Nikon LS 5000ED film-dia-scanner

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Nikon LS 5000ED film-dia-scanner

Berichtdoor h2oost » vr nov 29 2019 6:49 pm

Ik heb een paar berichtjes zien staan over deze film-dia-scanner. Nu na ruim 10 jaar opnieuw uit de kast gehaald kennelijk nog steeds één van de allerbeste scanners.
Vraag: De software is niet meer aanwezig. Na contact met Nikon Nederland kan kan deze ook niets leveren en adviseert een aantal mogelijkheden. Alle aanbevelingen van software uitgeprobeerd maar niets werkt op mijn Windows 10 64 bits laptop op (waarschijnlijk) één na, de Silverfast 8 die maar liefst 320 euro kost. Is er iemand die dit kan oplossen zonder die hoge kosten.
h2oost

Clublid
Berichten: 1


Locatie: ALPHEN GLD
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon LS 5000ED film-dia-scanner

Berichtdoor Ed Post » vr nov 29 2019 7:25 pm

Heb je ook VueScan geprobeerd?
Dit is een erg goed universeel scanprogramma. Ik gebruik het ook met mijn Minolta Dimage filmscanner omdat de software daarvan niet wilde werken op W10 64 bit.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon LS 5000ED film-dia-scanner

Berichtdoor strangeartefact » vr nov 29 2019 8:59 pm

Ik gebruikte met mijn ls-40 een custom windowns 64bit driver bij de originele nikon scan software, dat werkte prima, geen idee of dat nog beschikbaar is? Misschien helpt google je ermee?
En idd vuescan zou een oplossing kunnen zijn.
Er is vast iemand op dit forum die je een copy van de originele Nikon software cd wil sturen, lijkt me toch?

Zopiets bijvoorbeeld:
https://jeroen.vandeleur.com/?p=309

groet
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon LS 5000ED film-dia-scanner

Berichtdoor WillemT » di jun 30 2020 2:23 pm

Ik heb hier NikonScan 4.0.3, die werkt perfect op Windows 10 (geen bijzondere acties bij installatie nodig). Heb ik destijds gedownload van de support site van Nikon. Wil je die hebben?
Ik heb overigens een vraagje over deze software gepost, ben benieuwd of je dat t.z.t. ook ervaart: viewtopic.php?f=52&t=72430
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten