gewicht onder een statief hoort niet te schommelen. Want anders heeft een statief om beeld onscherpte te voorkomen, geen zin. Gebruik je de fototas, hang die zo laag dat ook de grond bereikt wordt, het scheelt wel wat gewicht.

draagvermogen (draaggewicht). De fabrikant heeft het over draagvermogen. Het draagvermogen zegt niks over stabiliteit. Het draagvermogen is het gewicht dat een statief kan dragen. Als er een draagvermogen van 5 kilo wordt opgegeven, dan zal dat statief het begeven als er een camera + objectief + statief kop van 6 kilo wordt opgezet.
Eigenlijk hoort het draagvermogen van het statief drie keer meer te zijn dan het gewicht van je camera, objectief en statief kop. Alleen dan draagt het draagvermogen ook bij aan stabiliteit.

Bij Manfrotto heb je op de website een statieven configurator. Als je voor camera (+ objectief + flitser + accupak eens 4 kilo rekent) dan zet je er een compact balhoofd op. Dan klik je op Architectuur (je ziet het landschap met tele behoort in dat veld niet tot een van de keuze mogelijkheden). En je klikt daarna op consumer SLR dan hebben de aanbevolen statieven die langer dan 150cm zijn toch al een draagvermogen van 7 of 8 kilo.
http://configurator.manfrotto.com/manfr ... atrix=9839

Deze door Manfrotto aanbevolen statieven zijn dan de minimum configuratie. Goed voor gebruik in een studio, waar het niet tocht. Verdubbel rustig het gewicht, Manfrotto is optimistisch. Ga een uit van een draaggewicht van 10 kilo minstens.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor emdeklerk » vr sep 09 2016 12:20 pm

Lijkt me dat als je een camera/objectiefcombinatie hebt die 5,5 kg weegt je niet een statief aanschaft dat 6 kg kan dragen. Ik zou sowieso altijd een factor 2 meer kopen, dus pakweg 10 à 12 kg draagvermogen.
Hoewel ik op mijn werk (ik werk op een bekende hoge attractie in Rotterdam) zie dat 80% van de mensen een professionele of semi-professionele camera zonder enige bedenking gebruiken op wat hierboven al werd genoemd "een blikken statief". U kent ze wel: Velbon met spinnepootjes en zo.
(Opvallend is trouwens ook dat zeker 90% van de mensen de zonnekap - indien al aanwezig - ook bij felle zon, omgekeerd op het van een goedkoop UV-filter voorziene objectief laten zitten. Beroepshalve word ik ook heel vaak gevraagd mensen met de eigen camera op de plaat te zetten: de camera staat vrijwel altijd op P. En maar flitsen... Maar dat geheel terzijde...).
Common sense, dat is de boodschap van Gijs en daar sluit ik me volledig bij aan.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor gijs sandberg » vr sep 09 2016 1:33 pm

Peter schreef:lijkt me een vreemde maatstaf Gijs ... waar baseer je dat op ?

Peter hoe bedoel je?
Ik ga uit van normale omstandigheden:
-een kamera met lens van 1-4 kg
-een statief dat aanbevelng verdient (geen budget-blik of loodzware studio-zuil)
-een tas , die met inhoud voor velen toch 5-10 kg weegt.
Groeten,Gijs
PS Overigens: zelfbeheersing in (gebruikte) hoogte is het beste recept voor stevigheid in een statief (vele vraagstellers op dit forum gaan daaraan voorbij).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor George Fennes » di sep 13 2016 2:12 pm

Beste Hans ik las het volgende:
"De fabrikant heeft het over draagvermogen. Het draagvermogen zegt niks over stabiliteit. Het draagvermogen is het gewicht dat een statief kan dragen. Als er een draagvermogen van 5 kilo wordt opgegeven, dan zal dat statief het begeven als er een camera + objectief + statief kop van 6 kilo wordt opgezet. "

Dit is natuurlijk een onzinverhaal.
Dat als het draagvermogen met 1 kg wordt overschreden het statief het zal begeven.

Ik denk dat je in plaats van draagvermogen zou moeten lezen: Dat het statief tot die belasting stabiel is.

Hoe ik aan deze redenatie kom?

Ik heb 5 statieven in huis tot mijn beschikking een zware uitvoering van Manfrotto en lichtere exemplaren.
Gewoon proefondervindelijk vaststellen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor JaapV » di sep 13 2016 3:48 pm

:thumbup:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief belasting

Berichtdoor Michele » wo sep 14 2016 12:22 am

doorgaans gaat statiefbelasting over het maximale gewicht dat een van de gewrichten in de statiefkop kunnen hebben. Ik heb een balhoofdje met de belasting van max 500 gram. Zet je daar een cameraset op van een kilo, dan merk je frictie in het balhoofd. Het valt echter niet uit elkaar, maar is niet meer stabiel.
En om te voorkomen dat een Amerikaan een rechtszaak van een miljoen start omdat zijn camera van 3 kilo van zijn statief met belasting 4 kilo pleurt zijn de fabrieksopgaven doorgaans conservatief.
Om terug te keren naar het probleem van TS: de KOP kan vaak maar een beprekte hoeveelheid hebben. De vergrendelde poten (waar het hanggewicht op leunt) kunnen doorgaans veel meer aan. Heb wel eens zonder problemen op mijn Manfrotto monopod geleund met mijn volle gewicht van 90 kilo terwijl dat ding volgens de opgave toch maar 10 kilo kan hebben.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten