Riemen en zware telelenzen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Gerard » za feb 04 2017 7:06 pm

beste foto vrienden,

Wat een reacties en ook nog super snel. mijn dank.
Alleen wordt de keuze er nog niet eenvoudiger op. Maar als ik zo hoor heeft de peak Design jullie voorkeur.
zelf heb ik een 70-200 f2.8 en een 24-70 f2.8 objectief, dus dat mag geen probleem opleveren denk ik als ik jullie goed interpreteer.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Matthijs » za feb 04 2017 7:11 pm

Dat is inderdaad wel handig Jaap.
Maar ik vraag me meer af of het wel goed is voor je nek als je uren met een combinatie van 4/5 kg rond gaat lopen, het is toch wel een stevig gewicht.

Op mijn Sigma is wel een mogelijkheid om de riemen te bevestigen (althans, ik ga er vanuit dat die daar voor bedoelt zijn??):
Afbeelding
maar hoe kun je de riem dan vastmaken? met een lusje/knoop?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor JvdKooij » za feb 04 2017 7:39 pm

dit zijn de bevestigingen, die zwarte dingen zitten aan je riem. https://www.peakdesign.com/product/straps/anchor-links/

aan mijn lensvoet heb ik gewoon een kleine ty-rap bevestigd waar ik het lusje door kan halen.

het mooie van de slide is dat je nek eigenlijk niet belast wordt, de camera/lens hangt voornamelijk over je schouder.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor imaginary_nl » za feb 04 2017 7:41 pm

verkeerd gepost...
Ik had een afbeelding van de lussen in een originele riem geplaatst.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor nikoyama » do jan 17 2019 2:42 pm

Ik heb net de 200-500 5,6 E gekocht. Weegt 2,3 kg met statiefkraag. In de gebruiksaanwijzing wordt gemeld dat je hem met de kraag en niet met de cameraschroef op een statief moet zetten, verder wordt er gesproken over ondersteuning met je hand onder de lens. Niet vermeld wordt of je de lens + camera (D750 met batterygrip Meike) aan een riem kunt laten hangen aan de statiefkraag. Ben wel benieuwd wie van jullie dit regelmatig doen en wat de ervaring hiermee is.
Ik heb tevens een carbon SIRUI p326 monopod gekocht en een kantelkopje Manfrotto 234 RC met een snelkoppelingsplaatje. Volgens de importeur moet deze wel 4 kg aankunnen en zit dan nog niet aan zijn limiet. Manfrotto ziet plaatjes met een bevestigingsoog voor draagriem niet zitten. (te riskant) Ik denk er nu over om een stalen plaatje 4 mm dik te maken met een oog waar een riem aan kan. Een prototype van karton staat hierbij afgebeeld. In het 4 gangen statiefmoertje van Manfrotto heb ik geen vertrouwen. De schroefdraad is 1/4" -20 UNC (20 staat voor 20 gangen per inch). Ik ga een langere sterkere bout kopen bij de boutenhandel via internet. Die wordt door het Manfrotto plaatje, het 4 mm staalplaatje in en door de statiefkraag geschroefd en dan met een extra moertje (dop of plat) gezekerd.
Ben wel benieuwd of jullie dit als betrouwbaar zien.

Mvg, Nikoyama

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor ReneG » do jan 17 2019 3:43 pm

Ik haal de riem er altijd af bij tele groter dan de 70-200 / 300f/4 en draag ze aan de voet. Niet omdat ik bang ben dat de riem of de camera kapot kan gaan, maar omdat ik het niet comfortabel vind en omdat de grote jongens nog wel eens wat willen gaan slingeren of draaien of omdat mensen er tegenaan lopen (als je ze aan je zij draagt). En dat is wel eens fout gegaan... Als ik ze zelf draag kan dat op alle mogelijke manieren en als ik hem aan de hand draag (of 'cradled' in beide armen) is dat ook aanzienlijk minder belastend voor nek en schouders. Iets anders wat ik ook nog wel eens doe is hem op de monopod zetten en zo over de schouders dragen, maar zolang je hem verticaal houdt (dus licht tegen het sleutelbeen laat rusten) is dat ook niet belastend.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor henkk » do jan 17 2019 3:47 pm

Klinkt goed en ziet er goed uit!
Bouten en moeren unc 20 heb ik eerder bij Fabory gehaald. Wel eens met Rene.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor ReneG » do jan 17 2019 4:29 pm

nikoyama schreef:Ben wel benieuwd wie van jullie dit regelmatig doen en wat de ervaring hiermee is.


Bij Nikon ooit nagevraagd specifiek voor de D750, t/m 70-200 en 300/f4 zou het geen probleem mogen zijn, met meer gewicht loop je kans op vervorming etc. van de bayonet. Werd dus niet aangeraden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor nikoyama » do jan 17 2019 5:13 pm

Rene,

Het laatste begrijp ik niet helemaal. Heb ik goed gelezen dat je de zwaardere jongens aan de voet draagt? Dat lijkt me niet zo'n groot verschil wat betreft de door mij bedachte constructie. Ik kan me overigens wel voorstellen dat als je de camera alleen aan de handgreep van de camera vast hebt en de lens dan schuin omhoog gaat richten je wel onverantwoorde krachten op de bajonet loslaat. Vandaar ook het advies om te ondersteunen denk ik. Als je de combinatie op de schouder laat rusten neem ik aan dat je de tripod vertikaal houdt. Bedankt voor jullie reacties.
Nikoyama

P.S. Langdurig hangen en schommelen is niet helemaal de bedoeling, ik zie het ook nog een beetje als extra zekerheid als je monopod per ongeluk omvalt o.i.d.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Nikkormaat » do jan 17 2019 5:42 pm

Nikoyama schreef Ik denk er nu over om een stalen plaatje 4 mm dik te maken met een oog waar een riem aan kan.

4 mm lijkt mij aan de dikke kant. Ik heb 2 mm rvs gebruikt. De camera met objectief hangt dwars over mijn buik of met een arm ondersteund. Nooit last gehad van enige buiging. zie topic
viewtopic.php?f=32&t=68595
Succes met het knutselen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor nikoyama » do jan 17 2019 7:24 pm

Hey Nikkormaat, heb je topic gezien, mooie constructie! Er van uitgaande dat de statiefbevestiging min of meer in het "zwaartepunt" zit heb ik voor de plaats van het ophangoog ervoor gekozen om die niet verder naar voren of achteren te plaatsen, maar opzij. Om verdraaiing te voorkomen wil ik rechts een opstaand randje richting lens maken. Ik boor liever niet in de lensvoet om bij eventuele verkoop een onbeschadigde lensvoet te hebben. Welke maat zeiloog gebruik je en moet je daarvoor een pers o.i.d aanschaffen? RVS is een goede tip,heb ik ook wel liggen.

Nikoyama

P.S. Gebruik jij nog dat korte schroefdraadje (4 gangen) van de Manfrotto?
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor MartinT » do jan 17 2019 7:48 pm

Matthijs schreef:.........maar op de fiets is dat niet handig.


Een zware telelens meezeulen terwijl je op je fiets zit, is vragen om problemen.
Op enig moment klapt de hele combinatie van camera + lens tegen het stuur aan of tegen iets anders, maar het gebeurt geheid ( bittere ervaring :( )
Welke “smart” riem je ook gebruikt!
Nooit doen!!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor henkk » do jan 17 2019 7:55 pm

nikoyama schreef:P.S. Gebruik jij nog dat korte schroefdraadje (4 gangen) van de Manfrotto?


Ik maak me meer zorgen over het dunne halsje onder die schroefdraad dan om die vier gangen. Dat ziet er niet uit als een goed gesneden bout.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Nikkormaat » do jan 17 2019 9:13 pm

Ik heb de standaard bevestiging van Manfrotto gebruikt en mijn plaatje zit vanaf het begin als een huis. Waarschijnlijk mede doordat ik eventuele verdraaiing om de bout door middel van de extra bout heb uitgesloten. De diameter van het zeiloog is afhankelijk van dikte van de karabijn- of andere haak die er doorheen moet. Ik heb 8mm gebruikt. Je hebt geen pers nodig, omdat zeilogen onder andere worden verkocht in een set inclusief stempels. Begin met zachte tikjes om te voorkomen dat je beide delen scheef in elkaar duwt. Uiteindelijk een paar flinke klappen en klaar is Kees. Ik weet niet hoe handig je ben, maar wees bijzonder voorzichtig met het boren van zo'n grote diameter in zulk dun plaatmateriaal. Gebruik snijolie en minimaal een stevige tang om de plaat tijdens het boren te fixeren. Als de boor zich in de plaat vastgrijpt, bestaat de kans dat hij zonder tang als een dolle gaat ronddraaien, waardoor jij je lelijk kunt verwonden. Het je er aan gedacht dat de haak bij jouw plaatje waarschijnlijk in jouw linker duimmuis gaat drukken? Bij mijn plaatje gebeurd dat niet, omdat die haak net buiten mijn pinkmuis valt.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op vr jan 18 2019 12:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor evelakes » do jan 17 2019 10:16 pm

moest gelijk denken aan PETER WATMOUGH :lol:

Afbeeldingdouble tripod by richard evers, on Flickr
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten