Kase of lee filters

Discussies over filters

Onderwerp:

Kase of lee filters

Berichtdoor dubbelyoubee » za apr 21 2018 11:17 pm

Ik heb een vraagje over grijsverloop filters. Ik heb onlangs de v5 pro houder met poli filter gekocht van Nisi wat er gelikt uit ziet. Nu wil ik daar filters bij gaan kopen, na een beetje googelen naar goede filters komen Kase en Lee goed uit de bus. Wie kan mij adviseren en heeft ervaring met deze 2 merken filters?
Laatst gewijzigd door dubbelyoubee op zo apr 22 2018 8:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
dubbelyoubee

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Bergen op Zoom
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kase of lee filters

Berichtdoor Robert » zo apr 22 2018 12:31 am

bij het gebruik van ND-filters ontstaat kleurzweem. Veel is te corrigeren middels nabewerking maar hoe minder hoe beter.
Een Test.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kase of lee filters

Berichtdoor dubbelyoubee » zo apr 22 2018 8:22 am

Klopt dat had ik ook al gelezen ,maar daar wil ik nog niet aan beginnen ik wil eerst wat grijs verloop filters aanschaffen. En dat is ook een aardige investering
dubbelyoubee

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Bergen op Zoom
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kase of lee filters

Berichtdoor gvdnberg » zo apr 22 2018 9:02 am

ND filters, van Nisi, Benro, Kase, en nog meer merken zijn allemaal vergelijkbaar. Let op de juiste maten, sommige zijn afwijkend. Daarnaast is het vastgesteld dat kunststof filters (resin) ongeveer 17% van het oplossend vermogen wegneemt, terwijl dat bij glas slechts een paar procent is. Voor mij betekent dat een bewuste keuze voor glazen filters.
Veel kleurafwijkingen van de sterk filterende exemplaren kunnen door een vaste voor-instelling of vaste correctie achteraf gemakkelijk verwijderd worden. Er is een mooi en duidelijk boekje over het gebruik van filters uitgebracht vorig jaar. Ik meen via PixFactory. Ik zou daar eens op zoeken als ik jou was. Het boekje bevat veel zinnige informatie en tips over het gebruik en de keuze van filters:
Praktijkgids filters door Bob Luijks
Drukkerij Roelofs
ISBN 978-90-79588-19-0
Ik heb geen aandelen en ben ook niet op één of andere manier verbonden met de schrijver, uitgever of drukker. Ik vind het een duidelijk boekje met veel informatrie!!
Succes met je keuzes.
Laatst gewijzigd door gvdnberg op zo apr 22 2018 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kase of lee filters

Berichtdoor dubbelyoubee » zo apr 22 2018 10:37 am

Bedankt voor de uitleg na wat zoeken kwam ik bij foto konijnenberg terecht met een mooie aanbieding. Een Lee Neutral density grad soft set met ruim 50 € korting toch maar besteld.
dubbelyoubee

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Bergen op Zoom
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kase of lee filters

Berichtdoor renzo83 » wo jul 24 2019 1:59 pm

Een groot voordeel van de Kase filters tov de Lee is de robuustheid ervan ze zijn vrijwel onbreekbaar :-)
renzo83

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kase of lee filters

Berichtdoor TinoK » do jul 25 2019 2:41 pm

De goedkoopste in Nederland voor Lee is nog altijd Omnifoto.nl

Ik heb zelf alles van Lee, behalve een nachtfilter van Nisi.

Kijk uit met filters en houders van verschillende merken. Dikte verschillen zullen minimaal zijn maar net genoeg om ervoor te kunnen zorgen dat het filter eruit schuift door de zwaardekracht. Coating kan dit ook veroorzaken.

Zweem is niet erg zolang je het maar weet. Dit is met witbalans heel makkelijk te compenseren.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten