Stopt Nikon met MB-D18 en EN-EL18b? What's next?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Stopt Nikon met MB-D18 en EN-EL18b? What's next?

Berichtdoor ppn » wo jun 27 2018 11:46 pm

Onlangs voor de D850 grip MB-D18 gekocht met (...batterijdeksel voor...) de EN-EL18b en bijbehorende lader MH-26a.
Alles bijna compleet in huis, op de 18b accu's na, blijkt dat deze laatste niet meer leverbaar zijn :shock:
Volgens Kamera Express wordt EN-EL18b vervangen door type EN-EL18c en zou de grip MB-D18 inmiddels niet meer geproduceerd c.q. leverbaar zijn. De Nikon site geeft geen info over dit alles.

Ik sta nu voor het besluit: alles retourneren of hopen dat er nog een bijpassende accu komt met vergelijkbare prestaties?

Wie weet hier meer over? Reacties uiteraard meer dan welkom!

mvg, Peter-Paul
ppn

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stopt Nikon met MB-D18 en EN-EL18b? What's next?

Berichtdoor ReneG » do jun 28 2018 1:38 am

Als er een nieuwe versie van een accu komt (18c) dan kan er even een 'hiaat' in de beschikbaarheid zijn, dat is in het verleden ook wel eens gebeurd, maar dat is meestal een kwestie van weken of maanden. Het duurt meestal niet zo lang en die komt er echt wel, hij zit ook in de D4 en D5. Overigens is de originele 18b enigzins schaars maar nog wel te verkrijgen. Even zoeken en ik had er al eentje bij Cameraland, 7 bij amazon.de 9 bij amazon.co.uk (amazon zelf, dus betrouwbaar). Met enig zoeken zijn er waarschijnlijk nog meer te vinden, ook in NL.

Dat de grip niet meer geproduceerd wordt kan best, grips op high-end DSLRs worden volgens mij relatief weinig verkocht en ik vermoed dat Nikon één grote productierun draait waar we jaren op teren. (En als er echt nog wel vraag naar is doen ze waarschijnlijk nog wel een run). Maar bij dat soort producten kan het best zo zijn dat ze bij de ene zaak uitverkocht zijn maar bij een ander nog jaren te krijgen zijn. Ik heb dit soort verhalen vaker gehoord over grips, maar dan waren ze vaak gewoon leverbaar via een andere leverancier of na een tijdje toch weer leverbaar. En de MB-D18 is zo te zien ook nog prima te verkrijgen bij allerlei zaken.

Je accu probleem snap ik overigens wel, maar wat is het probleem met de grip ('whats next'?). Die heb je nu toch?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stopt Nikon met MB-D18 en EN-EL18b? What's next?

Berichtdoor ppn » do jun 28 2018 6:16 pm

Bedankt Rene, voor je reactie.
De grip is prima dus ik ga op zoek naar twee accu’s.
Gr PP
ppn

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stopt Nikon met MB-D18 en EN-EL18b? What's next?

Berichtdoor ppn » do jun 28 2018 6:21 pm

(Toevoeging)... zou overigens handig zijn als Nikon de grip zou combineren met zender. Dan zou er een soort ergonomische WT-7 -grip ontstaan!
ppn

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten