Balg

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Balg

Berichtdoor toon hurkmans » ma apr 23 2018 7:50 pm

Ik zou willen weten of je bij een digitale camera (D7100) een balg kunt gebruiken, plus een diacopieer-accessoire. Door Windows 10 werkt mijn Minolta diascanner niet meer (verouderde software?) en nu moet ik op zoek naar een alternatief.
toon hurkmans

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor Kees H » ma apr 23 2018 7:59 pm

Werkt de scanner ook niet met VueScan? deze ondersteund zeer veel scanners
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor p.visker » ma apr 23 2018 8:36 pm

ik heb een balg (wel uit het verre oosten besteld) op de D7100 voor mijn macro werk wat uitstekend werkt. dit werkt alleen geheel handmatig omdat de contact punten van de camera geen contact maken met de lens dus de lens kan je handmatig scherpstellen maar het diafragma is bij de meeste lenzen niet in te stellen en staat dus geheel open. enigste waarschuwing is als je andere spullen dan nikon gebruikt op je camera dat je geen schade aan de contactpunten veroorzaakt dus eerst goed kijken naar de aansluiting en dan voorzichtig uit proberen.

sucses en vriendelijke groeten Paul Visker
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 180


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor Ed Post » ma apr 23 2018 9:49 pm

Ik heb ook een Minolta filmscanner en die werkt met Windows 10 prima met Vuescan.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor henkk » ma apr 23 2018 10:48 pm

Mijn ervaring is dat je voor diakopieren met een balg en een dx camera een 85 mm lens nodig hebt (je wil 1:2 uitkomen). Het zou ook met andere moeten kunnen maar mij lukte dat niet. Van Nikon is er de pb-4, -5 of -6 balg en het ps-4 kopieerapparaat. Onlangs nog gevraagd/aangeboden. Dan heb je ook wat! Alleen nog pre-owned te vinden.
Groet, Henk

PS die pb-4 en ps-4 lijken nog steeds te koop.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor Hans Braakhuis » di apr 24 2018 9:22 am

Zet tussen de balg en de camera altijd een PK-11A. Geen risico dat nokjes afbreken op de camera, en bij sommige camera's kun je de balg anders niet eens op de camera zetten.
Lees eens hoofdstuk 5 uit: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/macro.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor gijs sandberg » di apr 24 2018 10:53 am

Toon,
Eens met Hans, een dunne tussenring is veelal nodig om de kamera op de balg te kunnen zetten.
Overigens: de keuze van het objectief is ook bepalend of de combinatie lekker kan werken.
G-lenzen zorgen veelal voor teleurstellingen.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di apr 24 2018 8:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor gvdnberg » di apr 24 2018 8:21 pm

Toch heb ik hoge verwachtingen van de combinatie D850 - AF-S 60mm 2.8 micro - ES-2 kopieer adapter.
Mooie mogelijkheden IN de camera, prima G-objectief, alleen nog wachten op de ES-2 adapter.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor ArendV » di apr 24 2018 8:35 pm

Voor een DX camera als de D7100 kun je ook een Nikon ES-1 overwegen met een 40mm DX micro objectief.
Hier kun je lezen dat dit prima werkt zonder dat je nog adapters nodig hebt.

Afbeelding
bron

Maar zoals hieroven al aangegeven is Vuescan waarschijnlijk de oplossing.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor henkk » di apr 24 2018 9:56 pm

gvdnberg schreef:Toch heb ik hoge verwachtingen van de combinatie D850 - AF-S 60mm 2.8 micro - ES-2 kopieer adapter.

In de recente D850 tips wordt deze setup besproken http://nps.nikonimaging.com/technical_solutions/d850_tips/useful/digitizing_35mm_film/. Ik ben benieuwd hoe het scherpstellen gaat (verschuiven van een tubus, vastzetten met een schroef, zo lijkt het?). Het is wel een mooi eenvoudig setje. Scherptediepte is een of enkele mm's dus daar kom je wel een eind mee.
Maar goed, ik heb al een robuuste andere setup (met een van de beschreven 60 mm micro's).
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo apr 25 2018 8:49 am

De ES 1 is uit 1970 en speciaal gemaakt om dia's te kopiëren.
Een ES 2 is uit 1974, idem speciaal om dia's te kopiëren, maar dan op een R8 camera.
Recent heeft Nikon een nieuwe ES 2 aangekondigd, zonder er bij te zeggen dat er al een ES 2 was.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Balg

Berichtdoor toon hurkmans » ma apr 30 2018 11:25 am

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik voor Vuescan ga. Is een heel gedoe met een balg en dan zou ik daarnaast nog een andere lens moeten aanschaffen. En het zou zonde zijn van de scanner, want die heeft het altijd goed gedaan.
toon hurkmans

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten