Sigma 10-20 + Cokin Z

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Sigma 10-20 + Cokin Z

Berichtdoor Matthijs » za nov 12 2016 5:30 pm

Hallo,

Sinds een aantal weken heb ik de Sigma 10-20mm in mijn bezit, en heb gisteren een waardebon van €250,- gewonnen bij de vogelbescherming.
Nu wil ik graag een filterset gaan kopen voor de 10-20mm en mijn oog viel op de Cokin Z Pro (+ND Grad filters) en eventueel een Big Stopper. Wat vinden jullie daarvan?
Ben vooral benieuwd naar ervaringen met vignetting.

:prost:
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 10-20 + Cokin Z

Berichtdoor Matthijs » za nov 12 2016 5:56 pm

Owhja... Dan had ik ook nog een vraagje over een goede draagriem. :)
Ik wil graag een riem die over mijn rechterschouder hangt en die niet aan de onderkant (waar de wisselplaat van statief) word geplaatst. Welke lijkt jullie het beste?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 10-20 + Cokin Z

Berichtdoor weimaraner » za nov 12 2016 7:02 pm

Gefeliciteerd met het winnen van de bon! :)
De combi (Sigma 10-20mm en de Cokin Z-Pro set) daar heb ik geen ervaring mee maar denk wel dat je op 10mm vignettering zal krijgen. Op mijn 12-24 Tokina had ik dat ook (en nu ik Full Frame fotografeer heb ik het met de 16-35 en de Lee houder ook). Maar dat is niet te voorkomen - gewoon toch ietsje inzoomen dan.
Overigens weet ik niet of de Big Stopper en de Cokin Z-Pro filterhouder goed samen gaan. De Big Stopper heeft een schuimrubber randje om lichtdicht in de Lee houder geschoven te kunnen worden en weet niet of dat in de Z-Pro houder ook lukt. Daarnaast klemt de Z-Pro houder doordat er een aantal stiftjes tegen het filter aan drukken - ik denk dat dit het schuimrubber van de Big Stopper wel eens kan beschadigen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 10-20 + Cokin Z

Berichtdoor Matthijs » za nov 12 2016 7:34 pm

Bedankt, goede informatie!
Het liefst gebruik ik mijn 10-20mm ook op 10mm voor het maximale 'groothoekeffect', is er dan veel vignetting of valt er mee te leven?
Zijn er toevallig nog grotere filterhouders die ook betaalbaar zijn? Want als ik het zo lees is het toch geen ideaal filterhouder.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 10-20 + Cokin Z

Berichtdoor sled9e » za nov 12 2016 9:09 pm

Sorry, weekendonzin weggeedit
Laatst gewijzigd door sled9e op zo nov 13 2016 12:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 10-20 + Cokin Z

Berichtdoor RichardBremer » za nov 12 2016 10:43 pm

Ik heb de Z Pro op fullframe. Op 24mm zie ik al net een streepje van de buitenste filterhouder als die net wat gedraaid zit. Je kan er dacht ik wel 2 afhalen, dat scheelt. Ik zit wel op fullframe, dus op aps-c lukt het mogelijk wel prima. Mijn advies: probeer het gewoon ff uit in de winkel. Is het op 10mm niet te gebruiken, dan kan je naar Lee 150mm filters kijken. Ook van die houders kan je weer houderringen verwijderen, dacht ik. Succes!
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 10-20 + Cokin Z

Berichtdoor Matthijs » za nov 12 2016 10:52 pm

Dankjewel!

@Richard, ik was al een beetje bang dat de Z-Pro ook nog te smal zou zijn, helemaal als hij op 24mm (Full Frame) al lichte vignetting geeft, dan kan het op 10mm (DX) niet anders zijn dan dat er veel vignetting is. Jammer, dat moet ik het zonder schuiffilters doen want LEE 150mm is voor mij onbetaalbaar.

Hebben jullie toevallig ook een antwoord op mijn vraag over de draagriem? :)
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten