ES-2

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor gvdnberg » do jan 28 2021 11:10 am

Klinkt veel belovend Ton!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor ben42 » do jan 28 2021 12:04 pm

AppieHappie schreef:...... maar hik nog tegen een paar dingen aan: lichtbron (ik heb geen zin om alleen daarvoor speciale verlichting te kopen) en de archivering (alleen genummerde mapjes zonder jaartal o.i.d. met negatieven)......


Hier een aanvulling, op mijn voorgaande. Dit is om mijn Dia's te scannen met een DX camera, maar ik heb ook nog een houder voor negatieven, maar daar heb ik nog niet veel ervaring mee opgedaan.

Verlichting.
Na wat experimenten, heb ik voor een zeer goedkope oplossing gekozen. Namelijk een 7.5 Watt bouwlamp met 12 LED's. (Aldi 12.99). Kan het beter ? Vast. Maar zoals al gezegd wat ge-expirimenteerd, deze bouwlamp heb ik vergeleken met een natuurlijke (en de beste) lichtbron, namelijk met de zon. Op een zonnig moment heb ik dezelfde dia een paar keer gefotografeerd, zowel met de zon als lichtbron als deze goedkope bouwlamp. Ik kon toen geen kwaliteits verschillen zien.
De opstelling en de beschrijving zie je hieronder.

Archivering.
Kijk ook naar de foto's hieronder van de opstelling.
Mijn dia's zitten in boxen en in sleden. De dia's zijn over het algemeen individueel genummerd en van een datum voorzien. Deels gecodeerd met kleuren (datum en nummer verschillend). Bij een nieuwe film op dezelfde dag worden er een markering aangebracht op de dia. Voor een nieuwe serie dia's (b.v. een nieuwe dag, een nieuwe slede of een nieuwe diafilm), maak ik middels een klein papiertje een aantekening, waarvan ik ook een foto maak. Zie de kleine papiertjes bij de opstelling. In lightroom probeer ik dan de dia's in mappen met jaar/maand/datum te groeperen, hierbij hoop ik aan het einde als ik alle dia's heb gescanned, dat ik ook de dia's waarbij de administratie niet compleet is, in ieder geval in volgorde te kunnen zetten. (Veel puzzelen dus dan).

Instellingen.
Camera D7000
50 mm 2.8 Macro lens (gemonteerd op het polaroid copy apparaat, hieruit is de macro lens verwijderd).
AF aan
A stand
Diafragma 6.3 (meestal).
Matrix meting
Sluitertijden varierend, meeste rond de 0.5 sec, maar de range loopt van 6 seconden tot 1/250 seconde.

De opstelling.
Van het diacopieer apparaat is het matglas verwijderd. Het witte van achteren verlichte papier werkte hier beter, achter het papier staat de bouwlamp. (Het matglas viel deels binnen de scherptediepte en hierdoor werd het beeld slechter. Het witte papier valt ver buiten de scherptediepte en gaf een betere verdeling van het licht).

Nabewerking.
Alles vanaf RAW.
Veel individueel.
Uitsnede, de dia is met deze opstelling veel te ruim geschoten, daarom als groep gecropped en daarna individueel nabewerkt.
Belichting standaard Plus 0.8
Highlights -18
Schadows + 32
Clarity + 24
Vibrance +20
Saturation + 11
Kleurtemperatuur op 'auto1', (meestal zit dit ergens tussen de 5000 en 7000).
En daarna bij veel dia's nog een individuele nabewerking, vooral de kleur kost veel moeite.

Wat onderdelen:
Afbeelding
De macro lens uit de Polaroid Dia copieer apparaat is verwijderd. Zonder deze macro lens komt de dia eigenlijk te klein in beeld, maar hou ongeveer 8 Mp over, waar ik tevreden mee ben. Een 1 op 1 diacopieer apparaat voor een DX camera zou een crop geven dat is dus geen oplossing. De tubus kleiner maken zou een mogelijkheid zijn.

De opstelling:
Afbeelding
Rechts de dia's die nog verwerkt moeten worden. Met wat papiertjes ertussen die meegefotografeerd worden met aantekeningen, zoals datum, sleenummer, dianummerreeks. Links zie je een aantal van die papiertjes liggen.
Als een dia ontbreekt wordt hiervoor soms ook een papiertje met nummer gefotografeerd, zodat de andere nummers af te leiden vallen. (Voor later).

Omdat ik een en ander met experimenteren en uitzoeken bereikt heb, deel ik dit graag met jullie. Zie het als een voorzet voor als je zelf aan bezig gaat.
Kan het goedkoper ? Nou nauwelijks.
Kan het sneller ? Met deze opstelling haalde ik over het algemeen 200 dia's per uur. (Ongeveer 10 seconden per dia, maar daarnaast was ook de administratie nodig).
Kan het beter ? Ja, zondermeer, maar niet voor de kosten en vooral niet met deze snelheid.

Wat kan er beter ?
In deze opstellling zitten geen stofverwijderings technieken. Zowel niet fysiek als door de scanner.
De dia's bevatten over het algemeen niet veel meer resolutie dan die met deze opstelling wordt gehaald.
Dynamisch bereik van de camera (D7000) is goed en voldoende. Of het veel beter kan weet ik niet. (Drumscanner ?).
Lichtafval, omdat ik slechts een deel van de sensor gebruik is de lichtafval van deze opstelling zeer gering, maar de lichtafval van de 'oorspronkelijke' dia kan behoorlijk zijn. Door de crop is dit lastiger in Lightroom, maar nu met het radiaal filter wel op te lossen.

Vriendelijke groet,
Ben

20210312
Aanvulling naar aanleiding vn NCN Magazine maart 2021.
Nikon ES-2 Film Digitizing Adapter.
Het artikel staat natuurlijk geheel op zichzelf.

Maar aanvullend op het bovenstaande en de conclusies uit het artikel.
De aanschaf van de Polaroid dia duplicator (slide duplicator) was een stuk voordeliger en biedt meer opties voor gebruik van lenzen. Een Macro lens kan, maar er is ook een verwijderbare 'macro' lens aanwezig in de duplicator.
Deze duplicator kan de slides van 3 mm aan :thumbup: :D :thumbup:
wordt op de lens bevestigd met 58 of 52 mm schroefdraad (included) of andere maten.
Kosten toen ik deze duplicator kocht was rond de 30 Euro, maar dat is al weer heel wat jaren geleden.
Veel uit het artikel is van toepassing ook op deze duplicator.
Naast de diaschuif (2 dia's) heb ik ook nog een negatief houder (6 negatieven).
Laatst gewijzigd door ben42 op vr mar 12 2021 3:52 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor henkk » do jan 28 2021 12:21 pm

Prima opstelling. Alle fundamentele dingen zitten er in. Alleen het croppen lijkt mij veel werk maar nabewerken moet je vaak toch al.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor Vincent » do jan 28 2021 1:29 pm

henkk schreef:Alleen het croppen lijkt mij veel werk maar nabewerken moet je vaak toch al.


In principe zit de dia altijd op dezelfde plek (of zou je de opstelling zo kunnen maken dat dit het geval is).

Dan kun je croppen eenvoudig automatiseren met een batch job in Photoshop ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor ben42 » do jan 28 2021 2:05 pm

Vincent schreef:In principe zit de dia altijd op dezelfde plek (of zou je de opstelling zo kunnen maken dat dit het geval is).
Dan kun je croppen eenvoudig automatiseren met een batch job in Photoshop ;-)

Het wisselsleetje heeft zowel met links als rechts dia's te maken. De opstelling is niet in beton gegoten en bij het doorwerken is de positionering ook niet muurvast. (Beetje afhankelijk van de werksnelheid :wink2: ).
Deze opstelling werkt dus niet volgens dat principe.

Lightroom: Alles selecteren en dan een crop maken waarin een dia precies past. Daarna de individuele dia's wat schuiven en eventueel draaien op het moment dat je dat uitkomt. (Met lightroom kun je de crop altijd nog aanpassen).

Het is een prive verzameling, voor mij van waarde, maar niet voor de rest van de wereld. Croppen, kleurcorrigeren en zaken als stofjes weghalen, ach dat hoeft niet voor iedere dia en kan ook altijd later nog.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor Ed Post » vr jan 29 2021 5:15 pm

Het grote bezwaar van de ES-2 is de (on)mogelijkheid van gebruik van standaard diaraampjes.
Alleen dia's met een dikte van 2mm of dunner zijn geschikt voor gebruik met de ES-2 Diakopieeradapter. Gepe glansloze diaraampjes van 3mm zijn dus al te dik, en laat nu een groot deel van mijn diacollectie uit deze diaraampjes bestaan. De bekende Hama diaraampjes die ik ook veel heb gebruikt zijn 2,3mm en passen dus ook niet.
Wellicht zijn er gebruikers die hier meer over kunnen vertellen?
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor olav101 » do mar 11 2021 6:51 pm

Ja, inderdaad die GEPE raampjes ware ook mijn standaard .... en nu passen die niet in de ES-2 ....
hier zou Nikon nog wat mogen doen ... of heeft iemand een idee of oplossing ??
olav101

Clublid
Berichten: 4


Locatie: Maastricht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor AppieHappie » do mar 11 2021 7:09 pm

Ik heb geen dia's, dus daar heb ik ook geen antwoord voor.
Het artikel in het Magazine is erg uitgebreid; dat ga ik uitvoerig lezen.
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800
Gebruikersavatar
AppieHappie

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor ben42 » vr mar 12 2021 3:49 pm

Mijn bericht (zie eerder in de draad) heb ik info aan toegevoegd. Binnen dat bericht omdat het dan bij elkaar staat.
Kort: Lage kosten, snel en kan diaraampjes van 3 mm aan :thumbup: :D :thumbup: .
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor RVK » vr mar 12 2021 4:45 pm

Of ES-1 kopen en voor de stepdown ring 62/52 mm even google en veel geld besparen.
(natuurlijk nog wel de 60 mm nodig en die is niet zo goedkoop )

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor ben42 » vr mar 12 2021 6:14 pm

10 raampjes, schuifmaat, 30.6 mm. Die raampjes werken bij mij. Merk van de raampjes ? Ik heb geen dozen meer.
Of bij huidige leveringen nog steeds eenzelfde schuif wordt geleverd, dat weet ik niet. Kan de polaroid slide copier niet meer vinden, veel anderen die een stuk duurder zijn lijken er wel op.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor Frans Peeters » zo mar 28 2021 12:19 pm

Ed Post schreef:Het grote bezwaar van de ES-2 is de (on)mogelijkheid van gebruik van standaard diaraampjes.
Alleen dia's met een dikte van 2mm of dunner zijn geschikt voor gebruik met de ES-2 Diakopieeradapter. Gepe glansloze diaraampjes van 3mm zijn dus al te dik, en laat nu een groot deel van mijn diacollectie uit deze diaraampjes bestaan. De bekende Hama diaraampjes die ik ook veel heb gebruikt zijn 2,3mm en passen dus ook niet.
Wellicht zijn er gebruikers die hier meer over kunnen vertellen?


Je kunt werken tot 4,5 mm dik!
"Een workaround die je kunt gebruiken, is de volgende. Door de Gepe te combineren met een lege Kodak kun je de SE-2 zonder de slider prima gebruiken. Hetzelfde geldt voor de hamafix. Combineer een gevulde hamafix met een lege hamafix en dan past dat prima in de SE-2 zonder de slider.
Zolang je je dus maar houdt aan de maximale dikte van de slider en dat is 4,5 mm. Nikon zegt hiervan dat het absoluut niet de bedoeling is om de dia’s rechtstreeks in de ES-2 te stoppen zonder de slider, maar het werkt dus wel."
Frans Peeters

http://www.flickr.com/suspeeters/sets
http://www.franspeeters.info
http://www.informaticavo.nl
Z9 met 24-70 2.8 S en 70-200 2.8
D850 met 50 mm 1.4
Frans Peeters

Webredactie
Berichten: 37


Locatie: Roosendaal
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor Ed Post » zo mar 28 2021 2:39 pm

Met extra lege raampjes werken vind ik zo'n gedoe. Bij iedere dia alles opnieuw inpassen in de ES-2.
Ik heb een ES-1 besteld. Hier passen de diaraampjes wel normaal in.
De ES-1 is ook nog eens een stuk goedkoper dan de ES-2.

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor RVK » zo mar 28 2021 3:32 pm

Als je de 60 mm gebruikt heb je wel een step down ring (62-52 mm) nodig, de originele Nikon kost ca EUR 59 maar met wat googelen valt veel geld te besparen.
Ik heb nu ca. 2000 dia's verwerkt en het gaat best snel.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ES-2

Berichtdoor Ed Post » zo mar 28 2021 9:31 pm

Ik heb de Nikkor AF-D 60mm F2.8 Micro, en de goedkope step down ring is onderweg. Dus dat komt wel goed.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten