converter

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

converter

Berichtdoor WilliWilli » ma jan 02 2017 1:35 pm

Om mijn bereik te vergroten zoek ik een converter(1.4) voor tussen mijn Nikon D7200 en mijn Tamron SP 150-600 mm "type 011" dus geen G2 kan er mij iemand wat advies geven welk merk erbij past of ervaring
WilliWilli

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: converter

Berichtdoor imaginary_nl » ma jan 02 2017 6:41 pm

Een converter op deze lens gaat de af-snelheid en kwaliteit niet bevorderen.
Verder heb je een 1.5x crop camera en 600mm. Dan hebben we het over flinke afstanden, dus kwaliteitsverlies door de atmosfeer. Heb ik het nog niet over trillingen...

Korte versie: ik zou het niet doen.
Probeer dichterbij te komen?!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: converter

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jan 03 2017 8:10 am

Denk niet dat het veel uit maakt welke Tamron 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD versie je hebt. Ken zo ook zelf het verschil niet. Geen idee of de nieuwe Tamron converters, gemaakt voor de G2 ook op de oudere versie werken.
Converters zijn gemaakt om met goede vaste brandpunt objectieven meer tele bereik te krijgen. Nikon heeft dus geen converters die zo maar op een zoomobjectief zullen werken.
Andere merken dan Nikon (bv Kenko) werken veelal wel op zoom, maar hebben weer een ander probleem: het waslijn effect. Of te wel, de converter buigt door en dan heb je niet altijd een goed elektronisch contact tussen de camera en het objectief.
Dan is er nog een ander probleem. Met je camera kun je wel met diafragma f/8 werken, bij de meeste camera's werkt de AF module niet meer als je boven de f/5,6 uit gaat.
Werk je met de Tamron in het telebereik met f/6,3, dan wordt dat met een 1,4 converter dus f/8,8. De AF zal dan niet meer maximaal kunnen functioneren. Met goed en veel licht werkt het nog wel, maar Nikon wil graag een garantie geven dat het ook met Licht Waarde -3 werkt. Dat is dus niet zo.

Terug naar de vraag: wie gebruikt er een converter op z'n Tamron 150-600mm en wat zijn de ervaringen! Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: converter

Berichtdoor WilliWilli » di jan 03 2017 1:55 pm

imaginary_nl schreef:Een converter op deze lens gaat de af-snelheid en kwaliteit niet bevorderen.
Verder heb je een 1.5x crop camera en 600mm. Dan hebben we het over flinke afstanden, dus kwaliteitsverlies door de atmosfeer. Heb ik het nog niet over trillingen...

Korte versie: ik zou het niet doen.
Probeer dichterbij te komen?!


Dank ga het niet doen ga uw raad opvolgen teveel negatiefs erover
WilliWilli

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: converter

Berichtdoor Janneman » di jan 03 2017 4:49 pm

Hans Braakhuis schreef:Denk niet dat het veel uit maakt welke Tamron 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD versie je hebt. Ken zo ook zelf het verschil niet. Geen idee of de nieuwe Tamron converters, gemaakt voor de G2 ook op de oudere versie werken.
Converters zijn gemaakt om met goede vaste brandpunt objectieven meer tele bereik te krijgen. Nikon heeft dus geen converters die zo maar op een zoomobjectief zullen werken.
Andere merken dan Nikon (bv Kenko) werken veelal wel op zoom, maar hebben weer een ander probleem: het waslijn effect. Of te wel, de converter buigt door en dan heb je niet altijd een goed elektronisch contact tussen de camera en het objectief.
Dan is er nog een ander probleem. Met je camera kun je wel met diafragma f/8 werken, bij de meeste camera's werkt de AF module niet meer als je boven de f/5,6 uit gaat.
Werk je met de Tamron in het telebereik met f/6,3, dan wordt dat met een 1,4 converter dus f/8,8. De AF zal dan niet meer maximaal kunnen functioneren. Met goed en veel licht werkt het nog wel, maar Nikon wil graag een garantie geven dat het ook met Licht Waarde -3 werkt. Dat is dus niet zo.

Terug naar de vraag: wie gebruikt er een converter op z'n Tamron 150-600mm en wat zijn de ervaringen! Ben benieuwd.


Ik gebruik de 1.4 convertor soms in combinatie met een 100 mm f 2.8 macro objectief: de kwaliteit is aanvaardbaar, zo ook in combinatie met een 200 mm f2.8 objectief.
Volstrekt onaanvaardbare is de kwaliteit in combinatie met de Tamron 150-600 mm maar dat was voor mij geen verrassing, uiteraard werk dan de AF niet. ik had hem daarvoor niet gekocht. De camera is de D800.
Dus beter niet gebruiken met een zoom-objectief en zeker niet met een lichtsterkte minder dan f.4
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten