niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor henkk » za jan 19 2019 11:52 pm

Franklin schreef:1 voorbeeld hoe het in het bedrijfsleven toegaat:
Een aantal jaar terug hadden we bij ons berdijf op heel korte termijn een materiaal nodig waarvan we wisten dat dit in kleine tubes bij luchtvaartmaatschappijen veel in gebruik wasöWe konden daar wel snel een tubetje kopen. Prijs: € 4,95. Mooi doe maar dus.
Rekening: €4,95 voor het tubetje en € 190,15 aan opslag- en handlingskosten en BTW!
Dus dan hebben we het pas echt over forse prijzen. Maar ja, je hebt het snel nodig dus je moet wel.


Doet mij denken aan de - klassieke - rekening voor een klap met een hamer van € 100 gespecificeerd als € 1 voor klap met hamer en € 99 voor geweten hoe en waar te slaan met een hamer. Je moet je research of voorraadkosten en overgeschoten spul toch ergens kunnen dekken. Zo leverde iemand mij recent nog vervangingen voor een Sennheiser headset van 40 jaar oud. Dat vind ik nog eens service!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor ReneG » zo jan 20 2019 3:29 pm

Oh ja, de beruchte 'ik heb het goedkoop bij Amazon/Ali-Baba gekocht, de leveranciers vragen hier een veel te hoge prijs/fabriekskosten zijn zoveel lager' klacht. Valt in dezelfde categorie als trumponomics, trickle-down economics (en ander fake news). De korte en enigzins cynische samenvatting, niet persoonlijk bedoeld maar wel om de naïeviteit van veel mensen over dit onderwerp aan te kaarten:

Het ding (namaak) kost 1,22 euro. Ze worden voor die prijs ook niet als origineel geadverteerd (op Amazon dan) . En zelfs als het in een originele Nikon verpakking komt zegt dat vanuit China helemaal niets.

Verzenden van ansicht/brief vanuit china kost 4,5 yuan (~ 58 eurocent). Moet kunnen, zo'n ding weegt 3 gram (net gewogen). Als dat te duur is en je krijgt geen envelop uit china dan komt het via bulk shipping uit China en krijg je de brief van een verzendpunt vanuit Europa (wat ironisch genoeg duurder is maar minder milieuschade oplevert). Voeg 7 cent toe voor de envelop en je zit op 65 cent verzendkosten, dan blijft er nog 57 cent over voor de productie.

57 cent aan productiekosten is natuurlijk heel veel ( ! ) als je naar de kosten van het ruwe materiaal kijkt (ik schat gezien de huidige chinese brutoprijzen netto 0,5 cent voor het rubber materiaal en 0,5 cent voor het plastic materiaal). Voeg daar de dagelijkse operationele kosten van een fabriek (exclusief medewerkers) aan toe en je kom je waarschijnlijk op een cent of 7 uit. Dan blijft er 50 cent over. En het gebeurt allemaal machinaal, toch? Nou in China waarschijnlijk niet hoor. De twee componenten (zo te zien een plastic plaatje en een rubber) kapje) worden waarschijnlijk wel machinaal gemaakt maar ze worden hoogstwaarschijnlijk niet automatisch in elkaar gezet. Dat doen mensen. Net als het verpakken, kosten die ergens worden gemaakt (als het niet in de fabriek is, dan moet dat alsnog bij de verkoper gebeuren).

Er vanuit gaande dat chinese producenten geen geldwolven zijn en de producent en verkoper ieder een 'normale' winstmarge van 10% aanhouden, dan blijft er maar liefst zo'n 40 cent over. Maar dat mogen ze best hebben toch, want wij hebben het lekker goedkoop. En de grote producenten gooien er zomaar 18 euro bovenop, dus dat mag best! Het komt toch uit dezelfde fabrieken (nou echt niet dus).

Wat we in dit hele verhaal even vergeten is dat uit die 40 cent ook nog betaald moeten worden:
- De ontwerpkosten (of kosten van het namaken, die goedkoper zijn maar ook niet 0 zijn).
- Materiaalverlies tijdens productie (relatief hoog bij dit soort producten)
- Gebrek aan optimalisatie in chinese fabrieken (= veel waste/materiaalverlies)
- De transportkosten en kosten van het in- en uitpakken van fabriek naar de verkoper.
- De afschrijving op de fabriek (want die verschijnen in china voor 0 euro uit het niets)
- Eventuele overheidssubsidie betaald door de chinese bevolking (maar die er overigens in werkelijkheid waarschijnlijk niet is)
- De kwaliteit van het gebruikte materiaal (substandaard, maar mogelijk goed genoeg voor de eindgebruiker)
- De kosten voor veiligheid en bescherming van medewerkers (die al een punt van zorg zijn in de fabrieken waar de grote producenten werken en waar niets aan wordt gedaan in de 'namaakfabrieken').
- En dan natuurlijk de arbeidskosten nog, al vallen die natuurlijk mee omdat in dit soort fabrieken de medewerkers vaak veel en veel te veel uren laat draaien (veel meer zelfs dan zelfs de nauwelijks nageleefde chinese regels worden nageleefd).

Waar het op neerkomt is dat al die kosten dan uit die 40 cent moeten komen. Dat kan niet op een eerlijke manier, ook niet in China. En die winst is echt wel een stukje hoger dan 10% voor de fabriek en 10% voor de producent.

Mocht iemand zo naïef zijn om te denken dat die een eerlijke, reeële prijs is voor die producten, dan wil ik ze ten sterkste aanraden om ook nog wat babypoeder te bestellen in China voor hun (klein)kinderen. Dat is immers ook lekker goedkoop (en het gaat bijna altijd goed, toch?). En merken als Tony Chocolonely en Havelaar moet je natuurlijk ook links laten liggen, die fair trade figuren vragen veel te veel, dat kan goedkoper!

Maakt Nikon (en andere producenten) winst op dit soort dingen? Ja uiteraard. Is dat relatief veel winst per product? Waarschijnlijk wel. Maar het is niet 15 euro op 19,95 euro. En ze hebben dat geld ook weer nodig om nieuwe camera's etc. te ontwikkelen, iets wat die chinese namaakproducenten niet doen (of kunnen). Hun productiekosten zijn ontzettend veel hoger dan die van de chinese namaakproducenten, om bovenstaande redenen. Maar dat komt vooral ten goede aan de mensen die het maken. En heeft die Chinese overheid het goed voor elkaar? Voor de producenten wel ja... voor de mensen die in dienst zijn? Ietsje (veel) minder... Bij de grote officiële producenten maak je tenminste nog kans dat het redelijk geregeld is, bij de namaak weet je zo goed als zeker dat het niet in orde is.

Ik ben echt geen linkse rakker (integendeel zelfs) of een wereldverbeteraar en iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar laten we wel eerlijk naar onszelf zijn hoe die wereld in elkaar zit en niet alles afschuiven op winst en producenten die ons een poot proberen uit te draaien. Want zo werkt het ook niet En dat zeg ik ook als iemand die zelf fabrieken in Azië heeft gezien...

PS: Voor het geval iemand nog met het tegenargument komt dat de 'grote bekende producenten' toch ook hun spullen in China (of India) laten produceren? Ja dat klopt, en veelal zijn de arbeidsomstandigheden dan ook niet goed naar onze maatstaven, maar dan worden er meestal nog wel enige eisen gesteld en enige controles uitgevoerd om al te ernstige uitwassen te voorkomen. Fair trade etc. En ook dan gaat het nog fout. Maar dat maakt de kosten ook ontzettend veel hoger.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor pfitskie » zo jan 20 2019 4:32 pm

Peter schreef:Stukje rubber DK-23 Standaard rubber oogschelp
17 euro plus 2,95 verzendkosten bij Nikon Nederland . Bizarre prijs

Ebay, 1,22 euro, gratis verzending.

Zo werf je klanten Nikon :thumbdown:


Dat is wel erg duur. Op de website van onze vrienden van AliBaba heb je voor € 0,74 twee stuks incl. verzendkosten :shock: :lol: .
Aanbieding geldt alleen vandaag nog, :o

:wave:
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor Peter » zo jan 20 2019 6:08 pm

Zo,,.dank voor de tip

8 besteld, voor 3 camera's
Scheelt pakweg nu bijna 200 euro bij Nikon.

Kan men wel begrip proberen te kweken voor Nikon Nederland maar dan koop je ze zelf daar maar :-)

De neppers raak ik net zo snel kwijt als de originele. Als ze daar nu eens aandacht aan besteden aan de ontwerp tafels
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor pfitskie » zo jan 20 2019 6:28 pm

@Peter
Je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je het niet deed en
ik heb begrepen dat diefstal in Nederland strafbaar is. :D :D :lol: :lol:



:wave:
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor Franklin » zo jan 20 2019 6:59 pm

@ Peter:
Wat ik me dan afvraag is of je die dingen soms eet. Ik heb tot voor kort vele jaren intensief met Nikon DX camera's (D80, D90, D7000) gewerkt en ben zo'n accessoire nog nooit kwijtgeraakt. (Wel vaak moeten wegnemen voor het andere blinderingskapje of voor de hoekzoeker.)

Bovendien staat hij in de Nikon store voor € 13 euro zag ik. (https://store.nikon.nl/oculairkapje-dk- ... 01/details).
Jij noemt hier de prijs van het Nikon Service Point. (https://www.nikonservice.shop/search/DK-23/) Dat is een separaat particulier bedijf dat voor Nikon NL de reparaties uitvoert, maar is geen onderdeel van Nikon NL terwijl je in je startpost wel Nikon NL op deze prijs aanspreekt! Niet echt correct denk ik.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor imaginary_nl » zo jan 20 2019 7:24 pm

De originele dk-19 die op mijn D700, D3s-en en nu ook op mijn D850 zitten zijn nog nooit losgekomen. (Deze hebben en andere constructie dan de vierkante modellen zoals bij de D7000 bijvoorbeeld.)
Dit tijdens sportevenementen en struinen door de natuur, dus het kan zijn dat dit niet overeenkomt met de manier zoals jij werkt.

De ovale Chinese oogschelpjes die ik ook heb komen echter wel eens los. Die zijn ook veel stugger en meer plastic dan rubber. Wel goedkoop.
Welke zijn fijner? Toch een voorkeur voor de originele, ondanks dat die flink duurder zijn.

Misschien een druppeltje superlijm gebruiken om die van jou vast te zetten?
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor Highlander » zo jan 20 2019 7:42 pm

Ik heb gelezen dat je blind kunt worden van die Chinese oogschelpjes :o
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor Peter » zo jan 20 2019 8:06 pm

oke, 13 euro dan
scheelt het me nog 160 euro

superlijm lijkt me een slecht idee.
de originele van Nikon was ik in no-time kwijt.
Op de 7200, 7100 , D300s en de D90

en ik gebruik de apparaten niet alleen.
En ik begrijp niet waarom je nu zo'n moeite doet om Nikon prijzen te verdedigen.
het lijkt wel of ik diefstal pleeg :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor imaginary_nl » zo jan 20 2019 8:45 pm

Peter schreef:superlijm lijkt me een slecht idee.


Aanname. Al eens geprobeerd?
Ik wel, gaat niets van stuk tenzij je echt heel onhandig bent. We hebben het hier over een minieme hoeveelheid tussen het rubbertje en het frame waarover het rubbertje zit. Wel even van de camera halen en zorgen dat je vingers niet onder de lijm zitten wanneer je het toestel weer beetpakt.
#stichtingopendeur
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jan 20 2019 8:59 pm

Zal ook wel een persoonlijk ding zijn, nog nooit van de D300 of D7000 een oculairrubbertje verloren. En die heb ik toch best wel tijdens barre tochten om m'n nek gehad.
Misschien de camera een halve slag draaien zodat alleen het prisma tegen je lichaam aan komt i.p.v. de achterkant van je camera?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor MarcoEos70D » zo jan 20 2019 9:12 pm

Het verschilt denk ik nogal of je de reguliere camerariem gebruikt, of een strap.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor Peter » zo jan 20 2019 9:20 pm

het probleem met lijm is dat het vast zit :-)
en ik wil af en toe de zoeker goed kunnen schoonmaken. Zal wel een persoonlijk dingetje zijn

ik gebruik een strap.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor imaginary_nl » zo jan 20 2019 9:42 pm

Dat doet lijm ja, haha.
Dan sparen voor een camera waar je een dk-19 kunt gebruiken. Dat is gewoon met schroefdraad!

Ach, uiteindelijk vind ieder wat voor hem of haar werkt.
Succes.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: niet te geloven [spionage chips in DK-23 ? }

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jan 21 2019 9:02 am

In Europa zit de winst voor de handelaar niet zo zeer in de camera of het objectief, maar in de accessoires. Ben in het verleden veel in Japan geweest en kocht m'n Nikon accessoires aldaar.
Kijk ik vandaag in m'n favorite winkel dan zie ik:
https://www.yodobashi.com/product/100000001000936023/
met een prijs van 341 Yen, waarbij je als vaste klant 35 Yen korting krijgt op een volgende aankoop. Betaal dus rond de 2,35 euro. En dan maakt de winkel ook nog een forse winst.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten