Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor Nikkormaat » di nov 21 2017 9:38 pm

Wat als je een telelens wil combineren met een Manfrotto snelkoppeling en een nek/schouderriem.
Een riem aan de body vergt te veel van de bajonet als je er een 70-200 of 200-500mm objectief aan hangt.
Als je zonder demontage van de riem direct gebruik wil kunnen maken van een snelkoppeling voor een statief onder het objectief kom je uit op b.v. ArcaSwiss compatible Carryspeed Mountingplate.
http://www.degreef-partner.nl/c4-mounting-plate.html
Als je net als ik liever de minder fraaie maar in mijn ogen gebruiksvriendelijker Manfrotto snelkoppeling gebruikt.
https://www.manfrotto.nl/quick-change-r ... al-threads
Dan heb je een probleem, want waar moet je de riem bevestigen zonder tegelijkertijd het oog onder de snelkoppeling in beslag te nemen?
Hieronder een knutsel-oplossing die voor mij bijzonder goed werkt.
Ik heb bevestigingsplaten gemaakt voor gebruik tussen de statiefvoet van de telelens, de body en de snelkoppeling, waaraan ik een karabijnhaak van Blackrapid bevestig.
http://www.blackrapid.com/Street-Breathe
Maak afhankelijk van jouw behoefte een of meerdere bevestigingsplaten.
Materiaal: RVS plaat 1,5mm dik. Maak mallen van karton. Zorg ervoor dat de bevestigingsplaat ondanks de asymmetrische belasting niet kan verdraaien door een extra bevestiging aan te brengen. Maak de plaat zo smal en taps mogelijk zodat hij niet in de linker handpalm prikt als je het objectief of de camera ondersteund.
Om de belasting op de karabijnhaak op de 1,5mm plaat enigszins te verdelen heb ik een 10mm zeilring met een extra onderlegring aangebracht.
Pas op bij het boren van het grote gat. De 10mm boor slaat gemakkelijk vast. Dus boor dit gat voor dat je de versmalling bij het grote gat aanbrengt en span de bevestigingsplaat stevig in een boorbankschroef.

Zie plaatjes met mallen voor 70-200, 200-500mm en D750 hieronder.

70-200mm
Maak voor voorkoming van verdraaien gebruik van het extra schroefdraad in de statiefvoet.

Afbeelding

200-500mm
Maak voor voorkoming van verdraaien een extra schroefdraad in de statiefvoet. Gaatje boren en schroefdraad tappen. Hier 5mm.

Afbeelding

D750. Maak voor voorkoming van verdraaien gebruik van het fixatiegaatje voor de batterijgrip in de onderzijde van de body.
Het gebruikte boutje is een verkleind deel van een geharde spijker met een flens en 6mm schroefdraad die gebruikt wordt voor bevestiging van buizen aan een muur. Gebruik het schroefdraad voor een borgmoertje .

Afbeelding

Afbeelding
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor Vincent » di nov 21 2017 11:26 pm

Nikkormaat schreef:Een riem aan de body vergt te veel van de bajonet als je er een 70-200 of 200-500mm objectief aan hangt.


Dat valt allemaal reuze mee zolang je de camera draagt met de lens naar beneden wijzend ipv naar voren zoals veel mensen automatisch doen.

Zelfs de 300 2.8 heeft op die manier nooit problemen gegeven.

Ik ben benieuwd hoe jij je camera vasthoudt. Plaatje 4 lijkt mij een erg onplezierige grip op je camera geven als je de knoppen wilt bedienen...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor Nikkormaat » wo nov 22 2017 7:19 pm

Mooi dat het risico van beschadiging van de bajonet wel meevalt. Ik had geen zin om het mogelijke risico te nemen en ben van een kern van waarheid uit gegaan bij de waarschuwingen daarover in de gebruiksaanwijzigingen van de objectieven en de camera en dat die waarschuwingen niet uitsluitend door de Amerikaanse claimcultuur waren ingegeven.
Ik houd mijn linker hand onder het teleobjectief of met een kort objectief deels onder de body en deels onder de instelringen. In het laatste geval zit de afgeslankte beugel vooral door de erg platte borgmoer niet in de weg. Ik kan mij voorstellen dat de beugel bij erg snel werk wat hinderlijk kan zijn. Ik sta zelden onder dergelijke druk, dus dat beetje overpakken beperkt mij niet.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor ATOR » wo nov 22 2017 7:53 pm

Ziet er netjes uit, lijkt me handig om zelf zulke dingen te kunnen maken. RVS lijkt me geen thuisknutsel materiaal, ik neem aan dat je serieus gereedschap tot je beschikking had?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor Nikkormaat » wo nov 22 2017 9:34 pm

Dank je.
Het belangrijkste werk was de puzzel met diverse kartonnen mallen hoe een en ander in één keer zonder fiasco's vorm te geven.
RVS is inderdaad vervelend materiaal. Voordeel is dat je na wat polijsten niets aan de conservering hoeft te doen.
Gebruikt gereedschap. Verre van professioneel. Gaten geboord met een boorstandaard met daarin een boormachine, boortjes in oplopende diameter en uiteraard snijolie. Haakse slijper voor het grove werk. Als de plaat groter was geweest had het ook met een decoupeerzaag op lage snelheid en snijolie gekund. Contouren van de platen en het op maat maken van de stift en bout voor de plaat onder de body met een eenvoudige slijpmachine gedaan. Schroefdraad tappen was makkelijk, omdat de objectiefvoet van lichtmetaal is. Zeilringen met materiaal uit een fourniturenwinkel.
Verder zorgen voor genoeg geduld en tijd.
Inclusief de puzzel om de mallen in de juiste maat te krijgen en het metaalwerk ongeveer 4-6 uur met voldoende pauze voor :prost:
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do nov 23 2017 5:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor Vincent » wo nov 22 2017 10:25 pm

Nikkormaat schreef:Ik kan mij voorstellen dat de beugel bij erg snel werk wat hinderlijk kan zijn. Ik sta zelden onder dergelijke druk, dus dat beetje overpakken beperkt mij niet.


Ik heb het dan nog niet eens over snelheid. Ik kan me voorstellen dat als jij op de menuknop, de ISO knop, of gewoon om in of uit te zoomen wilt drukken dat het uitstekende deel dan in de weg zit.

Daarnaast vraag ik me af waarom jij problemen hebt met het arca swiss systeem. Met de goeie plaatjes, met borgingspinnen, is het zelfs een stuk veiliger omdat de camera er dan nooit vanaf kan vallen mocht je per ongeluk de hendel te los of helemaal los zetten. ;)

Kortom, mooi uitgevoerd, vakmanschap, maar ik denk dat het probleem niet zo groot is, en jouw oplossing, in mijn ogen, nog wel een paar optimalisatie stappen kan gebruiken ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor Nikkormaat » do nov 23 2017 12:44 am

Mijn bezwaar tegen ArcaSwiss is dat het zo prachtig gemaakt is zo nauwkeurig in elkaar schuift dat het koppelen te veel gepiel vraagt. Die koppeling van Mafrotto is niet fraai, maar is veel makkelijker om in te klikken. Alhoewel ik een statief minder frequent gebruik dan die knoppen, weegt dat gebruiksgemak voor mij toch zwaarder dan het iets verder reiken met mijn linker duim. Manfrotto heeft overigens ook een vergrendeling en die is bij mij nog nooit los geschoten
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor ReneG » do nov 23 2017 9:41 am

Ik herken het 'gepiel' totaal niet. Ik vraag me gezien je opmerkingen af of je het arca swiss systeem in de praktijk gebruikt hebt. Het enige gepiel dat ik me kan voorstellen is wanneer je de platen in de krapste stand probeert erop te schuiven maar dat is ook niet de bedoeling. En de snelkoppelversies zijn sneller dan rc2. Wellicht duurt het 1 tot 2 uur om aan het systeem te wennen maar dat is het dan ook wel.

Ik ben overigens een grote manfrotto fan en alles wat ik heb is van manfrotto, behalve de snelkoppelplaten. De rc2 en 4 heb ik jaren gebruikt maar ik heb alles vervangen door arca. Hoofdreden waren de middelzware en zware telelenzen en macro. Valgevaar is er niet echt maar de rc2 koppeling bleek teveel speling te hebben wat bij langere sluitertijden tot onscherpte leidde, zeker bij kritische sluitertijden. De rc4 was iets beter maar te breed. En de rc2 plaat is ook een paar keer los komen te zitten.

Verder biedt arca veel vorbeelden. L brackets (manfrottos oplossing is geen vergelijk), de swingheads, de oerdegelijke koppelingen en beveiligingsschroeven en de vele uitbouwmogelijkheden. Maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om snel je balanspunt te wijzigen door de lens iets te schuiven met de lensplaten.

Enige nadeel zijn de relatief hoge kosten. Maar gepiel? Nee.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor Nikkormaat » do nov 23 2017 10:42 am

Ik bedoel met gepiel dat je bij ArcaSwiss onderlangs de schuifplaat moet kijken of die goed voor de koppeling zit en dan moet priegelen om die prachtige zwaluwstaartverbinding in elkaar te schuiven. Bij Manfrotto is er sprake van een 'bovenlader' waardoor je makkelijker kunt zien wat je doet. Bovendien heb je meer speling om de plaat er als het ware in te laten vallen. Die mogelijkheid voor het balanspunt heb ik ook. Mijn Siruistatief heeft standaard een ArcaSwiss koppeling. Daar heb ik de Manfrotto op gemonteerd. Dus voor mij het beste van 2 werelden.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Mijn wens / behoefte werd niet door de markt ingelost, dus ben ik gaan knutselen. Tot op heden bevalt het mij goed. Mijn topic is niet bedoeld om andere systemen af te kraken, maar om anderen die een soortgelijk probleem ervaren op een idee te brengen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor ReneG » do nov 23 2017 7:13 pm

Nikkormaat schreef:Ik bedoel met gepiel dat je bij ArcaSwiss onderlangs de schuifplaat moet kijken of die goed voor de koppeling zit en dan moet priegelen om die prachtige zwaluwstaartverbinding in elkaar te schuiven. Bij Manfrotto is er sprake van een 'bovenlader' waardoor je makkelijker kunt zien wat je doet.


En dat herken ik dus niet... ik zet hem er blind op zonder ook maar naar mijn statief te hoeven kijken...?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor a90 » do nov 23 2017 8:43 pm

Leuk om te zien al deze huisvlijt, uit noodzaak of onvrede ontstaan meestal de beste ideeën.

Ik ben het overigens wel met René eens dat het Arca Swiss systeem zich ook prima laat bedienen, zelfs blindelings en ook bovenladen is goed mogelijk.

Zo heb ik van deze 'clamps' op mijn monopod en balhoofd zitten en dat werkt uitstekend, juist ook net als de Manfrotto koppeling van boven erop en dan met de hendel in een beweging vastzetten.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Alternatief voor schouderriem aan teleobjectief

Berichtdoor Nikkormaat » do nov 23 2017 10:08 pm

Deze koppeling kende ik nog niet. Maar voor bijna € 180................... :crazy:
Alhoewel de discussie nu vooral gaat over de voor- en nadelen van de diverse koppelingen, heb ik mijn draadje gestart, omdat ik de koppeling direct beschikbaar wilde hebben om op mijn statief te kunnen bevestigen en het schroefoog van de koppeling daarom niet wilde gebruiken voor het bevestigen van een riem.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten