Batterij grip

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Janvis » ma mar 20 2017 9:21 am

Is dat niet omslachtig Martin? Ik gebruik ook back button focus met AF-C. Is het niet makkelijker om gewoon alleen het middelste scherpstelpunt te gebruiken, daarmee scherpstellen op het oog, laat dan de knop los, dan herkaderen en dan de ontspanknop indrukken?? Dat is een methode waar ik al veel over heb gelezen en heb het zelf ook al meerdere keren gebruikt en bevalt goed.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor bredewoldski » ma mar 20 2017 6:43 pm

Je snapt volgens mij niet helemaal wat ik bedoel Jan Willem, Ik focus ook met de (AF-ON) back button, het focuspunt staat hier bij op Group, Group bij de D500 zijn 4 punten in de vorm van een ruit. Ik gebruik dit vooral voor vliegende vogels.
Zit er nou bijvoorbeeld een vogel op een paaltje of tak, dan focus ik niet meer met de back button, dan gebruik ik de joystick, hier mee kan ik het focuspunt snel verplaatsen maar als ik de joystick indruk, heb ik de D500 zo ingesteld dat het scherpstelpunt veranderd van Group naar Single point met AF-C. Gaat een vogel vliegen dan volg ik hem weer met de Back button (af-on) en krijg ik weer een groepje scherpstelpunten in beeld.
Zo kun je heel snel wisselen tussen de verschillende scherpstelpunt optie's zonder dat je de AF knop aan de zijkant van je camera hoeft in te drukken en met het scrollwiel de gewenste optie moet selecteren
Laatst gewijzigd door bredewoldski op ma mar 20 2017 6:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Janvis » ma mar 20 2017 6:51 pm

Hey Martin,

Dit systeem ken ik niet. Ik weet ook niet eens of mijn D7200 dat wel heeft eerlijk gezegd. Ik zal me er eens in verdiepen, wie weet gaat er weer een nieuwe wereld voor me open :-)

Bedankt in ieder geval voor je bericht en uitleg.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Janvis » ma mar 20 2017 6:56 pm

Ben even wezen zoeken op het net, maar mijn D7200 heeft die mogelijkheid ook. Heb weer stof om uit te gaan pluizen en uit te zoeken of ik er wat mee kan :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor bredewoldski » ma mar 20 2017 7:00 pm

Het is wel een beetje off-topic....
Ik weet niet of je hier veel voordeel mee behaald omdat een de D7200 geen joystick heeft, of een knopje naast de AF-ON
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Janvis » ma mar 20 2017 7:07 pm

Ik merk het inderdaad, daar zitten een paar bedieningsverschillen tussen de beide camera's. Maar idd, laten we het maar bij de grip voor de D500 houden. Maar daarom begreep ik dus niet wat er nou exact werd bedoeld ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor bredewoldski » ma mar 20 2017 7:10 pm

Nou het werkt dus niet op de Meike grip... :D :lol:. Van de originele grip weet ik het niet.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Janvis » ma mar 20 2017 7:59 pm

Kom er net achter dat er wat tegenstrijdigheden zijn omtrent de D7200 en group-AF. Maar hij blijkt het dus niet te hebben... Ik kende het ook niet dus zal het ook wel niet missen... (of ga het nu wel missen omdat ik het nu ken... mmmm laat ik maar hopen van niet, dadelijk wil ik ook een D500 en dat terwijl ik me er zo tegen heb afgezet :P Rare snuiter ben ik toch :-) )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Blokkie » vr mar 24 2017 2:22 pm

Ik heb een Jupio grip voor m`n D 500.
Deze werkt prima, ook de functie`s van de body worden
overgenomen.
Groet,

Blokkie
Blokkie

Clublid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Janneman » wo mar 29 2017 1:30 pm

Ik vraag mij af wat tegenwoordig de functie van een batterij grip is: met de huidige digitale camera's en bijhorende accu kan je al minimaal 250 kliks maken en een is accu snel verwisseld.
Dat was vroeger met film anders, tevens dat toen door een (batterij) motorgrip de film sneller transporteerde.
De meeste camera's zijn ergonomisch zo gebouwd dat een batterij grip niets toevoegt dus waarom zou je dat extra gewicht nog mee schouwen, of je moet denken dat een camera met grip professioneler oogt.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Janvis » wo mar 29 2017 1:35 pm

Janneman schreef: of je moet denken dat een camera met grip professioneler oogt.


Daar zullen ongetwijfeld sommigen gevoelig voor zijn. Maar als ik voor mezelf spreek dan moet ik zeggen dat ik bij het fotograferen in de portret-stand de grip een zeer fijne toevoeging vind en alleen al daarom vind ik het absoluut geen onzin om een grip in mijn bezit te hebben.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Gebruikersnaam » wo mar 29 2017 9:31 pm

Janneman schreef:Ik vraag mij af wat tegenwoordig de functie van een batterij grip is: met de huidige digitale camera's en bijhorende accu kan je al minimaal 250 kliks maken en een is accu snel verwisseld.
Dat was vroeger met film anders, tevens dat toen door een (batterij) motorgrip de film sneller transporteerde.
De meeste camera's zijn ergonomisch zo gebouwd dat een batterij grip niets toevoegt dus waarom zou je dat extra gewicht nog mee schouwen, of je moet denken dat een camera met grip professioneler oogt.


Ik denk dat je benadering onjuist is door te stellen dat een grip niets toevoegt door de ergonomische bouwwijze van de meeste cameras. Mischien heb je niet alle reacties gelezen voordat je zelf reageerde op dit topic? Daar had je je antwoord al kunnen vinden maar ik zal proberen om het duidelijk te maken waarom mensen investeren in een extra grip.

Stel dat je de extra batterij niet altijd nodig hebt... het extra gewicht is erg laag dus dat kunnen we eigenlijk wel verwaarlozen en er is mischien helemaal niemand in de buurt om de indruk voor proberen te wekken dat je een "professionele" camera bezit... Dan blijft er (in mijn geval) de belangrijkste functie over van de extra grip.. en dat is dat ik de camera komfortabel voor langere tijd kan bedienen in zowel horizontale als verticale positie. Mijn passie voor het vastleggen van het gedrag van wilde dieren maakt het vaak noodzakelijk om een snel ingenomen positie lang vast te houden, dit kan staand zittend knielend zijn maar vooral in liggende positie geeft de extra bediening een zeer groot voordeel.
Gebruikersavatar
Gebruikersnaam

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Stirlingshire, Scotland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Ericb » wo mar 29 2017 11:00 pm

Ik vond het verticaal fotograferen altijd al fijner met grip. En bij sommige body's met grip en een zwaardere accu kan je op hogere snelheid fotograferen.

Daarnaast heb Ik al een paar jaar last van een frozen schoulder. Als ik de body zonder grip verticaal gebruik word mijn schouder veel meer belast omdat ik dan mijn arm als het ware uit de kom druk. Zonder grip hou ik het echt niet lang vol. Met grip gelukkig wel.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor bredewoldski » wo mar 29 2017 11:03 pm

Nou ik zal me ook even verantwoorden bij Janneman... Ik heb de grip alleen maar om stoer te :lol: :roll:
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij grip

Berichtdoor Janneman » vr apr 14 2017 1:36 pm

Ik fotografeer met mijn D800 zowel verticaal als in de horizontale stand even vlot zonder grip en vind de knoppen blindelings zonder dat ik er voor over na hoef te denken, nee daar is bij Nikon bij het ontwerp al over nagedacht.
Waar ik wel over nadenk van hoe fotograferen: dus eerst observeren dan fotograferen.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten